21.10.2025

Ennennäkemätön Toyota Land Cruiser FJ on RAV4:n mittoihin kutistettu Land Cruiserin uusi söpö pikkusisko

Kuva Toyota

Maastouskottavuudestaan pikku -Land Cruiser ei ole kuitenkaan tinkinyt, sillä teknisesti se perustuu Hiluxin alustalle. Meikäläisille markkinoille uutuus ei ainakaan tässä vaiheessa näytä olevan tulossa.

Toyota on saattanut löytää jälleen uuden kultasuonen tuomalla maailmanensi-iltaan erään maailman luotetuimmista automalleista kutistettuna ja oletettavasti edullisempana versiona.

Myöhään maanantai-iltana Suomen aikaa esitelty uutuus on määrä lanseerata fyysisesti Japan Mobility Show'ssa marraskuussa. Maakohtaisista saatavuuksista emme vielä tiedä, mutta sen ainakin tiedämme, että kyseessä on mielenkiintoinen uutuus, jota on itse asiassa jossain muodossa osattu odottaa.

Siinä ei ole kuitenkaan lähdetty tinkimään mallinimen tuomasta "vastuusta", vaan ainakin paperilla Land Cruiser FJ kuulostaa varsin paljon Land Cruiserilta.

Se myös näyttää varsin paljon Land Cruiserilta, ja nimenomaan retrolla tavalla. Uutuus tulee isosiskonsa Land Cruiser J250:n tavoin saataville retromaskilla, jossa on ikään kuin pyöreät ajovalot. Erittäin maastoautomaiseen ilmeeseen kuuluu myös täysikokoinen varapyörä takaluukulla sekä jopa valinnaisvarusteinen snorkkeli, kuten yläkuva näyttää. Muilta osin ulkonäöllisesti Land Cruiser näyttää nimenomaan siltä mitä se on, Land Cruiser J250:n pikkusisko.

Land Cruiser FJ:ssä on osittain irroitettavissa olevat puskurit, joiden vaihtamisen helppous poistaa estoja kovassa käytössä.

Toteutustapaa voisi luonnehtia jopa leikkisäksi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kompaktit mitat, vankat perustukset

Ensitiedot vuoden 2026 kesällä markkinoille tulevasta Toyota Land Cruiser FJ:stä kertovat siitä oikeastaan kaikki keskeisimmät asiat.

Keskeisin juttu Land Cruiser FJ:ssä on tietysti koko. Tämä uutuus on selvästi pienempi kuin "täysikasvuiset" isosiskonsa, joita ovat siis meikäläisten markkinoiden J250, muun muassa Lähi-idässä hyvin suosittu suurikokoisin J300 sekä vielä joillain harvoilla markkinoilla myytävä vuodesta 1984 valmistettu J70.

Land Cruiser FJ perheineen ja Land Hopper -sähkömaastopyörineen. Land Hopperilla voi jatkaa siitä, mistä eteenpäin autolla ei enää pääse.

Land Cruiser FJ:n äärimitat korkeutta lukuun ottamatta ovat lähes samat kuin supersuositussa kaupunkimaasturissa Toyota RAV4:ssä. Pituutta löytyy 4,575 metriä ja leveyttä 1,855 metriä. 2,58 metrin akseliväli sen sijaan on RAV4:ää selvästi lyhyempi, se on itse asiassa jopa Corolla Crossin akseliväliä lyhyempi. Land Cruiser FJ:n sivuprofiilissa lyhyt akseliväli näkyy suhteellisen pitkänä etuylityksenä.

Toyotan mukaan Land Cruiser FJ:n pyörien joustoliike vastaa J70:n tasoa, ja 5,5 metrin kääntösäde tarkoittaa FJ:n olevan selvällä erotuksella Land Cruiser -perheen ketterin jäsen.

Korkeutta Land Cruiser FJ:llä on puolestaan peräti 1,96 metriä eli se on korkeampi kuin isosiskonsa. Tämä ominaisuus näkyy myös auton varsin korkeaprofiilisessa habituksessa.

Toyota on rakentanut Land Cruiser FJ:n Hiluxista parhaiten tuntemallemme IMV-pohjarakenteelle tai ainakin siihen jollain tavalla perustuvalle ratkaisulle. Toisin sanoen uutuus perustuu vankalle erillisrungolle. Auto on siis tältäkin osin täysin eri otteella tehty tuote kuin ulkomitoiltaan samankokoinen RAV4.

Land Cruiser FJ on varsin "spartalainen" myös voimalinjansa puolesta. Konepellin alle tullaan asentamaan Toyotan 2,7-litrainen bensiinirivinelonen 163-hevosvoimaisena ja 243 newtonmetriä tuottavana eli siten melko matalaviritteisenä. Jatkeena on kuusivaihteinen perinteinen automaattivaihteisto ja luonnollisesti neliveto, tosin poiskytkettävä sellainen.

Moottorivalinta tarkoittaa lähes varmasti, ettei Land Cruiser FJ ole ainakaan muutoksitta tulossa tänne läntisen Euroopan markkinoille. Mutta kuka ties, voihan Land Cruiser FJ teoriassa ottaa isosiskostaan mallia, ja tulla hurmaamaan meidät päästönormit täyttävän 2,8-litraisen dieselin voimalla.

Lähde: Toyota

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat