1.6.2021 Ajoneuvot Kohti sulavampaa sähköautoilua – suomalainen startup keräsi yli puolen miljoonan rahoituksen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköautot yleistyvät nopeammin kuin koskaan. Tämän myötä myös latausinfraan ja sulavaan latauskokemukseen kohdistuu entistä kovemmat odotukset. Kukaan ei voi kieltää, että sähköautoilun aloittaminen ei vaatisi uuden opettelua. Itse auton käyttäminen on helppoa, ja kotilataukseen yhdistettynä arkipäiväinen elämä on vaivatonta. Jos kotoa ei löydy kuitenkaan latausmahdollisuutta, ja autoa lataa aktiivisesti kodin ulkopuolella, saattaa uusi sähköautoilija jopa yllättyä lataamisen monimutkaisuudesta.Latauspalveluita tarjoavia operaattoreita on lukuisia, ja useimmat vaativat oman sovelluksen tai fyysisen lataustunnisteen käyttöä. Maksaminen ei onnistu kovinkaan monessa paikassa paikan päällä, vaan maksukortin tiedot täytyy syöttää sovelluksiin. Latausoperaattoreiden lisäksi myös itse latureissa ja autojen latausominaisuuksissa on isoja eroja. Näihinkin asioihin on hyvä perehtyä ennen pidemmille matkoille lähtemistä.Suomalainen ohjelmistoalan startup tähtää nyt helpottamaan tämän pirstaloituneen ekosysteemin käyttöä. Vuonna 2019 perustettu eMabler on juuri kerännyt 630 000 euron rahoituskierroksen API-alustan kehittämistä varten. Rahoittajina ovat muun muassa Sofokus Ventures ja Nidoco AB. Rahoituksesta 350 000 euroa on Business Finlandin tutkimus- ja tuotekehityslainaa. Uuden ohjelmistorajapinnan avulla autojen lataamisen käyttökokemuksen pitäisi muuttua sulavampaan suuntaan.– Sähköauton latauksen pitää olla kuluttajalle yhtä mutkatonta ja luotettavaa kuin tankkaaminen polttoaineella. Ensimmäinen tavoitteemme on auttaa asiakkaitamme parantamaan lataamisen käyttökokemusta ja siten nopeuttaa liikenteen sähköistymistä, sanoo Juha Stenberg, eMablerin toimitusjohtaja ja toinen yhtiön perustajista.eMablerin tuote on käytännössä ohjelmistorajapinta sähköisen liikenteen parissa toimiville tahoille. Yhtenä esimerkkinä yhtiö tulee mahdollistamaan latauksen olemassa olevilla maksusovelluksilla, tai osana toista palvelua. Kaikkiin lataussovelluksiin ei tarvitse välttämättä edes rekisteröityä, mikä helpottaisi satunnaisesti sähköautoja kodin ulkopuolella lataavien toimintaa. Maksamisen lisäksi eMablerin ohjelmistolla kotilatauspalveluiden tarjoaminen esimerkiksi taloyhtiöihin tulisi helpottumaan.Sulavamman käyttökokemuksen lisäksi eMabler uskoo palvelunsa tarjoavan lisäarvoa asiakkailleen. Alustasta saatavan datan avulla koko prosessia voidaan optimoida ja alustan käyttäjät voivat kehittää autoilun sähköistymiseen liittyvää liiketoimintaansa.eMabler ei tule brändinä näkymään kuluttajille, mutta tulevaisuuden paremmat käyttökokemukset voivat olla tämän kotimaisen yrityksen kädenjälkien ansiota. Tämä tieto varmasti lämmittää jokaisen sähköautoilijan mieltä.Lähde: eMabler Teksti ja kuvat: Mikko AutioMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaSähköauton lataaminen kotona: mitä eri tapoja siihen on? Sähköautoilun ABC: kotilatauksen perusteet Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 9.7.2025 Ajoneuvot Puolustusvoimat tilaa Scanialta 15 paloautoa – autojen täysi varustelu tehdään Säynätsalossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen