1.6.2021 Ajoneuvot Kohti sulavampaa sähköautoilua – suomalainen startup keräsi yli puolen miljoonan rahoituksen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköautot yleistyvät nopeammin kuin koskaan. Tämän myötä myös latausinfraan ja sulavaan latauskokemukseen kohdistuu entistä kovemmat odotukset. Kukaan ei voi kieltää, että sähköautoilun aloittaminen ei vaatisi uuden opettelua. Itse auton käyttäminen on helppoa, ja kotilataukseen yhdistettynä arkipäiväinen elämä on vaivatonta. Jos kotoa ei löydy kuitenkaan latausmahdollisuutta, ja autoa lataa aktiivisesti kodin ulkopuolella, saattaa uusi sähköautoilija jopa yllättyä lataamisen monimutkaisuudesta.Latauspalveluita tarjoavia operaattoreita on lukuisia, ja useimmat vaativat oman sovelluksen tai fyysisen lataustunnisteen käyttöä. Maksaminen ei onnistu kovinkaan monessa paikassa paikan päällä, vaan maksukortin tiedot täytyy syöttää sovelluksiin. Latausoperaattoreiden lisäksi myös itse latureissa ja autojen latausominaisuuksissa on isoja eroja. Näihinkin asioihin on hyvä perehtyä ennen pidemmille matkoille lähtemistä.Suomalainen ohjelmistoalan startup tähtää nyt helpottamaan tämän pirstaloituneen ekosysteemin käyttöä. Vuonna 2019 perustettu eMabler on juuri kerännyt 630 000 euron rahoituskierroksen API-alustan kehittämistä varten. Rahoittajina ovat muun muassa Sofokus Ventures ja Nidoco AB. Rahoituksesta 350 000 euroa on Business Finlandin tutkimus- ja tuotekehityslainaa. Uuden ohjelmistorajapinnan avulla autojen lataamisen käyttökokemuksen pitäisi muuttua sulavampaan suuntaan.– Sähköauton latauksen pitää olla kuluttajalle yhtä mutkatonta ja luotettavaa kuin tankkaaminen polttoaineella. Ensimmäinen tavoitteemme on auttaa asiakkaitamme parantamaan lataamisen käyttökokemusta ja siten nopeuttaa liikenteen sähköistymistä, sanoo Juha Stenberg, eMablerin toimitusjohtaja ja toinen yhtiön perustajista.eMablerin tuote on käytännössä ohjelmistorajapinta sähköisen liikenteen parissa toimiville tahoille. Yhtenä esimerkkinä yhtiö tulee mahdollistamaan latauksen olemassa olevilla maksusovelluksilla, tai osana toista palvelua. Kaikkiin lataussovelluksiin ei tarvitse välttämättä edes rekisteröityä, mikä helpottaisi satunnaisesti sähköautoja kodin ulkopuolella lataavien toimintaa. Maksamisen lisäksi eMablerin ohjelmistolla kotilatauspalveluiden tarjoaminen esimerkiksi taloyhtiöihin tulisi helpottumaan.Sulavamman käyttökokemuksen lisäksi eMabler uskoo palvelunsa tarjoavan lisäarvoa asiakkailleen. Alustasta saatavan datan avulla koko prosessia voidaan optimoida ja alustan käyttäjät voivat kehittää autoilun sähköistymiseen liittyvää liiketoimintaansa.eMabler ei tule brändinä näkymään kuluttajille, mutta tulevaisuuden paremmat käyttökokemukset voivat olla tämän kotimaisen yrityksen kädenjälkien ansiota. Tämä tieto varmasti lämmittää jokaisen sähköautoilijan mieltä.Lähde: eMabler Teksti ja kuvat: Mikko AutioMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaSähköauton lataaminen kotona: mitä eri tapoja siihen on? Sähköautoilun ABC: kotilatauksen perusteet Lue lisää Kaikki artikkelit 7.12.2024 Ajoneuvot Citroën e-C3:n hinnat vahvistettiin – vielä ei päästä alle 20 000 euron 6.12.2024 Ajoneuvot Jaguar Type 00 -konsepti on erinomainen alku autonvalmistajalle, joka ei valmista tällä hetkellä käytännössä lainkaan autoja 2.12.2024 Ajoneuvot Jollain tuli mitta täyteen – Carlos Tavares eroaa välittömästi Stellantiksen toimitusjohtajan paikalta 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 1.12.2024 Ajoneuvot Maserati GranTurismo 110 Anniversario juhlii atrainmerkkiä jatkuvista tuotantotauoista huolimatta 28.11.2024 Ajoneuvot Kiinalaiset tulevat! – Vai tulivatko sittenkään? – Selvitimme kiinalaismerkkien ensirekisteröinnit 25.11.2024 Ajoneuvot DS Automobiles testaa jo Ranskan teillä 750 kilometrin WLTP-kantamaan pystyvää uutta sähkömalliaan 24.11.2024 Ajoneuvot 83 vuotta myöhemmin: Jeep Wrangler 4xe Willys ’41 kunnioittaa kaikkien maastureiden esiäitiä ladattavana hybridinä 22.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 9 on tilava ja kyvykäs korealaisvalmistajan uusi sähkölippulaiva Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 5.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: navigaattori vie, Volkswagen Tiguan -lataushybridi vikisee 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”