19.6.2020 Ajoneuvot Kolme haastetta matkailuauton kuljettajalle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pysäköinti, kaupunkiajo ja käännökset ovat tottumattomalle matkailuautoilijalle haasteita, mutta kokemus tuo nopeasti varmuutta. Koronapandemia on pilannut monet kesäsuunnitelmat ja nyt kaukomatkojen sijasta on käännettävä katse lähialueille. Oma auto tai matkailuajoneuvo on helppo tapa tehdä kotimaan kierros mahdollisimman pienellä tartuntariskillä, kun pahin tautihuippu on ohitettu.Nykyaikainen matkailuauto on monilta ajo-ominaisuuksiltaan henkilöautomainen. Silti se on erilainen.Maantiellä matka-ajossa kenties suurin ero henkilöautoon on matkailuauton sivutuuliherkkyys. Kuski saa olla tämän suhteen tarkkana eli kädet ratissa, jotta auto pysyy halutulla ajolinjalla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaupunkiajo haastaaMatkailuautolla liikkumisen haasteena on kaupunkien ahtaudessa taiteilu. Henkilöauton ratin takaa matkailuauton kuskin penkille siirtyviä voi lohduttaa, että pyörittely kaupunkiympäristössäkin kyllä sujuu, kunhan muistaa maltilliset, harkitut ajolinjat ja reittien ennakoinnin: kaikkein kapeimmille ajoväylille tai pysäköintialueille ei kannata ehdoin tahdoin tunkea.Omakohtaisesti muistan, että hankalin miellettävä asia on ollut matkailuauton korkeus. Kadun varren puiden oksat ja ainakin yksi liikennemerkki ovat omakohtaisesti jättäneet omat jälkensä matkailuauton katolle ja kuskin ylpeydelle. Matkailuauton korkeus on vähintään 2,7 metriä, joten huoltoasemien katosten reunat ovat nekin vaaranpaikkoja.Kokenut matkailuautoilija ja alaa edustavan Matkailuajoneuvotuojat ry:n toiminnanjohtaja Antti Siljamäki muistuttaa, että matkailuautot ovat korkeina kulkuneuvoina usein herkkiä kallisteluille käännöksissä.– Aja siis taajamissa kadunkulmat ja teiden risteykset sekä kiertoliittymät rauhallisesti.Peräylitys voi yllättääMatkailuauto on aika lailla henkilöautoa kookkaampi kulkupeli. Korkeuden lisäksi haasteena ovat leveys ja pituus. Matkailuauton taka-akselin ja korin perävalojen välissä on usein jopa lähes kaksi metriä niin sanottua peräylitystä.Kääntyessä ulkokaarteen puoleinen takakulma tekee yllättävän laajan kaarroksen. Jos se unohtuu, voi matkailuauton perä kolhaista esimerkiksi kadun varten pysäköityjä autoja.Siljamäki tuo esiin, että matkailuauton sivureunat ovat lähes kymmenen senttiä renkaita ulompana.– Kaupungeissa ajettaessa takapyörän kulkurataa on seurattava käännöksissä sivupeileistä, etenkin jos matkailuauto on selvästi yli 6-metrinen.Älä aristele pysäköintiäPysäköinnissäkin harjoittelu ja harjaannus tekee mestarin. Ohjauksen tehostuksen ansiosta edestakainenkaan ratin pyörittely pysäköintitilanteissa ei käy liian raskaaksi.On ensiarvoisen tärkeätä opetella käyttämään avukseen matkailuauton kookkaita ja moniosaisia sivupeilejä. Kun ne on säädetty sopivasti, näyttävät ne sivunäkymät niin kauemmas takaviistoon kuin lähelle ja alas.Pysäköintiä kannattaa harjoitella ajan kanssa, jonka jälkeen kuskille muodostuu varma ja todenmukainen käsitys peilien näyttämästä suhteessa ajoneuvon takana olevaan tilaan peruutettaessa.Monissa matkailuautoissa on myös peruutustutka tai -kamera, joiden lisävarustehinta voi olla huokeampi kuin ryppyyntyneen takapuskurin korjauskulut.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Henkilöautokortilla saa ajaa korkeintaan 3 500-kiloista Lakien mukaan henkilöautoajokortilla saa ajaa enintään 3 500 kilon painoista matkailuautoa tai vetää vaunuyhdistelmää, jonka yhteenlaskettu kokonaismassa ei ylitä 3 500 kiloa. Ajoneuvon kokonaismassat selviävät rekisteriotteesta. Vaunuyhdistelmien osalta on siis laskettava yhteen vetoauton ja vaunun kokonaismassa. Pysäköintiruudut voi unohtaaAntti Siljamäki unohtaisi tyystin tavalliset pysäköintiruudut.– Parkkiruutuun pysäköinti on useimmiten mahdoton tehtävä, kun auto on yli 5,5 metriä pitkä ja yleisin leveys on 2,3 metriä, Siljamäki toteaa.Myös poislähdön hetki kannattaa ennakoida.– Pysäköi matkailuauto suosiolla esimerkiksi markettien parkkipaikoilla alueen reunalle. Siellä on useimmiten väljempää ja paikasta lähtö on helpompaa, vaikka viereen olisi tullut muita autoja.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tarjolla ajomukavuutta vakiona Matkailuautossa ajomukavuuden takaavat hyvä näkyvyys, jämäkkä etuistuin, monipuolisesti säätyvä ajoasento, ilmastointi, tehostettu ohjaus, hyvät jarrut ja turva-avustinkatras, vakionopeudensäädin, riittävän kookas näyttö ja navigaattori, joka ei yleensä ole vakiovarusteena. Jos keulilla on riittävän väkevä voimanlähde, on mahdollista ylläpitää miellyttävää matkavauhtia myös mäkisillä ajotaipaleilla – ja ohituksetkin onnistuvat tilanteet ennakoimalla. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähde: www.liikkuvakoti.fi Lue lisää Kaikki artikkelit 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 13.3.2025 Autoilu Isoveli valvoo ilmasta – poliisi turvautuu drooneihin liikennevalvonnassakin 12.3.2025 Uutinen VR muokkaa matkustusluokkia – mutta miten lippujen hinnoittelu muuttuu? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 18.3.2025 Kuluttajat Asiakas löysi vikoja Volvosta autokauppojen jälkeen – myyjä piti vaatimuksia kohtuuttomina, koska ostajalla ei ollut kiirettä korjata niitä 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle