19.6.2020 Ajoneuvot Kolme haastetta matkailuauton kuljettajalle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pysäköinti, kaupunkiajo ja käännökset ovat tottumattomalle matkailuautoilijalle haasteita, mutta kokemus tuo nopeasti varmuutta. Koronapandemia on pilannut monet kesäsuunnitelmat ja nyt kaukomatkojen sijasta on käännettävä katse lähialueille. Oma auto tai matkailuajoneuvo on helppo tapa tehdä kotimaan kierros mahdollisimman pienellä tartuntariskillä, kun pahin tautihuippu on ohitettu.Nykyaikainen matkailuauto on monilta ajo-ominaisuuksiltaan henkilöautomainen. Silti se on erilainen.Maantiellä matka-ajossa kenties suurin ero henkilöautoon on matkailuauton sivutuuliherkkyys. Kuski saa olla tämän suhteen tarkkana eli kädet ratissa, jotta auto pysyy halutulla ajolinjalla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaupunkiajo haastaaMatkailuautolla liikkumisen haasteena on kaupunkien ahtaudessa taiteilu. Henkilöauton ratin takaa matkailuauton kuskin penkille siirtyviä voi lohduttaa, että pyörittely kaupunkiympäristössäkin kyllä sujuu, kunhan muistaa maltilliset, harkitut ajolinjat ja reittien ennakoinnin: kaikkein kapeimmille ajoväylille tai pysäköintialueille ei kannata ehdoin tahdoin tunkea.Omakohtaisesti muistan, että hankalin miellettävä asia on ollut matkailuauton korkeus. Kadun varren puiden oksat ja ainakin yksi liikennemerkki ovat omakohtaisesti jättäneet omat jälkensä matkailuauton katolle ja kuskin ylpeydelle. Matkailuauton korkeus on vähintään 2,7 metriä, joten huoltoasemien katosten reunat ovat nekin vaaranpaikkoja.Kokenut matkailuautoilija ja alaa edustavan Matkailuajoneuvotuojat ry:n toiminnanjohtaja Antti Siljamäki muistuttaa, että matkailuautot ovat korkeina kulkuneuvoina usein herkkiä kallisteluille käännöksissä.– Aja siis taajamissa kadunkulmat ja teiden risteykset sekä kiertoliittymät rauhallisesti.Peräylitys voi yllättääMatkailuauto on aika lailla henkilöautoa kookkaampi kulkupeli. Korkeuden lisäksi haasteena ovat leveys ja pituus. Matkailuauton taka-akselin ja korin perävalojen välissä on usein jopa lähes kaksi metriä niin sanottua peräylitystä.Kääntyessä ulkokaarteen puoleinen takakulma tekee yllättävän laajan kaarroksen. Jos se unohtuu, voi matkailuauton perä kolhaista esimerkiksi kadun varten pysäköityjä autoja.Siljamäki tuo esiin, että matkailuauton sivureunat ovat lähes kymmenen senttiä renkaita ulompana.– Kaupungeissa ajettaessa takapyörän kulkurataa on seurattava käännöksissä sivupeileistä, etenkin jos matkailuauto on selvästi yli 6-metrinen.Älä aristele pysäköintiäPysäköinnissäkin harjoittelu ja harjaannus tekee mestarin. Ohjauksen tehostuksen ansiosta edestakainenkaan ratin pyörittely pysäköintitilanteissa ei käy liian raskaaksi.On ensiarvoisen tärkeätä opetella käyttämään avukseen matkailuauton kookkaita ja moniosaisia sivupeilejä. Kun ne on säädetty sopivasti, näyttävät ne sivunäkymät niin kauemmas takaviistoon kuin lähelle ja alas.Pysäköintiä kannattaa harjoitella ajan kanssa, jonka jälkeen kuskille muodostuu varma ja todenmukainen käsitys peilien näyttämästä suhteessa ajoneuvon takana olevaan tilaan peruutettaessa.Monissa matkailuautoissa on myös peruutustutka tai -kamera, joiden lisävarustehinta voi olla huokeampi kuin ryppyyntyneen takapuskurin korjauskulut.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Henkilöautokortilla saa ajaa korkeintaan 3 500-kiloista Lakien mukaan henkilöautoajokortilla saa ajaa enintään 3 500 kilon painoista matkailuautoa tai vetää vaunuyhdistelmää, jonka yhteenlaskettu kokonaismassa ei ylitä 3 500 kiloa. Ajoneuvon kokonaismassat selviävät rekisteriotteesta. Vaunuyhdistelmien osalta on siis laskettava yhteen vetoauton ja vaunun kokonaismassa. Pysäköintiruudut voi unohtaaAntti Siljamäki unohtaisi tyystin tavalliset pysäköintiruudut.– Parkkiruutuun pysäköinti on useimmiten mahdoton tehtävä, kun auto on yli 5,5 metriä pitkä ja yleisin leveys on 2,3 metriä, Siljamäki toteaa.Myös poislähdön hetki kannattaa ennakoida.– Pysäköi matkailuauto suosiolla esimerkiksi markettien parkkipaikoilla alueen reunalle. Siellä on useimmiten väljempää ja paikasta lähtö on helpompaa, vaikka viereen olisi tullut muita autoja.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tarjolla ajomukavuutta vakiona Matkailuautossa ajomukavuuden takaavat hyvä näkyvyys, jämäkkä etuistuin, monipuolisesti säätyvä ajoasento, ilmastointi, tehostettu ohjaus, hyvät jarrut ja turva-avustinkatras, vakionopeudensäädin, riittävän kookas näyttö ja navigaattori, joka ei yleensä ole vakiovarusteena. Jos keulilla on riittävän väkevä voimanlähde, on mahdollista ylläpitää miellyttävää matkavauhtia myös mäkisillä ajotaipaleilla – ja ohituksetkin onnistuvat tilanteet ennakoimalla. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähde: www.liikkuvakoti.fi Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Traktorit Valtran design-tiimi kävi pokkaamassa Red Dot -palkinnon – S-sarja on putsannut palkintopöytiä 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen