7.4.2021 Liikenne Kotilataus ratkaisevaa sähköautoa harkitseville, arvioi vakuutusyhtiö Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköautojen lataus puhuttaa taloyhtiöissä juuri nyt, mutta kotilatauksen järjestelyt vaativat yhteistä näkemystä ja ongelmien ratkaisemista. Latausinfran tukeen kaavaillaan lisää tukirahaa. Sähköauto tai ladattava hybridi kiinnostelisi, mutta miten on kotilatauksen kanssa? Onnistuuko auton akkujen lataaminen yöaikaan omalla pysäköintialueella?Omakotiasujalla on sikäli helpompaa, että jos haluaa rakentaa autokatokseensa nykyaikaisen kotilatauspaikan, ei se vaadi muuta kuin sähköalan ammattiliikkeiden kilpailutusta, sähköjärjestelmän kartoitus ja laitteiden asennustöitä – ja kupeen kaivamista. Savotta ei välttämättä ole ihan halpaa lystiä tilanteissa, joissa omakotitalon sähköjärjestelmän kantokyky vaatii suuritöisiä lisätöitä tai latauspaikan kaapelointi mittavia rakennustarpeita.Monissa taloyhtiöissä latausjärjestelyt ovat nousseet vilkkaan keskustelun ja kiistelynkin aiheeksi. Osassa yhtiötä asia on edennyt toteutukseen saakka. Kiinteistöliiton kyselyn eli tuoreimman korjausrakentamisbarometrin mukaan sähköautojen latausjärjestelmät ovat suunnitteilla jo joka kolmannessa kerrostaloyhtiössä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy”Kotilataus ratkaiseva kynnys”Vakuutusyhtiö LähiTapiolan autopalveluista ja liikenneturvallisuudesta vastaava johtaja Tapani Alaviiri pitää taloyhtiöiden haasteita ymmärrettävinä, onhan täyssähköautojen ja etenkin ladattavien hybridien määrä kasvussa.– Yhä useamman naapurustossa liikutaan sähköautoilla. Mahdollisuus kotilataukseen on monilla ratkaiseva kynnys sähköautoiluun siirtymiseen, joten uskon, että aihe on lähivuosina yhä enemmän esillä, Alaviiri arvioi.Alaviirin mukaan kiinnostus puhtaaseen liikkumiseen on kasvussa. Lataus pysynee Alaviirin mukaan lähiajat esillä, sillä ladattavien autojen valikoima laajenee, ja niitä tuodaan myös käytettynä ulkomailta.Viime vuonna 2020 uusien automarkkinoiden suurimpia muutoksia oli koronan aiheuttaman kysynnän vaimenemisen lisäksi ladattavien autojen kysynnän nopea kasvu. Viime vuonna ensirekisteröidyistä henkilöautoista jo 18,1 prosenttia oli ladattavia. Ladattavien hybridien osuus kasvoi vuoden 2019 noin 5,2 prosentista 13,7 prosenttiin. Täyssähköautojen osuus ensirekisteröinneistä oli 4,4 prosenttia, kun se vielä vuonna 2019 oli vain 1,7 prosenttia rekisteröinneistä.Miksi juuri nyt?Sähköautojen ja ladattavien hybridiautojen latausratkaisuja toimittavan Plugit Finland -yrityksen toimitusjohtaja Tommi Saarela kertoo, että taloyhtiöiltä tulee nyt kasvavissa määrin kyselyitä latauksen järjestämisestä.– Tähän on oikeastaan kolme syytä. Isoin on tietysti sähköisen liikenteen yleistyminen pikkuhiljaa myös Suomessa. Samaan aikaan uusi taloyhtiöitä koskeva laki ja valtion latausjärjestelmän hankintaan tarjoama tuki ovat herättäneet monet selvittämään asiaa, Saarela kertoo.Taustalla tuore lain vaatimusLatauspaikkojen rakentamiseen vaikuttaa lakimuutos, josta Moottori on uutisoinut jo aiemmin.Viime marraskuussa voimaan tulleen uuden lain myötä uusiin ja laajamittaisesti korjattaviin asuinrakennuksiin tulee asentaa latauspistevalmius kaikille pysäköintipaikoille, jos pysäköintipaikkoja on yli neljä.Tämä lain vaatima valmius ei vielä edellytä varsinaisten latauslaitteiden hankkimista, vaan esimerkiksi putkitusta tai kaapelointia niin, että paikalle voidaan myöhemmin asentaa latauspiste. Vanhoissa taloyhtiöissä lain vaatimus liittyy hyvin laajoihin peruskorjauksiin, joiden lupahakemus on tullut vireille 11.3.2021 alkaen.Latausinfran kehittämistä sysii eteenpäin myös valtion tarjoama tuki, jonka suosiosta Moottori niin ikään on eri otteisiin uutisoinut. Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARAn avustusta on myönnetty latausjärjestelmien rakentamiseen vuodesta 2018.Liikenne- ja viestintäministeriön liikenneneuvos Saara Jääskeläinen esitteli vastikään Väylät&Liikenne -virtuaaliseminaarissa kaavailtuja liikenteen päästövähennystoimia, jotka liittyvät Fossiilittoman liikenteen työryhmän työhön ja luonnokseen valtioneuvoston periaatepäätökseksi.Kaavailujen mukaan vuosiksi 2021–2030 varattaisiin vähintään 8,5 miljoonaa euroa / vuosi taloyhtiöiden latausinfran kohentamiseen ja 1,5 miljoonaa euroa työpaikkojen latausinfran rakentamiseen. Latausinfran kohentamiseen kohdentuisi tällä suunnitelmalla vähintään 100 miljoonaa euroa vuosina 2024–2030.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKeskustelua tarvitaanTaloyhtiöissä asuvilla sähköautoa tai ladattava hybridiä seuraavaksi autokseen mielivillä on monia kysymyksiä, joihin vastaus tulee hakea isännöitsijän ja/tai taloyhtiön yhtiökokouksen kautta.Taloyhtiössä asuva ei ole lataustoiveidensa kanssa välttämättä yksin, muttei toisaalta voi yksin ja omin luvin rakennuttaa latauspaikkaa itselleen. Ja ei, ratkaisu ei ole asunnon sisätiloista tuuletusikkunan kautta ulos kiemurteleva jatkojohto, jo ihan sähköturvallisuuden vuoksi.Sähköautoa haikailevan mielessä velloo tukku kotilataukseen liittyviä kysymyksiä. Niitä ovat esimerkiksi:Onko taloyhtiössäni jo käyty edes alustavaa yhteistä keskustelua lataustarpeista? Onko taloyhtiössäni riittävä sähkötekninen valmius kenties useamman sähköauton lataustarpeisiin? Luonnistuuko lataussähkön laskutus oikeudenmukaisesti ja ongelmitta sen maksat minkä käytät -periaatteella? Tarvitaanko kulutusmittareiden asentamista? Onko omassa kotipihassa pysäköintialueen lämmitystolpat mahdollista muuntaa ympärivuotiseen latauskäyttöön? Mitä latauspaikkojen perustamiset tulevat kullekin taloyhtiön asukkaalle/osakkaalle maksamaan?Asukkaiden tarpeet vaihtelevatKysymyksiä ja pohdittavaa siis riittää, eikä vastausten etsiminen tai latauspaikkojen rakentamisesta päättäminen ole välttämättä helposti läpivietävä asia taloyhtiössä – etenkin kun ihmisten erilaiset liikkumistarpeet tulee huomioida yhteisessä päätöksenteossa.Ei ole ylimitoitettua arvioida, että ladattavien autojen suosion kasvu on tuonut taloyhtiöille paineita vastata toiveisiin latausjärjestelyistä. Yhtiökokouksessa tai sitä valmistellessa asukas voi tuoda esiin halunsa hankkia latauspiste tai asia voi nousta esiin taloyhtiön isojen remonttien yhteydessä.Vakuutusturva selvitettäväLatauspaikkojen rakentamiseen liittyy myös vakuutusturva.Jos taloyhtiö asennuttaa sähköautojen latauspisteitä ja -laitteita asukkaiden käyttöön, on laitteisto vakuutettuna taloyhtiön kiinteistövakuutuksessa, aivan kuten pysäköintipaikoilla olevat lämmitystolpatkin.Mutta jos yksittäinen taloyhtiön asukas asennuttaa itselleen sähköauton latauslaitteen, on se sekä siihen mahdollisesti kuuluva pistoke asukkaan omalla vastuulla. Tässä tapauksessa latauslaite kuuluu asukkaan kotivakuutukseen samaan tapaan kuin huoneiston sisäpuolella tehdyt varustelutason parannukset ja lisäykset.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkistoa:4:{i:0;s:5:"71777";i:1;s:5:"43781";i:2;s:5:"26791";i:3;s:5:"46623";}Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 2.5.2025 Uutinen Volvo aloittaa 1,6 miljardin säästökuurin – irtisanomisilta ei vältytä 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin 29.4.2025 Liikenne Vappu tuo harrasteajoneuvot liikenteeseen – vanha auto vaatii erityistä huomiota 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 3.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën 'Traction Avant' -53 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 2.5.2025 Historia Viimeiset käynnistykset: viekas ja viekoitteleva vitoskone 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa