7.4.2021 Liikenne Kotilataus ratkaisevaa sähköautoa harkitseville, arvioi vakuutusyhtiö Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköautojen lataus puhuttaa taloyhtiöissä juuri nyt, mutta kotilatauksen järjestelyt vaativat yhteistä näkemystä ja ongelmien ratkaisemista. Latausinfran tukeen kaavaillaan lisää tukirahaa. Sähköauto tai ladattava hybridi kiinnostelisi, mutta miten on kotilatauksen kanssa? Onnistuuko auton akkujen lataaminen yöaikaan omalla pysäköintialueella?Omakotiasujalla on sikäli helpompaa, että jos haluaa rakentaa autokatokseensa nykyaikaisen kotilatauspaikan, ei se vaadi muuta kuin sähköalan ammattiliikkeiden kilpailutusta, sähköjärjestelmän kartoitus ja laitteiden asennustöitä – ja kupeen kaivamista. Savotta ei välttämättä ole ihan halpaa lystiä tilanteissa, joissa omakotitalon sähköjärjestelmän kantokyky vaatii suuritöisiä lisätöitä tai latauspaikan kaapelointi mittavia rakennustarpeita.Monissa taloyhtiöissä latausjärjestelyt ovat nousseet vilkkaan keskustelun ja kiistelynkin aiheeksi. Osassa yhtiötä asia on edennyt toteutukseen saakka. Kiinteistöliiton kyselyn eli tuoreimman korjausrakentamisbarometrin mukaan sähköautojen latausjärjestelmät ovat suunnitteilla jo joka kolmannessa kerrostaloyhtiössä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy”Kotilataus ratkaiseva kynnys”Vakuutusyhtiö LähiTapiolan autopalveluista ja liikenneturvallisuudesta vastaava johtaja Tapani Alaviiri pitää taloyhtiöiden haasteita ymmärrettävinä, onhan täyssähköautojen ja etenkin ladattavien hybridien määrä kasvussa.– Yhä useamman naapurustossa liikutaan sähköautoilla. Mahdollisuus kotilataukseen on monilla ratkaiseva kynnys sähköautoiluun siirtymiseen, joten uskon, että aihe on lähivuosina yhä enemmän esillä, Alaviiri arvioi.Alaviirin mukaan kiinnostus puhtaaseen liikkumiseen on kasvussa. Lataus pysynee Alaviirin mukaan lähiajat esillä, sillä ladattavien autojen valikoima laajenee, ja niitä tuodaan myös käytettynä ulkomailta.Viime vuonna 2020 uusien automarkkinoiden suurimpia muutoksia oli koronan aiheuttaman kysynnän vaimenemisen lisäksi ladattavien autojen kysynnän nopea kasvu. Viime vuonna ensirekisteröidyistä henkilöautoista jo 18,1 prosenttia oli ladattavia. Ladattavien hybridien osuus kasvoi vuoden 2019 noin 5,2 prosentista 13,7 prosenttiin. Täyssähköautojen osuus ensirekisteröinneistä oli 4,4 prosenttia, kun se vielä vuonna 2019 oli vain 1,7 prosenttia rekisteröinneistä.Miksi juuri nyt?Sähköautojen ja ladattavien hybridiautojen latausratkaisuja toimittavan Plugit Finland -yrityksen toimitusjohtaja Tommi Saarela kertoo, että taloyhtiöiltä tulee nyt kasvavissa määrin kyselyitä latauksen järjestämisestä.– Tähän on oikeastaan kolme syytä. Isoin on tietysti sähköisen liikenteen yleistyminen pikkuhiljaa myös Suomessa. Samaan aikaan uusi taloyhtiöitä koskeva laki ja valtion latausjärjestelmän hankintaan tarjoama tuki ovat herättäneet monet selvittämään asiaa, Saarela kertoo.Taustalla tuore lain vaatimusLatauspaikkojen rakentamiseen vaikuttaa lakimuutos, josta Moottori on uutisoinut jo aiemmin.Viime marraskuussa voimaan tulleen uuden lain myötä uusiin ja laajamittaisesti korjattaviin asuinrakennuksiin tulee asentaa latauspistevalmius kaikille pysäköintipaikoille, jos pysäköintipaikkoja on yli neljä.Tämä lain vaatima valmius ei vielä edellytä varsinaisten latauslaitteiden hankkimista, vaan esimerkiksi putkitusta tai kaapelointia niin, että paikalle voidaan myöhemmin asentaa latauspiste. Vanhoissa taloyhtiöissä lain vaatimus liittyy hyvin laajoihin peruskorjauksiin, joiden lupahakemus on tullut vireille 11.3.2021 alkaen.Latausinfran kehittämistä sysii eteenpäin myös valtion tarjoama tuki, jonka suosiosta Moottori niin ikään on eri otteisiin uutisoinut. Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARAn avustusta on myönnetty latausjärjestelmien rakentamiseen vuodesta 2018.Liikenne- ja viestintäministeriön liikenneneuvos Saara Jääskeläinen esitteli vastikään Väylät&Liikenne -virtuaaliseminaarissa kaavailtuja liikenteen päästövähennystoimia, jotka liittyvät Fossiilittoman liikenteen työryhmän työhön ja luonnokseen valtioneuvoston periaatepäätökseksi.Kaavailujen mukaan vuosiksi 2021–2030 varattaisiin vähintään 8,5 miljoonaa euroa / vuosi taloyhtiöiden latausinfran kohentamiseen ja 1,5 miljoonaa euroa työpaikkojen latausinfran rakentamiseen. Latausinfran kohentamiseen kohdentuisi tällä suunnitelmalla vähintään 100 miljoonaa euroa vuosina 2024–2030.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKeskustelua tarvitaanTaloyhtiöissä asuvilla sähköautoa tai ladattava hybridiä seuraavaksi autokseen mielivillä on monia kysymyksiä, joihin vastaus tulee hakea isännöitsijän ja/tai taloyhtiön yhtiökokouksen kautta.Taloyhtiössä asuva ei ole lataustoiveidensa kanssa välttämättä yksin, muttei toisaalta voi yksin ja omin luvin rakennuttaa latauspaikkaa itselleen. Ja ei, ratkaisu ei ole asunnon sisätiloista tuuletusikkunan kautta ulos kiemurteleva jatkojohto, jo ihan sähköturvallisuuden vuoksi.Sähköautoa haikailevan mielessä velloo tukku kotilataukseen liittyviä kysymyksiä. Niitä ovat esimerkiksi:Onko taloyhtiössäni jo käyty edes alustavaa yhteistä keskustelua lataustarpeista? Onko taloyhtiössäni riittävä sähkötekninen valmius kenties useamman sähköauton lataustarpeisiin? Luonnistuuko lataussähkön laskutus oikeudenmukaisesti ja ongelmitta sen maksat minkä käytät -periaatteella? Tarvitaanko kulutusmittareiden asentamista? Onko omassa kotipihassa pysäköintialueen lämmitystolpat mahdollista muuntaa ympärivuotiseen latauskäyttöön? Mitä latauspaikkojen perustamiset tulevat kullekin taloyhtiön asukkaalle/osakkaalle maksamaan?Asukkaiden tarpeet vaihtelevatKysymyksiä ja pohdittavaa siis riittää, eikä vastausten etsiminen tai latauspaikkojen rakentamisesta päättäminen ole välttämättä helposti läpivietävä asia taloyhtiössä – etenkin kun ihmisten erilaiset liikkumistarpeet tulee huomioida yhteisessä päätöksenteossa.Ei ole ylimitoitettua arvioida, että ladattavien autojen suosion kasvu on tuonut taloyhtiöille paineita vastata toiveisiin latausjärjestelyistä. Yhtiökokouksessa tai sitä valmistellessa asukas voi tuoda esiin halunsa hankkia latauspiste tai asia voi nousta esiin taloyhtiön isojen remonttien yhteydessä.Vakuutusturva selvitettäväLatauspaikkojen rakentamiseen liittyy myös vakuutusturva.Jos taloyhtiö asennuttaa sähköautojen latauspisteitä ja -laitteita asukkaiden käyttöön, on laitteisto vakuutettuna taloyhtiön kiinteistövakuutuksessa, aivan kuten pysäköintipaikoilla olevat lämmitystolpatkin.Mutta jos yksittäinen taloyhtiön asukas asennuttaa itselleen sähköauton latauslaitteen, on se sekä siihen mahdollisesti kuuluva pistoke asukkaan omalla vastuulla. Tässä tapauksessa latauslaite kuuluu asukkaan kotivakuutukseen samaan tapaan kuin huoneiston sisäpuolella tehdyt varustelutason parannukset ja lisäykset.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkistoa:4:{i:0;s:5:"71777";i:1;s:5:"43781";i:2;s:5:"26791";i:3;s:5:"46623";}Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 21.12.2024 Liikenne Synkkiä lukuja liikenteestä – lasten tieliikennekuolemat hälyttävässä kasvussa 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin 17.12.2024 Autoilu Vähäpäästöisten autojen pysäköintialennus Helsingissä loppuu monilta ensi vuonna 17.12.2024 Liikenne Taksivälittäjä paljastaa: näitä arkisia ja vähemmän arkisia esineitä asiakkaat unohtavat takseihin 16.12.2024 Sähköautot Hyundai Inster rymistelee sähköautojen hintakisaan – 25 000 euroa ja pitkä toimintamatka Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja ihanat ajomuistot syysretkeltä 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja