4.4.2020 Ajoneuvot Onko KTM 1290 Super Duke GT uudistusvuorossa seuraavana? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tälle kaudelle KTM uudisti 1290 Super Duke R -nakumallin. Vahvat huhut kertovat samaan tekniikkaan perustuvan 1290 Super Duke GT -sporttouringin kokevan vastaavan uudistuksen ensi kaudeksi. Kun katsotaan KTM:n mallihistoriaa taaksepäin, niin 1290 Super Duke R -mallin esittelyn jälkeen meni tovi ennen kuin itävaltalaistehdas esitteli samaan tekniikkaan perustuvan mutta paremmin pitkille matkoille soveltuvan 1290 Super Duke GT:n. Kun R-malli koki ensimmäisen uudistuksen, niin taas GT-seurasi perässä pienen tauon jälkeen. Tämän artikkelin kuvissa esiintyy tämä nykyinen toisen mallisukupolven Super Duke GT. On luonnollista, että Euro5-vaatimuksen tullessa voimaan GT:n seuraava sukupolvi näkee päivänvalon kaudeksi 2021.Uudistunut Super Duke R kertonee myös GT:n uudistuksista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJäykempi ja kevyempi runkoUudessa Super Duke R:n putkirungossa, ja jatkossa siis myös GT-mallin rungossa, KTM käyttää halkaisijaltaan selvästi aiempaa suurempaa putkikokoa, joka kuitenkin seinämävahvuudeltaan on ohuempi. Näin rungosta on saatu kaksi kiloa kevyempi, mutta samalla sen jäykkyyden hallinta on helpompaa. Nyt trellisputkirunko toimii ensimmäistä kertaa myös osana kantavaa runkorakennetta, mikä sekin selittää rungon aiempaa pienempää painoa. Samalla on uusittu myös takahaarukka, jonka jäykkyyttä kasvatettiin 15 prosenttia. Kun vielä takahaarukan kiinnityskohtaa runkoon nostettiin viisi milliä ylemmäs, luvataan muutoksen parantavan ajo-ominaisuuksia erityisesti kiihdytystilanteissa.Nykyinen 1290 Super Duke GT.1290 Super Duke R:n teho kasvoi kolmella hevosvoimalla huipputehon ollessa nyt 180 hevosvoimaa. Sekä huipputeho että -vääntö saadaan noin 1000 kierrosta aiempaa korkeammilla kierroksilla. GT-mallissa 1301-kuutioisen V2-moottorin polttoaineen suihkutusjärjestelmä säädetään paremmin pyörään luonteeseen sopivaksi ja lisäksi muutoksia saattaa olla niin imu- kuin pakojärjestelmässä. Teho- ja vääntölukemat saattavat olla aavistuksen maltillisempia, mutta käytännön suorituskykyyn muutoksilla tuskin on suurta merkitystä.Lisää lainaosia Super Duke R:stäGT on saamassa myös samat uudet viisipuolaiset vanteet, jotka nähdään kauden 2020 R-versiossa. Myös sama viiden tuuman väri-TFT-mittaristo tullaan näkemään ensi vuonna molemmissa malleissa. GT:n jäähdytin tulee kasvamaan mitoiltaan. R:n takarenkaan leveys kasvoi täksi kaudeksi 200 millimetriin, mutta GT:n ensiasennusrenkaana pysyy jatkossakin Pirelli Angel GT, jonka levein tarjolla oleva malli on 190-millinen. GT:n jousituksena tulee nykymallin tavoin olemaan KTM:n omistaman WP:n valmistama semiaktiivinen malli. Paremman varustetason ja uudistusten myötä mallin hinnan huhutaan nousevan noin 300-500 eurolla nykyisestä 25 719 eurosta.Teksti.: Janne Huhtala Kuvat: KTM Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 3.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moto 800 MT-X – elämä on seikkailu 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 7.5.2025 Klassikko Classic Motorshow 2025: saksalainen edustusauto, jonka merkki ei olekaan aivan helppo 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa