28.2.2022

KTM 890 Duke GP – Grand Prix -tyylistä väri-iloittelua

KTM 890 Duke GP

KTM:n keskikoon nakumallisto laajenee 890 Duke GP-versiolla, joka on käytännössä risteytys perusmalli 890 Dukesta ja ärhäkämmästä 890 Duke R:stä.

Vuonna 2017 esitelty 790 Duke oli KTM:n ensimmäinen kaksisylinterisellä rivimoottorilla varustettu malli. Tuollaisenaan moottorista ei tullut kovin pitkäikäistä, sillä jo vuonna 2020 se kasvatettiin 889-kuutioiseksi ja mallimerkinnän numerosarja muuttui muotoon 890. Syinä muutokseen olivat sekä kilpailijoiden kasvaneet teholukemat, uudet päästönormit että halu rauhoittaa moottorin käytöstä kasvattamalla pyöriviä massoja.

KTM 890 Duke GP

790 Duken 105 hevosvoiman teholukema kasvoi 890 Dukessa 115 hevosvoimaan ja 890 Duke R:ssä 121 hevosvoimaan. Sellainenkin erikoisuus nähtiin, että kun KTM yleensä esittelee ensin perusmallin ja vuotta tai kahta myöhemmin samasta mallista R-version, niin nyt 890 Duke R näki päivänvalon kaudeksi 2020 ja perusmalli vasta seuraavaksi kaudeksi.

KTM 890 Duke GP

Tehoeron lisäksi mallien eroina on R:n matalampi ohjaustanko ja siten aggressiivisempi ajoasento, jämäkämmät jousituksen asetukset, grafiikat sekä perusmallin mustan rungon ja vanteiden korvaaminen R:ssä näyttävämillä oransseilla. Perusmallin hinta on 15 527 euroa ja R:n hinta 17 223 euroa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Maltillinen lisähinta

Nyt KTM esittelee 890 Duke GP:n, joka uudesta lisänimestä huolimatta on tekniikaltaan identtinen perusmallin kanssa, mutta näyttävyyttä on haettu oransseilla R-mallin vanteilla, näyttävämmällä grafiikalla ja R:stä lainatulla matkustajan satulan katteella. Se on siis suunnattu harrastajalle, jolle riittää perusmallin suorituskyky mutta joka haluaa enemmän näyttävyyttä pyörältään.

KTM 890 Duke GP

Muutokset ovat suhteellisen pieniä, mutta niin on lisähintakin. GP-nimen mukana tuomat lisämuutokset nostavat hintaa 287 eurolla, eli hintalapussa lukee 15 814 €. KTM 890 Duke GP on saatavilla maaliskuusta 2022 lähtien.

KTM 890 Duke GP

KTM 890 Duke GP

Moottori: kaksisylinterinen rivimoottori, 889cc
Teho: 85 kW (115 hv) / 9 000 r/min
Vääntö: 92 Nm / 8 000 r/min
Voimansiirto: yhdistelmäluistokytkin, 6 vaihdetta, ketjuveto
Akseliväli: 1476 mm
Istuinkorkeus: 820 mm
Tankin tilavuus: 14 litraa
Kuivapaino: 169 kg

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: KTM

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat