29.1.2017 Ajoneuvot KTM esittelee MP17-näyttelyssä uudistetun Adventure-malliston Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä KTM:n Adventure-malliston kulmakivenä ollut 1190 Adventure jää pois tuotannosta ja uudet mallit kantavat mallimerkintöjä 1090 ja 1290. KTM uudistaa kerralla koko suositun Adventure-malliston. 150-hevosvoimainen 1190 Adventure ja pienempi 1050 Adventure jäävät pois tuotannosta. Uusi mallisarja koostuu kahdesta 1090-mallista ja kolmesta 1290-mallista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyIson matkaenduron ominaisuudet edullisella hinnalla1090 Adventuren moottori on 1050-kuutioinen V2, josta on puristettu 125 hevosvoiman huipputeho. Perusmalli 1090 Adventure on suunnattu enemmän katukäyttöön, kun taas 1090 Adventure R:ssa on pidemmät joustomatkat ja rengaskoko on valittu paremmin sorateille ja metsäpoluille sopiviksi. Muuten niiden tekniset tiedot ovat varsin yhteneviä.Perusmalli on ominaisuuksiltaan varsin urheilullinen. Mutkateillä se on kevyt ja osaavissa käsissä nopea käskettävä. Pystyn ja väljän ajoasennon takia sillä on mukava taittaa pidempiäkin taipaleita. Mittaristo on 1190:sta tuttu, jossa kierroslukunäyttö on analoginen ja muu informaatio kerrotaan kahden lcd-näytön välityksellä. Kuivapaino on luokassaan alhainen, vain 205 kiloa. Vakiovarustukseen kuuluvat sekä ABS-jarrut että luistonesto. Molemmat ovat perinteistä mallia, eli ne eivät huomioi toiminnassaan pyörän kallistuskulmaa. Polttoainesäiliö on kooltaan 23 litraa, mikä takaa riittävän toimintasäteen myös matkakäyttöön. KTM 1090 Adventure yllättää edullisella hinnallaan, sillä perusmallin hinnaksi ilmoitetaan 17 686 euroa.1290 Super Adventure - KTM Adventure -malliston lippulaivaKTM:n 160-hevosvoimainen Super Adventure 1290 tulee markkinoille kolmena eri versiona. S merkitsee sporttisia ominaisuuksia, T on touring-varusteltu ja itävaltalaisvalmistajan tapojen mukaan malliston offroad-henkisin version kantaa mallimerkinnässään kirjainta R.1290 Super Adventure S on ajo-ominaisuuksiltaan sporttipyörien tasoa, vaikka adventure-henkisenä se onkin ulkomitoiltaan ja istuinkorkeudeltaan suuri. Jousitus on WP:n valmistama ja semi-automaattinen. Kuljettaja voi valita jousituksen esijännityksen säädön neljästä vaihtoehdosta: yksin, yksin ja matkatavarat, kaksin tai kaksin ja matkatavarat. Vaimennusten säädöissä puolestaan on neljä vaihtoehtoa: comfort, street, sport ja offroad. Lopullisen säädön tekee semi-aktiivinen järjestelmä reaaliaikaisesti sen mukaan, mitä anturit kertovat.Muutenkin 1290 Super Adventure S on huippuvarusteltu. Lukkiutumaton jarrujärjestelmä ja luistonestojärjestelmä huomioivat toiminnassaan myös pyörän sivusuuntaisen kallistuksen. Vakiovarustukseen kuuluu myös keulimisenesto sekä kaarreajovalot. Mittaristona on 6,5 tuuman TFT-värinäyttö. Sen yhtenä erikoisuutena on, että nopeusnäytön fonttikoko kasvaa nopeuden kasvaessa. Vaikka kierroslukunäyttö on digitaalinen, on se muotoiltu pyöreäksi luettavuuden parantamiseksi.Itävaltalaisvalmistajalle uusia ominaisuuksia on kaksi: avaimeton käyttöjärjestelmä sekä vaihdeavustin eli quickshifter. KTM:n järjestelmässä kuljettaja voi vaihtaa sekä isommalle että pienemmälle vaihteelle ilman kytkimen käyttöä. Quickshifter ei kuulu vakiovarustukseen, mutta sen saa 711 euron hintaisella Travel Pack -päivityksellä. Tähän päivitykseen kuuluu quickshifterin lisäksi mäkilähtöavustin (Hill Hold Control), KTM My Ride järjestelmä joka mahdollistaa pyörän mittariston toimimisen älypuhelimen näyttönä sekä MSR-järjestelmä (Motor Slip Regulation), joka toimii käänteisesti kuin luistonestojärjestelmä. Se siis korvaa mekaanisen luistokytkimen ja raottaa kaasuläppiä moottorijarrutustilanteessa estäen takarengasta menettämästä pitoaan. 1290 Super Adventure S:n hinnaksi ilmoitetaan 21 986 €.1290 Super Adventure T:n suurin ero S-versioon on isompi 30 litran polttoainesäiliö. Kuten siitä voi päätellä on malli tarkoitettu pitkien taipaleiden taittajille. R-versiossa puolestaan on panostettu offroad-ominaisuuksiin mm. pidemmillä joustovaroilla ja maastokäyttöön soveltuvalla rengaskoolla. Samalla muiden mallien semi-aktiivinen jousitus on korvattu WP:n perinteisellä jousituksella, jossa muiden huippujousitusten tapaan on esijännityksen ja puristus- ja paluuvaimennusten säädöt. Hardcore -motoristin tarpeisiin on lisäksi tarjolla 1290 Super Adventure R TKC80 -erikoismalli, jossa on mallimerkinnän mukaisesti karkeakuvioiset Metzeler TKC80 -ensiasennusrenkaat. KTM 1090 Adventure Moottori: kaksisylinterinen nestejäähdytteinen V2 Iskutilavuus: 1050 kuutiosenttimetriä Teho: 125 hevosvoimaa Vääntö: 108 newtonmetriä Kuivapaino: 205 kiloa Hinta: 17 686 € KTM 1290 Super Adventure S Moottori: kaksisylinterinen nestejäähdytteinen V2 Iskutilavuus: 1301 kuutiosenttimetriä Teho: 160 hevosvoimaa Vääntö: 140 newtonmetriä Kuivapaino: 215 kiloa Hinta: 21 986 € Teksti: Janne Huhtala Kuvat: KTM Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Moottoripyöränäyttely Päivän kuvagalleria: aina yhtä suosittu Suzuki PV 5.2.2025 Uutinen Autoliitto muistuttaa hiihtolomalaisia: tee nämä asiat jo nyt – vähennät sillä lähtöstressiä 4.2.2025 Moottoripyöränäyttely Päivän kuvagalleria: Honda Monkeyt ja muut lukuisat Monkey-variantit 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona 3.2.2025 Sähköautot Sähköautojen osuus kasvussa – kiitos käytettyjen tuonnin ja työsuhdeautojen 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 2.2.2025 Moottoripyörät Harley-Davidson päivitti lähes koko mallistonsa – Road Glide sai lisäksi uuden keulan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla