29.1.2017 Ajoneuvot KTM esittelee MP17-näyttelyssä uudistetun Adventure-malliston Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä KTM:n Adventure-malliston kulmakivenä ollut 1190 Adventure jää pois tuotannosta ja uudet mallit kantavat mallimerkintöjä 1090 ja 1290. KTM uudistaa kerralla koko suositun Adventure-malliston. 150-hevosvoimainen 1190 Adventure ja pienempi 1050 Adventure jäävät pois tuotannosta. Uusi mallisarja koostuu kahdesta 1090-mallista ja kolmesta 1290-mallista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyIson matkaenduron ominaisuudet edullisella hinnalla1090 Adventuren moottori on 1050-kuutioinen V2, josta on puristettu 125 hevosvoiman huipputeho. Perusmalli 1090 Adventure on suunnattu enemmän katukäyttöön, kun taas 1090 Adventure R:ssa on pidemmät joustomatkat ja rengaskoko on valittu paremmin sorateille ja metsäpoluille sopiviksi. Muuten niiden tekniset tiedot ovat varsin yhteneviä.Perusmalli on ominaisuuksiltaan varsin urheilullinen. Mutkateillä se on kevyt ja osaavissa käsissä nopea käskettävä. Pystyn ja väljän ajoasennon takia sillä on mukava taittaa pidempiäkin taipaleita. Mittaristo on 1190:sta tuttu, jossa kierroslukunäyttö on analoginen ja muu informaatio kerrotaan kahden lcd-näytön välityksellä. Kuivapaino on luokassaan alhainen, vain 205 kiloa. Vakiovarustukseen kuuluvat sekä ABS-jarrut että luistonesto. Molemmat ovat perinteistä mallia, eli ne eivät huomioi toiminnassaan pyörän kallistuskulmaa. Polttoainesäiliö on kooltaan 23 litraa, mikä takaa riittävän toimintasäteen myös matkakäyttöön. KTM 1090 Adventure yllättää edullisella hinnallaan, sillä perusmallin hinnaksi ilmoitetaan 17 686 euroa.1290 Super Adventure - KTM Adventure -malliston lippulaivaKTM:n 160-hevosvoimainen Super Adventure 1290 tulee markkinoille kolmena eri versiona. S merkitsee sporttisia ominaisuuksia, T on touring-varusteltu ja itävaltalaisvalmistajan tapojen mukaan malliston offroad-henkisin version kantaa mallimerkinnässään kirjainta R.1290 Super Adventure S on ajo-ominaisuuksiltaan sporttipyörien tasoa, vaikka adventure-henkisenä se onkin ulkomitoiltaan ja istuinkorkeudeltaan suuri. Jousitus on WP:n valmistama ja semi-automaattinen. Kuljettaja voi valita jousituksen esijännityksen säädön neljästä vaihtoehdosta: yksin, yksin ja matkatavarat, kaksin tai kaksin ja matkatavarat. Vaimennusten säädöissä puolestaan on neljä vaihtoehtoa: comfort, street, sport ja offroad. Lopullisen säädön tekee semi-aktiivinen järjestelmä reaaliaikaisesti sen mukaan, mitä anturit kertovat.Muutenkin 1290 Super Adventure S on huippuvarusteltu. Lukkiutumaton jarrujärjestelmä ja luistonestojärjestelmä huomioivat toiminnassaan myös pyörän sivusuuntaisen kallistuksen. Vakiovarustukseen kuuluu myös keulimisenesto sekä kaarreajovalot. Mittaristona on 6,5 tuuman TFT-värinäyttö. Sen yhtenä erikoisuutena on, että nopeusnäytön fonttikoko kasvaa nopeuden kasvaessa. Vaikka kierroslukunäyttö on digitaalinen, on se muotoiltu pyöreäksi luettavuuden parantamiseksi.Itävaltalaisvalmistajalle uusia ominaisuuksia on kaksi: avaimeton käyttöjärjestelmä sekä vaihdeavustin eli quickshifter. KTM:n järjestelmässä kuljettaja voi vaihtaa sekä isommalle että pienemmälle vaihteelle ilman kytkimen käyttöä. Quickshifter ei kuulu vakiovarustukseen, mutta sen saa 711 euron hintaisella Travel Pack -päivityksellä. Tähän päivitykseen kuuluu quickshifterin lisäksi mäkilähtöavustin (Hill Hold Control), KTM My Ride järjestelmä joka mahdollistaa pyörän mittariston toimimisen älypuhelimen näyttönä sekä MSR-järjestelmä (Motor Slip Regulation), joka toimii käänteisesti kuin luistonestojärjestelmä. Se siis korvaa mekaanisen luistokytkimen ja raottaa kaasuläppiä moottorijarrutustilanteessa estäen takarengasta menettämästä pitoaan. 1290 Super Adventure S:n hinnaksi ilmoitetaan 21 986 €.1290 Super Adventure T:n suurin ero S-versioon on isompi 30 litran polttoainesäiliö. Kuten siitä voi päätellä on malli tarkoitettu pitkien taipaleiden taittajille. R-versiossa puolestaan on panostettu offroad-ominaisuuksiin mm. pidemmillä joustovaroilla ja maastokäyttöön soveltuvalla rengaskoolla. Samalla muiden mallien semi-aktiivinen jousitus on korvattu WP:n perinteisellä jousituksella, jossa muiden huippujousitusten tapaan on esijännityksen ja puristus- ja paluuvaimennusten säädöt. Hardcore -motoristin tarpeisiin on lisäksi tarjolla 1290 Super Adventure R TKC80 -erikoismalli, jossa on mallimerkinnän mukaisesti karkeakuvioiset Metzeler TKC80 -ensiasennusrenkaat. KTM 1090 Adventure Moottori: kaksisylinterinen nestejäähdytteinen V2 Iskutilavuus: 1050 kuutiosenttimetriä Teho: 125 hevosvoimaa Vääntö: 108 newtonmetriä Kuivapaino: 205 kiloa Hinta: 17 686 € KTM 1290 Super Adventure S Moottori: kaksisylinterinen nestejäähdytteinen V2 Iskutilavuus: 1301 kuutiosenttimetriä Teho: 160 hevosvoimaa Vääntö: 140 newtonmetriä Kuivapaino: 215 kiloa Hinta: 21 986 € Teksti: Janne Huhtala Kuvat: KTM Lue lisää Kaikki artikkelit 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen ”kunnon nimet” 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 20.5.2025 Uutinen Rouheampi ja kyvykkäämpi – Fiat Grande Panda 4×4 -konsepti antaa viitteitä tulevasta 19.5.2025 Yleinen ”Tähän investointi Euroopassa on vaikeaa” – VW-pomo epäileväisenä sarjahybrideistä 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Uutinen Nissanille miljarditappiot – luvassa lisää tehtaiden sulkemisia ja irtisanomisia 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 21.5.2025 Koeajo Koeajo: Dongfeng Nammi Box – nyt ei jää ikävä 20.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Muistatko Marcus Grönholmin MM–Peugeotin? 206 WRC on häijyn hintainen ralliohjus 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 20.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ajovalojen kiillotus on kuin kaihileikkaus Priukselle 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?