10.3.2021 Liikenne Kuka maksaa sähköautojen latauspaikat? – huoltamoalaa kuumottaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Fossiilittomaan liikenteeseen liittyvä kaavailu latauspaikkojen rakentamisvelvoitteista kismittää huoltamoalan etujärjestöä, joka vaatii valtiovallalta investointirahaa. Yksityisiä huoltamo- ja liikennepalvelualojen yrittäjiä ja yrityksiä edustava etujärjestö on kummissaan fossiilittoman liikenteeseen tähtäävistä kaavailuista, joissa on väläytelty huoltamoille sähköautojen latauspaikkojen rakentamisvelvoitetta.Etujärjestö kummastelee, kuka latauspaikkojen rakentamisen lopulta maksaa.”Sähköautojen latausverkoston perustamiskustannuksen maksattaminen polttoainejakelua harjoittavilla yksityisyrittäjillä tuntuu epäoikeudenmukaiselta ja mielivaltaiselta suunnitelmalta”, kritisoi Suomen Bensiinikauppiaitten ja Liikennepalvelualojen Liitto SBL ry kannanotossaan. SBL ry vaatii alan noin 600 yrittäjän puolesta, että suunnitellun velvoitteen suhtautuminen elinkeinovapauden ja omaisuudensuojan periaatteeseen on selvitettävä perusteellisesti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTaustalla päästötavoitteetLiikenne- ja viestintäministeriön johtaman Fossiilittoman liikenteen työryhmän tehtävänä on ollut kaavailla keinoja, joiden avulla kotimaan liikenteen haitalliset kasvihuonekaasupäästöt puolittuisivat vuoteen 2030 mennessä ja jatkaa päästötalkoita siten, että päästöt putoavat nollaan vuoteen 2045 mennessä. Näihin tiukkoihin EU-tason päästötavoitteisiin Suomi on sitoutunut kansallisesti.Tavoitteiden mukaan tulevaisuuden fossiiliton liikenne tarkoittaisi ladattavien autojen ja täyssähköautojen määrän lisäämistä ja myös latausinfran kohentamista nykyisestä.Valmisteilla on valtioneuvoston periaatepäätös, jonka valmisteluun SBL ry on perehtynyt ja havainnut, että tuet ja kannustimet ovat yksi johtoajatuksista.Tämä ajatusmalli olisi etujärjestön mielestä nyt ulotettava myös sähköautojen latauspisteiden aiheuttamiin investointeihin, ”eikä investointivelvoitetta tule rangaistuksenomaisesti sälyttää polttoaineita jakeleville yrittäjille”, liitto huomauttaa lausunnossaan.50 000–100 000 euron kustannusValmisteltavan periaatepäätöksen kannustimien joukkoon on kirjattu velvoitteeksi ”huoltoasemaketjuille suunnattu, sähköautojen latauspisteitä koskeva velvoite.”Liiton mukaan tämä suunniteltu velvoite poikkeaa silmiinpistävästi muuten tukiin ja kannustimiin perustuvasta linjasta.”Emme löytäneet suunnitelmasta muita velvoitteita. Suurta ihmetystä herättää velvoitteen kohdistuminen polttoainetta myyviin bensiini- ja palveluasemiin.”SBL ry esittää painokkaasti, että jos sähköautojen latauspisteiden rakentamisvelvoite kohdistetaan polttoainetta jakeleviin ketjuihin, niin valtioneuvosto varaa ”velvoitteen toteuttamiseen arvioimamme ohjeellisen noin 50 000–100 000 euron summan per polttoaineen jakelupiste kattamaan latauspisteiden rakentamisesta aiheuttamia kuluja.”SBL ry huomauttaa, että rakentamiskustannusten vaihteluväli on suuri, sillä kustannus riippuu rakennettavan kapasiteetin määrästä sekä paikallisista liittymäkustannuksista.Valmistelussa on liiton mukaan ”kyettävä osoittamaan aukottomat perustelut siitä, että polttoaineita jakelevat yrittäjät ovat sähköautojen latauspisteisiinkin investoimisen osalta samassa asemassasuhteessa elinkeinovapauteen, omaisuuden suojaan ja tasavertaiseen kohteluun kuin kaikki muut yrittäjät Suomessa.”Etujärjestön toimitusjohtaja Jari Salonen nostaa päästöjen hillitsemistoimena esiin kotimaisen biodieselin verokohtelun, joka ei Salosen mukaan saisi ylittää tuontidieselin verotustasoa.– Kotimaisen biodieselin maltillisempi verokohtelu on myös ympäristöteko. Valtioneuvoston halu asettaa Suomelle EU:n määrittelemää biopolttoaineen jakeluvelvoitetta kunnianhimoisempi tavoite heikentää kotimaisten logistiikkayrittäjien kilpailukykyä ulkomaisiin kilpailijoihin verrattuna, Salonen toteaa.Miksemme ole mukana?Etujärjestöä kismittää, ettei se ole työryhmätyön edetessä ollut kutsuttujen lausunnonantajien joukossa. ”Fossiilittoman liikenteen tiekartan lausuntopyyntöä ei ole lähetetty meille alan edunvalvojana, eikä kaikille polttoaineiden jakelua Suomessa harjoittaville öljy-yhtiöille.”Fossiilittoman liikenteen tiekartta on liiton mukaan ylipäätään niin merkittävä päätöskokonaisuus, että se tulisi käsitellä parlamentaarisessa järjestyksessä, eikä viedä eteenpäin valtioneuvoston periaatepäätöksenä. Liitto linjaa, että näin toimien ”asianosaiset tulisivat valiokuntakäsittelyssä kuulluiksi ja sitä kautta päätöksentekoon saataisiin vankempi faktapohja.”Teksti: Marko Jokela Kuva: Moottorin arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 12.6.2025 Uutinen Kiina ja EU sopimassa tariffit korvaavasta minimihintajärjestelmästä – mutta neuvoteltavaa on vielä 11.6.2025 Uutinen Ranskalaiset Tesla-kuljettajat haastavat tehtaan oikeuteen Muskin aiheuttamasta mainehaitasta 11.6.2025 Uutinen Trumpin tullit iskevät Euroopan autoteollisuuteen – vienti vaakalaudalla 8.6.2025 Ajatuksia autoista Aika entinen ei koskaan enää palaa: Dieselgate rikkoi autoalan viattomuuden 10 vuotta sitten – Ajatuksia autoista 7.6.2025 Yleinen Volvo keksii turvavyön uudelleen – nyt tekoälyllä ja ohjelmistopäivityksillä 6.6.2025 Uutinen Kiinan kuristusote: nousevatko harvinaiset maametallit ja magneetit seuraaviksi piisiruiksi? 6.6.2025 Uutinen Täysin uusi Nissan Leaf lähestyy – aerodynaamisin Nissan ikinä, toimintamatka 300–500 kilometriä 5.6.2025 Liikenneturvallisuus Kiveniskemät yleistyvät tuulilaseissa – lähes joka toisessa autossa vaurioita Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 11.6.2025 Lentokoneet EU on päivittänyt lentoyhtiöiden mustan listan - sille pääsee jopa 2020-luvun konekalustolla, mutta sieltä pääsee pois kun on antanut valelentäjille potkut 12.6.2025 Lentokoneet Laajarungoille käyttöä - Finnair tekee comebackin Kanadaan 11 vuoden tauon jälkeen toukokuussa 2026 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 9.6.2025 Kuluttajat Uuden matkailuauton omistajalta yli 14 000 euron vaatimus myyjälle – kuluttajariitalautakunta ei voinutkaan ottaa kantaa asiaan 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa!