3.2.2023 Ajoneuvot Kysy autoista: edellä ajavalla autolla ei ole takavalot päällä – miten toimia? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nykyään liikenteessä näkee paljon autoja, joissa ei pala takavalot, vaikka olosuhteet niin vaatisivat. Kysymys: Ennen vilkautettiin pitkiä vastaan tulleelle autolle, jossa ei ollut ajovalot päällä. Mutta miten toimitaan nykypäivänä niiden edessä ajavien autojen kanssa, joilla ei pala takavalot? Tieliikennelain 49 §:n mukaan moottorikäyttöisessä ajoneuvossa on ajon aikana käytettävä ajovaloja tai huomiovaloja. Moottorikäyttöisessä ajoneuvossa on ajon aikana käytettävä ajovaloja ja takavaloja, kun ajoneuvoa kuljetetaan tiellä pimeän tai hämärän aikaan taikka näkyvyyden ollessa sään vuoksi tai muusta syystä huonontunut. – Lukijan kuvaama tilanne, että vastaantuleva auto lähestyy valoitta – tai tilanteeseen sopimattomilla valoilla – on toki arkipäivää yhä nykyäänkin ja siihen kaukovalojen pari lyhyttä vilkautusta on edelleenkin varsin toimiva lääke, toteaa Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen. Viimeisten kymmenen vuoden aikana on myös yleistynyt tilanne, että autolla ajetaan huomiovaloilla silloinkin, kun valaistus- tai keliolosuhteet eivät niiden käyttöä lain mukaan mahdollista. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Huomiovaloilla ajamiseen hämärässä tai kehnoissa keliolosuhteissa liittyy kolme keskeistä riskitekijää: Niillä ei näe ajaa – varsinkaan valaisemattomilla tieosuuksilla. Huomiovalojen ollessa päällä, mittariston valot palavat usein kirkkaampina kuin ajovaloilla ajettaessa. Kirkkaat mittarivalot häikäisevät kuljettajaa ja vaikeuttavat havainnointia autosta ulos. Monessa autossa takavalot eivät pala huomiovaloilla ajettaessa, jolloin auton erottaminen takaapäin lähestyttäessä on vaikeaa. Vääränlaisten valojen käyttö siis aiheuttaa vaaraa. Tieliikennelain 47 §:ssä ohjeistetaan, että ”ajoneuvolla ajettaessa on annettava ääni- tai valomerkki taikka muulla tavalla on kiinnitettävä muiden tienkäyttäjien huomiota, jos se on vaaran välttämiseksi tarpeen. Äänimerkki ei saa kestää pidempään kuin on tarpeen”. – Edellä mainituista merkinantokeinoista kyseiseen käyttötarkoitukseen soveltuu valomerkki. Jos ajaa perä pimeänä ajavan auton takana, voi tosiaan kaukovaloja pari kertaa lyhyesti vilauttamalla yrittää kiinnittää edellä ajavan huomion. Tämä on kuitenkin tärkeää tehdä sellaisessa tien kohdassa, jossa ei ole vastaan- tai sivuilta tulevaa liikennettä. Näin vältytään varmimmin vastaantulijoiden häikäisyltä ja sivutieltä tulijan väärinymmärryksiltä, Vesalainen muistuttaa. Jos edellä ajava ei parista merkinantoyrityksestä huolimatta sytytä ajo- ja takavaloja, ei kaukovalojen väläyttelyä kannata jatkaa. Pitkät valoshowt tien päällä varastavat muiden tienkäyttäjien huomion ja vaikeuttavat heidän havainnointiaan. Myös oma ajaminen vaikeutuu ja vaarantuu, jos huomiota jakaa tarpeettoman pitkään kaukovalojen vilkutteluun. Mikäli päätyy ohittamaan perä pimeänä ajavan auton, voi ohituksen jälkeen omalle kaistalle palattuaan vielä yrittää antaa hänelle merkin hätävilkkuja vilkauttamalla, tieliikennelain 51 §:n mukaisesti: ”Hätävilkkukytkentää saa käyttää myös liikkuvassa ajoneuvossa varoittamaan muita tienkäyttäjiä välittömästä vaarasta.” Tämä on kuitenkin tehtävä vasta sitten, kun ollaan jo turvallisen etäisyyden päässä ohitetusta. – Olennaista olisi, että ihmiset tutustuisivat oman autonsa valojen toimintaperiaatteeseen eli selvittäisivät, missä valokatkaisijan asennossa autossa palavat sekä ajo- että takavalot, Vesalainen korostaa. Tiedosta erityisesti nämä ajovalojen käytöstä: Huomiovalojen kanssa auton takavalot, autosta riippuen, joko palavat tai eivät pala. Ajovalojen ollessa päällä takavalot palavat. Valokatkaisijan ollessa ”0”-asennossa – autossa joko ei ole valoja ollenkaan tai sitten siinä palavat huomiovalot. Tällöin osassa autoja perä saattaa olla pimeänä. Valokatkaisijan ollessa ”auto”-asennossa – autossa palaa keliolosuhteista ja tunnistimien herkkyydestä riippuen joko huomiovalot tai ajovalot. Huomiovalojen palaessa osassa autoja perä saattaa olla pimeänä. Ajovalojen palaessa myös takavalot palavat. Valokatkaisijan ollessa ”seisontavalo”-asennossa – autossa palavat parkit (virallisesti etuvalot) ja takavalot. Seisontavaloja (etuvaloja) käytetään vain auton ollessa pysähdyksissä. Valokatkaisijan ollessa ”ajovalot päällä”-asennossa – autossa palavat sekä ajo- että takavalot. Valojen toimintaperiaatteeseen tutustumisen lisäksi on olennaista huolehtia, että ne ovat kunnossa ja puhtaat. Rikkoontuneet polttimot on vaihdettava mahdollisimman pian ja lumet puhdistettava valojen päältä tarvittaessa myös kesken matkan. Teksti: Sini Ylivakeri Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki* Jätä kysymyksesi autoista alle*NameKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi Suomessa ei ole kohtuuhintaisia sähköauton ajoakun analysointipalveluja? 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – 1991 Rover Mini Classic 1300 oli aikamatka 60-luvulle jo uutena 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?