24.11.2023 Ajoneuvot Kysy autoista: kuinka paljon ylimääräinen paino vaikuttaa auton polttoaineen kulutukseen? Teksti Sini Ylivakeri Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoilun kustannuksia voi vähentää karsimalla turhat tavarat pois autosta. Kysymys: Jos autossa lojuu jatkuvasti turhaa tavaraa, paljonko se nostaa bensankulutusta? Paljonko siitä kertyy lisälaskua vuodessa keskivertoautoilijalle? Auton polttoaineenkulutukseen vaikuttaa monia tekijöitä, kuten turhan tavaran tuoma paino. Vaikka se saattaa tuntua vähäpätöiseltä, ylimääräisellä painolla voi vuositasolla olla huomattava vaikutus auton polttoaineen kulutukseen ja näin myös sen kustannukseen. Auton liikuttamiseen tarvitaan energiaa eli käytännössä polttoainetta. Mitä enemmän massaa autolla on, sitä enemmän se vaatii energiaa liikkeelle lähtemiseen, mikä puolestaan lisää polttoaineenkulutusta. Tarkkaa määrää on kuitenkin vaikea sanoa, sillä myös monet muut seikat vaikuttavat polttoaineen kulutukseen, kuten ajotapa ja -ympäristö sekä auton kunto. Myös vuosittainen ajomäärä ja polttoaineen hinta vaikuttaa säästöihin. Näistä syistä on vaikea arvioida tarkkaa säästöjen määrää, mutta suuntaa arvioivia laskelmia voi toki tehdä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kuinka paljon voin suunnilleen säästää? Esimerkkitapaukseksi lienee optimaalisinta valita keskiverto auto ja ajotottumukset, jotka selviävät muun muassa tilastokeskuksesta. Motivan sivuilla kerrotaan, että keskikokoisella henkilöautolla 100 kg:n lisäkuorma nostaa polttoaineenkulutusta noin 0,5 l/100 km. Termille ”keskikokoinen auto” ei ollut tässä yhteydessä tarkkaa määritelmää, mutta oletetaan sen tarkoittavan C-segmentin autoja, kuten Toyota Corolla, Skoda Octavia tai Nissan Leaf. Suomalainen autoilija ajaa keskimäärin noin 15 000–20 000 kilometriä vuodessa. Yleensä dieselautoilla ajetaan enemmän, kuin bensa-autoilla. Tilastokeskuksen mukaan viime kuussa (lokakuu) bensan (95 E10) ja dieselin keskihinta oli noin 2 €/litra. Polttoaineen vuosikustannuksen voi laskea karkeasti seuraavalla kaavalla: Ajokilometrit / 100 * keskikulutus/100 km * polttoaineen litrahinta. Esimerkkinä dieselauto, joka kuluttaa keskimäärin noin 5,5 l/100 km ja jolla ajetaan noin 20 000 km/v: Kustannukset 100 kg:n ylimääräisen kuorman kanssa = 20 000 km / 100 km * 6 l * 2 €/l = 2400 € Kustannukset ilman ylimääräistä kuormaa = 20 000 km / 100 km * 5,5 l * 2 €/l = 2200 € Säästöä syntyisi tällöin vuodessa noin 200 euroa. Esimerkkinä bensa-auto, joka kuluttaa noin 7 l/100 km ja jolla ajetaan noin 15 000 km/v: Kulut 100 kg:n ylimääräisen kuorman kanssa = 15 000 km / 100 km * 7,5 l * 2 €/l = 2250 € Kulut ilman ylimääräistä kuormaa = 15 000 km / 100 km * 7 l * 2 €/l = 2100 € Säästöä syntyisi tällöin vuodessa noin 150 euroa. Miten ylimääräinen kuorma vaikuttaa sähköauton kulutukseen? Sähköautojen kulutukseen ylimääräinen paino vaikuttaa samaan tapaan kuin polttomoottoriautoissa kulutusta nostaen, mutta sen vaikutusta on hieman hankalampi laskea. Saksalainen autonkäyttäjien etujärjestö ADAC testasi viime vuonna erilaisten kuormien, kuten peräkärryn ja suksiboksin vaikutusta sähköauton (Kia EV6) kulutukseen. Esimerkiksi pelkät kattotelineet lisäsivät kulutusta 5 prosenttia ja suksiboksi 14 prosenttia. Auton vetokoukkuun asennettava pyöräteline kasvatti kulutusta 8 prosentilla. Testissä kulutusta kasvattavana tekijänä oli myös ilmanvastus, mutta näistä luvuista voi kuitenkin hieman päätellä kuorman vaikutusta yleisesti polttoainekustannuksiin. Esimerkiksi sähköauto, joka kuluttaa keskimäärin noin 20 kWh/100km ja jolla ajetaan noin 15 000 km/v sekä sähkön hinnan ollessa 0,25€/kWh: Kustannukset vetokoukkuun asennettavan pyörätelineen kanssa (+8%) = 15 000 km / 100 km * (20 kWh *1,08) * 0,25€/kWh = 810 € Kustannukset ilman ylimääräistä kuormaa = 15 000 km / 100 km * 20 kWh * 0,25€/kWh = 750 € Säästöä syntyisi tällöin vuodessa noin 60 euroa. Teksti: Sini Ylivakeri Lähteet: ADAC, Autoalan tiedotuskeskus, Tilastokeskus, Motiva Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki* Jätä kysymyksesi autoista alle*PhoneKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin 12.5.2024 Ajoneuvot Suomen autokanta – millä Suomi oikeasti ajaa? 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä – sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 11.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten renkaan kantavuusluokka tulee ottaa huomioon renkaita valitessa? 10.5.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior vihdoin pressikuvissa – ei ollut muuten ensimmäinen kerta kun auton mallinimi vaihdettiin viime tipassa 8.5.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce päivitti pyydetyimmän mallinsa – tällainen on Cullinan Series II 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 13.5.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Kona Electric 48 kWh – vähemmälläkin pärjää 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin 14.5.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen T-Cross – perheen pienin siirtyi digiaikaan 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä - sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille