19.3.2021 Ajoneuvot Kysy Autoista: Miksi autoni näyttää usein väärää nopeusrajoitusta? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uudet ja uudehkot autot osaavat näyttää kuljettajalle muistutuksen vallitsevasta nopeusrajoituksesta, mutta usein lukema voi olla vääräkin. Vastuu jää tietysti kuljettajalle. Nopeusrajoituksen muistaminen voi joskus olla haastavaa, sillä jo pelkkä ajatuksissa oleminen saattaa johtaa “vaihtuiko se?” -pohdiskeluun heti rajoitusmerkin jälkeen. Tähän ongelmaan on vastattu autonvalmistajien puolesta kahdella eri järjestelmällä, joiden yhteiselo tuottaa joskus hankaluuksia.Mikäli auto on varustettu navigaattorilla, on karttapohjaan tallennettu tieto tieosuuden nopeusrajoituksesta, laitteesta riippuen, risteyksien ja risteysvälien tarkkuudella. Kesänopeuksiin perustuva karttapohjatieto on toki huono osviitta noin viitenä kuukautena vuodesta. Myös uudet tiealueet muodostavat haasteita karttajärjestelmille, joten uudehkoilla asuntoalueilla voidaan tarjota 80 km/h nopeutta taajaman sisällä.Fintrafficin ylläpitämä julkinen liikennetieto on myös huono reagoimaan tieosuuksien nopeusluokituksen muutoksiin, tietöihin, onnettomuuksiin ja ruuhkiin. Osa muutoksista kyllä saadaan perille navigointilaitteeseen RDS-TMC-ominaisuuden avulla, mutta julkisen liikennetiedon laadussa ja ajanmukaisuudessa on silti suuria haasteita.Osa autonvalmistajista on kuitenkin panostanut myös tiedonhankintaan, jolloin täsmentävät tiedot tulevat paikallisilta kaupallisilta toimijoilta. Siksi tietyt navigaattorit voivat näyttää yksityiskohtaisempaa ja tarkempaa tietoa kuin kilpailijat.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMaasto voittaaVanha sanonta on, että “jos maasto ja kartta eivät täsmää, maasto voittaa”, joten autonvalmistajat ovatkin ryhtyneet hyödyntämään nopeusrajoitustiedon poimimiseen myös uudehkojen autojen etukameraa. Kameratoteutuksia on tosin yhtä monta kuin autojakin, sillä osa autoista on todella herkkiä hylkäämään vähänkin likaiset tai lumiset rajoituskyltit, osa taas poimii mahdollisuuksien mukaan jopa vaalimainosten numerot. Muuttuvien nopeusrajoitusten lukeminen luonnistuu onneksi useimmilta kamerajärjestelmiltä.Toiset järjestelmät katsovat myös turhan laajalle, joten ne saattavat poimia myös erkanemisramppien ja sivuteiden rajoitusmerkkejä. Myös ulkomaisten rekkojen perälautojen nopeusrajoitusmerkit menevät joillakin järjestelmillä läpi liikennemerkkinä. Monet kamerapohjaiset järjestelmät pyrkivät lisäksi tunnistamaan ohituskiellon kaltaisia muita tärkeitä rajoituksia ja muistuttamaan niistä.Liikennemerkkien tunnistamisessa ongelmien taustatekijänä ovat Euroopan moninaiset käytännöt liikennemerkkien ilmeen, värityksen ja sijoittelun suhteen, mutta pääosin järjestelmät toimivat melko hyvin.Nopeusrajoitustieto on kaikkein hyödyllisimmillään esillä tuulilasin heijastusnäytössä nopeustiedon vieressä – toki silloin, kun rajoitustieto on oikea.Vaikea yhteiseloOman lusikkansa soppaan laittaa myös näiden kahden järjestelmän yhteensovittaminen, mikäli autosta löytyvät molemmat. Ensimmäisen aallon järjestelmissä karttapohjan ja merkkitunnistuksen rajoituksia saatettiin näyttää jopa yhtä aikaa kuljettajalle, mutta sittemmin tilanne on parantunut. Nyt kuljettajalle näytetään mittaristossa ensisijaitsesti etukameran tunnistama rajoitus.On kuitenkin jälleen autovalmistajakohtaisia ja järjestelmäkohtaisia eroja siinä, miten pitkään esimerkiksi tietöiden takia näytetty alennettu nopeusrajoitus pidetään voimassa, ennen kuin karttapohjassa oleva tieto jyrää sen. Toiset autot uskovat näytettyä merkkiä kilometrikaupalla, toiset käytännössä seuraavaan risteykseen saakka. Olisi myös jälleen hyödyllistä, jos suomalaisten tietyöalueen päättyessä asiasta ilmaistaisiin alennetun rajoituksen päättymisellä.Kuljettajan apuOlipa autossa sitten karttatietoon perustuva nopeusrajoituksen näyttö, liikennemerkkien tunnistukseen perustuva kamerajärjestelmä tai molemmat, saa parhaan hyödyn järjestelmistä samalla tavalla.Parhaimpaan tulokseen pääsee tutustumalla oman auton järjestelmiin tarkkailemalla sen käytöstä erilaisissa liikennetilanteissa. Sillä tavoin autonsa apukeinoihin voi oppia luottamaan – ja ymmärtämään niiden mahdolliset heikkoudet. Vastuu ajamisesta ja omasta nopeudesta on kuitenkin aina lopulta kuljettajalla.Teksti: Aake Kinnunen Kuva: Moottorin arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki*Jätä kysymyksesi autoista alle*EmailKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 19.4.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, mikä jäähdytinneste sopii omaan autoon? 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne 12.4.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: pitääkö sähköauton laturia tai latausporttia puhdistaa? 12.4.2025 Ajoneuvot Smart #5 Brabus on 646 hevosvoiman taskuraketti, joka ei mahdu taskuun 11.4.2025 Ajoneuvot Mazda 6e sai hinnat – ehkäpä markkinoiden tyylikkäin sähkösedan irtoaa 44 300 eurolla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Nimi muutettu Nimi muutettu: Nissanin Suomessakin edustava kiinalaisyhteistyökumppani sai heitettyä upouuden Patrolin pakotemuurin yli Venäjälle 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin