19.5.2023 Ajoneuvot Kysy autoista: miksi autosta kuuluu nopeampaa peruuttaessa ääntä? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yleensä auton oudot äänet aiheuttavat ihmetystä ja pelkoa lompakon paksuuden puolesta, jos edessä on korjaamoreissu. Jotkut äänet ovat kuitenkin autolle tyypillisiä ja johtuvat auton suunnittelusta. Kysymys: Miksi auto pitää ylimääräistä huminaa, kun peruuttaa vähänkin kovempaa? Ääni voi johtua monesta eri syystä. Jos ääntä ei ole kuulunut ennen tai se on alkanut yhtäkkiä, niin kannattaa viedä auto tutkittavaksi korjaamolle. Moni varmasti on kuitenkin saattanutkin havaita manuaalivaihteiselle autolle tyypillisen vauhdin mukana kovenevan vinkunan tai huminan autolla peruuttaessa. Tämä johtuu puhtaasti siitä, miten manuaalinen vaihteisto on suunniteltu. Vaihteistossa eteenpäin menevien vaihteiden hammaspyörät ovat vinohampaisia, eli niiden hampaat ovat kulmassa hammaspyörän akseliin nähden. Vinohampaisten pyöräparien välissä ei synny äkillistä kosketusta, koska vähintään kaksi hammasparia on jatkuvasti kosketuksessa keskenään. Tämän vuoksi vinohammaspyöräpari on hiljaisempi, kuin taas peruutusvaihteessa käytettävä suorahampainen rataspari, jonka hampaat ovat yhdensuuntaiset akselin kanssa. Suorahampaisissa hammaspyörissä hampaiden kosketus tapahtuu samanaikaisesti suurella pinta-alalla. Tämä johtaa suurempaan kitkaan ja iskuihin hammaspyörien välillä, mikä puolestaan aiheuttaa ääntä. Niissä on yleensä halvemmat valmistuskustannukset yksinkertaisen rakenteen vuoksi. Ne eivät myöskään aiheuta akselin suuntaista kuormaa laakeroinnille, kuten vinohampaiset hammaspyörät. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tehokkuus menee metelin edelle kilpa-autoissa Kilpa-autoissa suositaan suorahampaisia rattaita myös eteenpäin meneville vaihteille, koska ne kestävät enemmän ja siirtävät nopeammin voimaa ja vääntöä eteenpäin. Lisäksi ilman akselinsuuntaisia voimia vaihdelaatikko voi olla rakenteeltaan yksinkertaisempi ja täten myös kevyempi. Tavallisessa liikennekäytössä olevassa autossa kuitenkin saatu tehollinen hyöty ei ole kovan metelin arvoinen. Peruutusvaihteen rattaat ovat suorahampaisia todennäköisesti juuri kustannussyistä. Peruutusvaihde kytketään myös yleensä silloin, kun auto on pysähdyksissä, joten se ei tarvitse pehmeää vaihteelle kytkemistä. Halutessasi voit katsoa vielä englanninkielisen selityksen, ja kuunnella kyseessä olevan peruutusäänen videolta: Why do cars whine in reverse? Teksti: Sini Ylivakeri Lähde: Bosch Automotive Handbook 2nd edition Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki* Jätä kysymyksesi autoista alle*PhoneKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Lue lisää Kaikki artikkelit 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electricissä on kilpa-auton ainesta 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt