23.9.2022 Ajoneuvot Kysy autoista: miksi uusissa autoissa on nopeudenrajoitin vakiona? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nopeudenrajoitin löytyy tulevaisuudessa kaikista uusista autoista. Kysymys: Mihin tarvitaan nopeudenrajoitinta, joka nykyautoissa on vakiona? En keksi käyttöä, pikemminkin päinvastoin, jos en huomaa, että sen olen vahingossa laittanut päälle ja lähden ohittamaan, vauhti hyytyy.Nopeudenrajoitin ei ole mikään uusi keksintö. Raskaassa liikenteessä nopeusrajoittimet ovat olleet pakollisia jo vuosikymmeniä liikenneturvallisuuden vuoksi. Nykyään myös monista uudemmista autoista löytyy nopeudenrajoitin tai adaptiivinen vakionopeudensäädin, joka säätää nopeuden automaattisesti nopeusrajoituksen mukaiseksi.Nopeudenrajoitinta käyttämällä säästyy ainakin turhilta ylinopeussakoilta. Se myös sopii joidenkin ajotyyliin paremmin, kuin adaptiivinen vakionopeudensäädin, kun kaasupolkimen käyttö on täysin omassa hallinnassa asetetulla nopeusalueella.Kameralla liikenne- ja tiemerkintöjä lukeva järjestelmä ei kuitenkaan ole täysin pomminvarma, vaikka kartat ja tekoäly olisivat apuna. Liian usein käy niin, että kamera lukee nopeusrajoituksen väärin esimerkiksi tilanteissa, joissa on useampi liittymä ja niille eri nopeusrajoitukset.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNopeudenrajoitin tulee pakolliseksi uusiin autoihinUusissa autoissa yleistyvälle nopeudenrajoittimelle löytyy yksinkertainen syy. Euroopan unioni on antanut asetuksen 2019/2144, jonka myötä uusi järjestelmä Intelligent Speed Assistance (ISA) eli älykäs nopeusavustin, tulee pakolliseksi uusiin autoihin. Säännöt koskevat vuonna 2022 uutena esiteltäviä automalleja ja vuodesta 2024 alkaen kaikkia uusia autoja.Järjestelmä on enemmänkin ylinopeudesta varoittava turvavaruste, kuin varsinainen nopeudenrajoitin. Sen avulla pyritään pääasiassa vähentämään ylinopeudesta johtuvia liikenneonnettomuuksia ja näin parantamaan liikenneturvallisuutta. Toisin kuin kuorma-autoissa, järjestelmä ei pysty täysin rajoittamaan ylinopeutta, sillä sen voi ohittaa esimerkiksi reippaasti kaasua painamalla tai ottaa pois käytöstä.Autovalmistajat voivat toteuttaa ylinopeutta valvovan järjestelmän neljällä eri tavalla: varoituksen äänimerkillä tai värinällä esimerkiksi ratin kautta, kaasupolkimen avulla, joka painaa kuljettajan jalkaa vastaan, tai hidastamalla vauhtia automaattisesti auton ohjelmiston kautta.Tulevaisuudessa voit siis saada ylinopeudesta turvavyön käytöstä muistuttavan piippauksen kaltaisen varoituksen, joka loppuu vasta, kun hiljennät vauhtia.Euroopan liikenneturvallisuusneuvosto ETSC, joka alun perin laittoi liikkeelle uuden asetuksen luomisen, kritisoi liian löyhää vaatimusta järjestelmälle. Jos autovalmistajat tyytyvät minimivaatimukseen eli pelkkään varoitusääneen, saattaa käydä niin, että kuljettaja laittaa järjestelmän kokonaan pois päältä ärsyyntymisen vuoksi, mikä taas tekee asetuksesta tehottoman.Teksti: Sini Ylivakeri Lähde: ETSC Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki*Jätä kysymyksesi autoista alle*PhoneKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Lue lisää Kaikki artikkelit 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 10.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: saako auton sisälle asentaa led-valoja? 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 14.5.2025 Yleinen Pääkirjoitus: Esteitä ylittävä sähköauto valtaa markkinoita 13.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Priuksen älyavainjärjestelmän korjaus oli älyttömän helppoa 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous