9.9.2022 Ajoneuvot Kysy autoista: millaisia koristeledivaloja kuorma-auton etuosassa saa olla nykyään? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pimeässä ja haastavassa kelissä valojen tärkeys korostuu etenkin kuorma-autolla ajettaessa, mutta ihan mitä tahansa valovirityksiä lainsäädäntö ei hyväksy. Kysymys: Onko nykyisin rekoissa olevat kirkkaat ja keltaiset lisäledivalot sallittuja auton etuosassa? Ja niitä on monesti jopa kymmeniä erillisiä valoja? Myös rekan hytin takaosa on aivan punaisena lisävaloista... Mitä asetukset sanovat moisista "jouluvaloista”? Tulee helposti mieleen Intiassa olevat kuorma-autot, onko otettu mallia niistä? Autot ovat kuin liikkuva joulukuusi... Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen selventää HelppoKatsastus Oy:n kenttäpäällikön, Ilkka Vennon, avustuksella Moottorin pyynnöstä kuorma-auton valoihin liittyviä säädöksiä. – Sen verran korjaan tuota kysymyksen terminologiaa, että kysyjä tarkoittanee ”rekoilla” kuorma-autoja perävaunuineen. ”Kirkkailla lisäledivaloilla” oletan tarkoitettavan valkoisia valoja, koska keltainen ja punainen väreinä on eritelty erikseen. Termillä ”lisäledivalot” olen olettanut tarkoitettavan koristevaloja – en varsinaisia lisävaloja sanan siinä merkityksessä kuin sitä pääasiassa käytetään. Jotkut ovat innostuneet koristelemaan kuorma-autonsa keulan ledivaloilla, oli sitten inspiraationa Intia tai vaikka rapakon takaa tuttu ja Suomeenkin rantautunut Coca-Colan joulurekka. – Joulukuusen näköiset ajoneuvoyhdistelmät ovat pääosin säädösten vastaisia, Vesalainen toteaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Valojen määrä ja sijainti on tarkoin määritelty Valaisimien sijoitus, -kytkentä ja -lukumäärä säännöt löytyvät E-sääntö 48:sta. Joitakin erikoisvalaisimia on sitten lisäksi säädetty kansallisesti "automääräyksessä" tai "erikoisvalaisinmääräyksessä". – Eteenpäin osoittavat keltaiset valot ovat vetoajoneuvon tunnusvalaisimia (ns. rekkavalot). Niiden historia on kirjava. Ovat olleet joskus pakollisiakin ja sitten taas kiellettyjä. Välillä olivat sallittuja vain Venäjälle suuntautuvassa liikenteessä. Nykyisin ovat kansallisesti sallittuja ohjaamon yläosaan asennettuna. Niitä kuuluisi olla enintään kolme kappaletta ja niitä pitäisi käyttää vain perävaunua vedettäessä. Rekkavaloja koskeva ympäripyöreä pykälä on automääräyksessä sivulla 9, tiivistää Vesalainen keltaisista valoista kuorma-autoissa. – Eteenpäin osoittavat valkoiset valaisimet ovat joko etuvaloja eli parkkivaloja (max 2 kpl) tai äärivaloja (max 4 kpl tai tietyissä raskaissa 6 kpl). Vastaavia ylimääräisiä valoja palaa myös monessa autossa lisäkaukovalaisimien yhteydessä säädösten vastaisilla sijoituspaikoilla. Valitettavan tyypillistä on, että myös kaukovalaisimia on sallittua suurempi määrä, joita saisi olla raskaissa ajoneuvoissa enintään 7 kpl. Myös referenssiluku eli kaukovalaisimien valotehosta kertova luku tulee ottaa huomioon. Se on sata, eikä sitä saa ylittää, vaikka valaisimia voisi sallitun määrän perusteella lisätä. –Takana punaiset valaisimet, joita tässä tarkoitetaan, ovat takavaloja (max 2 kpl tai tietyissä raskaissa 4 kpl) tai äärivalaisimia (max 4 kpl tai tietyissä raskaissa 6 kpl). Joissain tapauksissa yksi takavalaisin voi koostua useammasta valaisimesta kootusta yksiköstä, jolloin polttimoita on enemmän, mutta ne ovat hyvin lähellä toisiaan. Tien päällä tosiaan näkyy paljon suuremmalla valaisinmäärällä varustettuja ajoneuvoja. Sivulle suunnattujen ruskeankeltaisten sivuvalojen määrää ei ole säädöksissä rajoitettu, eli niitä voi yhdistelmässä olla laillisestikin hyvin paljon, Vesalainen kertoo. Turvallisuus ennen kaikkea Hyvä ajovalaistus auttaa ennakoimaan ja välttämään vaaratilanteita, mutta valoja tulisi muistaa myös käyttää oikein. Kirkas lediarsenaali voi häikäistä vastaantulijan ja siten taas aiheuttaa vaaratilanteen. Moni ledituunaaja ei välttämättä ole perillä säädöksistä, eikä niihin tiedettävästi puututa juurikaan. – Taitaa olla muodostunut maan tavaksi ajatella, että ylimääräiset valaisimet eivät aiheuta haittaa ja siksi säädöksiä ei oikein noudateta, eikä valvota. Tämä on vähän huonoa kehitystä ja rapauttaa muidenkin säädösten noudattamista. Lisäksi tällaiset ajoneuvot kiinnittävät tarpeettoman paljon huomiota hankalissa ajo-olosuhteissa, Vesalainen toteaa. Kuorma-autojenkin valot tulisi katsastuksessa tarkistaa. – Katsastuksessa ylimääräisistä valaisimista kuuluu merkitä ajoneuvoille korjauskehotuksia. Sitä en osaa sanoa, miten hyvin tämä todellisuudessa toteutuu. Korjauskehotusten perusteella poliisin olisi helpompi valvoa ylimääräisiä valoja tien päällä – tietysti edellyttäen, että liikenteenvalvontaa tehtäisiin muillakin kuin nopeuskameroilla, Vesalainen pohtii. Teksti: Sini Ylivakeri Lähde: HelppoKatsastus Oy Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki* Jätä kysymyksesi autoista alle*CommentsKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri - nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe