9.9.2022 Ajoneuvot Kysy autoista: millaisia koristeledivaloja kuorma-auton etuosassa saa olla nykyään? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pimeässä ja haastavassa kelissä valojen tärkeys korostuu etenkin kuorma-autolla ajettaessa, mutta ihan mitä tahansa valovirityksiä lainsäädäntö ei hyväksy. Kysymys: Onko nykyisin rekoissa olevat kirkkaat ja keltaiset lisäledivalot sallittuja auton etuosassa? Ja niitä on monesti jopa kymmeniä erillisiä valoja? Myös rekan hytin takaosa on aivan punaisena lisävaloista... Mitä asetukset sanovat moisista "jouluvaloista”? Tulee helposti mieleen Intiassa olevat kuorma-autot, onko otettu mallia niistä? Autot ovat kuin liikkuva joulukuusi...Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen selventää HelppoKatsastus Oy:n kenttäpäällikön, Ilkka Vennon, avustuksella Moottorin pyynnöstä kuorma-auton valoihin liittyviä säädöksiä.– Sen verran korjaan tuota kysymyksen terminologiaa, että kysyjä tarkoittanee ”rekoilla” kuorma-autoja perävaunuineen. ”Kirkkailla lisäledivaloilla” oletan tarkoitettavan valkoisia valoja, koska keltainen ja punainen väreinä on eritelty erikseen. Termillä ”lisäledivalot” olen olettanut tarkoitettavan koristevaloja – en varsinaisia lisävaloja sanan siinä merkityksessä kuin sitä pääasiassa käytetään.Jotkut ovat innostuneet koristelemaan kuorma-autonsa keulan ledivaloilla, oli sitten inspiraationa Intia tai vaikka rapakon takaa tuttu ja Suomeenkin rantautunut Coca-Colan joulurekka.– Joulukuusen näköiset ajoneuvoyhdistelmät ovat pääosin säädösten vastaisia, Vesalainen toteaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyValojen määrä ja sijainti on tarkoin määriteltyValaisimien sijoitus, -kytkentä ja -lukumäärä säännöt löytyvät E-sääntö 48:sta. Joitakin erikoisvalaisimia on sitten lisäksi säädetty kansallisesti "automääräyksessä" tai "erikoisvalaisinmääräyksessä".– Eteenpäin osoittavat keltaiset valot ovat vetoajoneuvon tunnusvalaisimia (ns. rekkavalot). Niiden historia on kirjava. Ovat olleet joskus pakollisiakin ja sitten taas kiellettyjä. Välillä olivat sallittuja vain Venäjälle suuntautuvassa liikenteessä. Nykyisin ovat kansallisesti sallittuja ohjaamon yläosaan asennettuna. Niitä kuuluisi olla enintään kolme kappaletta ja niitä pitäisi käyttää vain perävaunua vedettäessä. Rekkavaloja koskeva ympäripyöreä pykälä on automääräyksessä sivulla 9, tiivistää Vesalainen keltaisista valoista kuorma-autoissa.– Eteenpäin osoittavat valkoiset valaisimet ovat joko etuvaloja eli parkkivaloja (max 2 kpl) tai äärivaloja (max 4 kpl tai tietyissä raskaissa 6 kpl). Vastaavia ylimääräisiä valoja palaa myös monessa autossa lisäkaukovalaisimien yhteydessä säädösten vastaisilla sijoituspaikoilla.Valitettavan tyypillistä on, että myös kaukovalaisimia on sallittua suurempi määrä, joita saisi olla raskaissa ajoneuvoissa enintään 7 kpl. Myös referenssiluku eli kaukovalaisimien valotehosta kertova luku tulee ottaa huomioon. Se on sata, eikä sitä saa ylittää, vaikka valaisimia voisi sallitun määrän perusteella lisätä.–Takana punaiset valaisimet, joita tässä tarkoitetaan, ovat takavaloja (max 2 kpl tai tietyissä raskaissa 4 kpl) tai äärivalaisimia (max 4 kpl tai tietyissä raskaissa 6 kpl). Joissain tapauksissa yksi takavalaisin voi koostua useammasta valaisimesta kootusta yksiköstä, jolloin polttimoita on enemmän, mutta ne ovat hyvin lähellä toisiaan. Tien päällä tosiaan näkyy paljon suuremmalla valaisinmäärällä varustettuja ajoneuvoja.Sivulle suunnattujen ruskeankeltaisten sivuvalojen määrää ei ole säädöksissä rajoitettu, eli niitä voi yhdistelmässä olla laillisestikin hyvin paljon, Vesalainen kertoo.Turvallisuus ennen kaikkeaHyvä ajovalaistus auttaa ennakoimaan ja välttämään vaaratilanteita, mutta valoja tulisi muistaa myös käyttää oikein. Kirkas lediarsenaali voi häikäistä vastaantulijan ja siten taas aiheuttaa vaaratilanteen. Moni ledituunaaja ei välttämättä ole perillä säädöksistä, eikä niihin tiedettävästi puututa juurikaan.– Taitaa olla muodostunut maan tavaksi ajatella, että ylimääräiset valaisimet eivät aiheuta haittaa ja siksi säädöksiä ei oikein noudateta, eikä valvota. Tämä on vähän huonoa kehitystä ja rapauttaa muidenkin säädösten noudattamista. Lisäksi tällaiset ajoneuvot kiinnittävät tarpeettoman paljon huomiota hankalissa ajo-olosuhteissa, Vesalainen toteaa.Kuorma-autojenkin valot tulisi katsastuksessa tarkistaa.– Katsastuksessa ylimääräisistä valaisimista kuuluu merkitä ajoneuvoille korjauskehotuksia. Sitä en osaa sanoa, miten hyvin tämä todellisuudessa toteutuu. Korjauskehotusten perusteella poliisin olisi helpompi valvoa ylimääräisiä valoja tien päällä – tietysti edellyttäen, että liikenteenvalvontaa tehtäisiin muillakin kuin nopeuskameroilla, Vesalainen pohtii.Teksti: Sini Ylivakeri Lähde: HelppoKatsastus Oy Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki*Jätä kysymyksesi autoista alle*PhoneKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 12.7.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi nykyautoissa on start-stop-järjestelmä? 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen