26.5.2023 Ajoneuvot Kysy autoista: milloin auton AdBlue-järjestelmän täytyy olla toimintakuntoinen? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vuodesta 2015 lähtien AdBluen käyttö on ollut pakollista, jotta dieselajoneuvot täyttäisivät tiukat päästönormit. Päästörajat ovat kuitenkin yleensä ajoneuvokohtaisia, joten vanhemmassakin autossa urealiuoksen käyttö voi olla pakollista. Kysymys: Mistä päivämäärästä lähtien auton AdBlue-järjestelmän on oltava toimintakuntoinen? Ympäristön ja ihmisten terveyden suojelemiseksi on asetettu tiukkoja päästönormeja – erityisesti dieselajoneuvoille. Yksi keskeisimmistä päästöjä vähentävistä keinoista on AdBluen eli urea-vesiliuoksen käyttö, jonka tarkoitus on neutralisoida typen oksideja (NOx). AdBlue ruiskutetaan SCR (Selective Catalytic Reduction) -järjestelmään, joka on osa dieselajoneuvojen pakokaasujärjestelmää. SCR-katalysaattori neutraloi typen oksidit muuttaen ne vaarattomiksi typen ja vedyn yhdisteiksi. AdBlue on ISO- ja DIN-standardoitu tuote. Euroopan unioni on asettanut vaiheittaisia päästöstandardeja ajoneuvoille, joita kutsutaan Euro-päästöluokituksiksi. Eri käyttövoimille ja ajoneuvoluokille on laadittu omat päästörajansa. Euro 4 -standardi tuli voimaan vuonna 2005, mutta AdBlue-järjestelmä ei ollut vielä pakollinen. Euro 5 -standardi, joka otettiin käyttöön vaiheittain vuosien 2009 ja 2011 välillä, vaati joissakin tapauksissa AdBlue-järjestelmän käyttöä. Täytyi täyttää tietyt typen oksidien päästörajat. Kuitenkin tiukemman Euro 6 -standardin myötä AdBlue-järjestelmän käyttö tuli lähes kaikissa uusissa dieselautoissa pakolliseksi. Euro 6 -standardi otettiin käyttöön vaiheittain vuosien 2014 ja 2015 välillä. Tämä standardi asetti entistä tiukemmat päästörajoitukset, joiden saavuttamiseksi AdBlue-järjestelmä oli välttämätön. Auton päästöluokka näkyy yleensä rekisteröintitodistuksen I-osan eli teknisen osan "Erikoisehdot ja huomautukset"-kohdasta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Päästömanipulaatiota tiukennetaan lakimuutoksilla Päästömanipulaatiota ja sen ympärillä toimivaa bisnestä tiukentava lakimuutos hyväksyttiin tänä vuonna. Päästömanipulaatiolla tarkoitetaan lain mukaan pakokaasupäästöjen jälkikäsittelyjärjestelmän tai moottorin ohjausjärjestelmän tarkoituksellista muuttamista siten, että ajoneuvo ei enää täytä ympäristöominaisuuksiltaan pakokaasupäästöjä koskevia vaatimuksia. Päästömanipulaation tavoitteena on yleensä vähentää ajoneuvon käyttö- ja huoltokustannuksia tai kasvattaa moottoritehoa. Manipulaation seurauksena ajoneuvon hiukkas- ja typen oksidipäästöt voivat kasvaa jopa moninkertaisiksi. Lain tarkoitus on kieltää päästömanipulaatioon käytettävien laitteiden myynti ja asentaminen. Liikenteessä käytettävän ajoneuvon päästömanipulointi on kielletty. Miksi typen oksidit ovat haitallisia päästöjä? Typen oksideja päätyy paikallispäästöinä kaupunkien hengitysilmaan ennen kaikkea liikenteestä. Niitä tuottavat varsinkin henkilöautojen dieselmoottorit. Hengitysteihin päätyessään ne voivat aiheuttaa terveysongelmia, kuten astmaa, allergioita ja keuhkosairauksia. Haitallisin typen oksideista on typpidioksidi NO2. Pakokaasujen typen oksidit ovat enimmäkseen typpimonoksidia. Ilmassa typpimonoksidi hapettuu typpidioksidiksi ja muuttuu muiksi typpiyhdisteiksi. Etenkin talven pakkasilla päästöjen pitoisuudet lisääntyvät, kun polttoainetta kuluu enemmän kylmässä. Kovilla pakkasilla tuulet tyyntyvät, jonka takia pakokaasut jäävät seisomaan paikoilleen katukuiluihin. Pitoisuudet voivat siis nousta merkittävästi säätilan takia riippumatta liikennemääristä. Typen oksidit aiheuttavat myös veden ja maaperän happamoitumista sekä rehevöitymistä. Nämä haitalliset ilmiöt heikentävät veden ja maaperän laatua, aiheuttavat kasvi- ja eläinlajien katoamista sekä epätasapainoa ekosysteemeissä. Niiden torjunta on tärkeää ympäristön suojelun ja kestävän maankäytön kannalta. Teksti: Sini Ylivakeri Lähteet: Eur-Lex, Motiva Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki* Jätä kysymyksesi autoista alle*NameKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lisää aiheesta Ajoneuvolaki muuttui – päästömanipulaatiot kielletään Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille 20.7.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mitä kannattaa ottaa huomioon, kun on itse rakentamassa pakettiautosta retkeilyautoa? 19.7.2024 Ajoneuvot 304 hevosvoiman Lexus LBX Morizo RR on kuin neliovinen ja ylellisempi GR Yaris – nyt siis täyttä totta! 18.7.2024 Ajoneuvot Porsche Macanin mallisto täydentyi takavetomallilla sekä 4S:llä – 78 440 euron Macan lienee inflaatiokorjattuna Suomen halvin Porsche ehkä jopa koskaan 16.7.2024 Ajoneuvot Vehoniemen automuseon johtaja Leila Suutarinen: ”Vanhoissa autoissa kiehtovat tuoksut, äänet ja historia” 15.7.2024 Ajoneuvot Laskimme kaikkien Suomessa edustavien automerkkien mallistojen keski-iät – arvaat varmasti kuka kauppaa vanhinta mallistoa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan