16.6.2023 Ajoneuvot Kysy autoista: mitä hyötyä on auton ilmastointihuollossa? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kesän autoreissut sujuvat mukavemmin, kun on ilmastointi viilentämässä. Ilmastointijärjestelmä vaatii kuitenkin säännöllistä huoltoa toimiakseen tehokkaasti ja pitkäikäisesti. Kysymys: Mitä hyötyä on auton ilmastointihuollossa ja kuinka usein ilmastointia tulisi huoltaa?Moni havahtuu ilmastointihuollon tarpeeseen vasta, kun kesän helteillä ilmastoinnista puhaltava ilma muistuttaa ennemminkin lehmän hönkäystä. Tällöin saattaa olla jo myöhäistä pelkälle huollolle, ja korjauksia voi joutua tekemään – satasen huolto venyy useampiin satoihin.Ennen viilentävä ilmastointi oli kalliimpiin autoihin saatava lisävaruste. Nykyään taas lähes kaikki uudet autot on varustettu tällä ominaisuudella. Ilmastointihuolto ei kuitenkaan tyypillisesti kuulu auton huolto-ohjelmaan korkean hinnan vuoksi. Usein ilmastoinnin huollattaminen jääkin omalle vastuulle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHuoltoon parin vuoden väleinYleensä ilmastoinnin tehottomuus johtuu liian vähäisestä kylmäaineesta ilmastointijärjestelmässä. Vaikka järjestelmä olisi ehjä, kylmäaine vähenee noin 10–15 prosenttia vuodessa. Laiminlyödyt huollot voivat johtaa ilmastoinnin hajoamiseen.Ilmastointi tulisi huoltaa vähintään kahden vuoden välein, mutta tarpeen vaatiessa useamminkin. Huollon tarpeen tunnistaa esimerkiksi hajusta: liika kosteus järjestelmässä voi aiheuttaa bakteerikasvustoa, hometta sekä muita hajuhaittoja. Yksi indikaattori huollon tarpeesta saattaa olla myös auton ikkunoihin sisäpuolelle kertyvä kosteus, joka ei poistu ilmastoinnin puhaltaessa.Tehoton ilmastointi lisää mahdollisesti polttoaineen kulutusta, kun ilmastointia joutuu pitämään kovemmalla kuumuuden helpottamiseksi. Ilmastointi syö jonkin verran myös tehoa moottorilta, kun kompura saa voimansa moottorilta hihnalla. Tehoa voi mennä lisää, jos kompressori ylikuormittuu yrittäessään toimia liian vähällä kylmäaineella.Ilmastointilaitteen huolto voi olla kallis – mutta korjaus vieläkin kalliimpiHuollossa poistetaan ensin vanha kylmäaine ilmastointijärjestelmästä. Tämän jälkeen järjestelmä alipaineistetaan ja kosteus poistetaan. Kosteuden poistamisella ehkäistään järjestelmän sisäistä korroosiota. Korroosion takia irtoava lika saattaa aiheuttaa vahinkoa päästessään kiertämään järjestelmässä, etenkin sen sydämessä, kompressorissa. Uusi kompressori maksaa autosta riippuen noin sadasta eurosta jopa lähes tuhanteen euroon.Ennen täyttöä tarkistetaan järjestelmän tiiveys. Jos se vuotaa jostain, täyttöä ei saa tehdä ennen vian korjausta. Kun kaikki on kunnossa, uusi kylmäaine ja -öljy lisätään. Täyttömäärä ja hinta riippuu automallista sekä lisättävän aineen tyypistä. Mitä enemmän ainetta joudutaan lisäämään, sen kalliimmaksi huolto tulee. Huollon voi saada halvimmillaan noin 50 eurolla, mutta hinta voi kivuta pariin sataan euroon varsinkin, jos autossa käytetään uudempaa R-1234yf -kylmäainetta.Ilmastointihuolto on luvanvaraista, joten ilmastointilaitteita saa huoltaa ainoastaan pätevyyskokeen suorittanut asentaja. Turvallisuus- ja kemikaaliviraston Tukesin rekisteristä näkee yritysten ja henkilöiden pätevyydet.Myös raitisilmansuodatimen säännöllinen vaihto kannattaa, sillä se suodattaa kennolle tulevasta ulkoilmasta lian ja roskat. Jos raitisilmansuodatinta ei vaihdeta tarpeeksi usein, sen huomaa yleensä ummehtuneesta hajusta, kun lika ja kosteus ovat muodostaneet hometta kennolle. Raitisilmansuodattimen vaihto kuuluu useimpien autojen huolto-ohjelmaan, mutta sen vaihto sekä höyrystimen ja raitisilmakanavien desifiointi ilmastointihuollon yhteydessä onnistuu monissa huoltopisteissä lisätyönä.Teksti: Sini Ylivakeri Lähde: Toyota Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki*Jätä kysymyksesi autoista alle*CommentsKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 3.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miten ajoasento säädetään oikein? 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa