17.3.2023 Ajoneuvot Kysy autoista: mitä turvavarusteita autossa tulisi säilyttää? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen kertoo, millaisia varusteita henkilöautossa tulisi olla onnettomuuksien varalta. Kysymys: Mitä turvavarusteita ja ensiaputarvikkeita tulisi olla autossa mukana onnettomuuksien varalta? Mitkä ovat lakisääteisiä ja mitkä muuten vain hyvä olla?Suomeen rekisteröidyssä henkilöautossa, jota käytetään Suomessa, vaaditaan pääasiassa vain yksi turvavaruste: varoituskolmio. Varoituskolmion kokoaminen kannattaa opetella etukäteen, rauhallisessa tilanteessa, lämpimässä ja valoisassa paikassa, ohjeistaa Vesalainen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMyös seuraavat varusteet kannattaa pitää autossaVahinko ei tule kello kaulassa, joten autoilijan tulisi olla varautunut erilaisiin poikkeaviin tilanteisiin ympäri vuoden.Heijastinliivit kaikille Jos auto on rekisteröity viidelle, tulisi sieltä löytyä viidet heijastinliivit. Heijastinliivit kannattaa sijoittaa auton matkustamon lokeroihin, esimerkiksi ovilokeroihin, niin, että ne ovat helposti kaikkien saatavilla ja puettavissa jo autossa sisällä. Toimiva tasku- tai otsavalaisin Valaisin auttaa sekä näkemään että näkymään. Esimerkiksi renkaanvaihto tai muu auton yllättävä korjaustoimenpide onnistuu huomattavasti helpommin lampun valossa kuin pilkkopimeässä. Autossa säilytettävän valaisimen toimintakunto, kuten esimerkiksi patterien tai akkujen varaustila, on syytä varmistaa säännöllisesti. Ensiapulaukku Henkilöautokäyttöön tarkoitettu, kompaktin kokoinen ensiapulaukku olisi hyvä löytyä autosta. Ensiapulaukunkin tuotteet vanhenevat, joten se kannattaa uusia säännöllisesti. Monesti vanha laukku vaan heitetään auton vaihdon yhteydessä autosta toiseen, vaikka laukun sisältö olisi vanhentunut käyttökelvottomaan kuntoon jo aikoja sitten. Uuden ensiapulaukun sisältöön kannattaa tutustua kaikessa rauhassa, lämpimissä ja valoisissa olosuhteissa, jotta laukusta sisältöineen osaa ottaa kaiken hyödyn irti sitten, kun joskus tosi on kysymyksessä. Lasivasara Jos autolla putoaa veteen, on mahdollista, että sähköllä toimiva lukitus tai sähköiset lasinnostimet kieltäytyvät yhteistyöstä eikä ovia tai ikkunoita saakaan auki. Tällöin olisi hyvä, että auton matkustamossa olisi lasivasara käden ulottuvilla. Ikkunoiden hajottaminen ilman lasivasaraa on varsin hankalaa. Lasivasara tulisi olla kuljettajan tai etumatkustajan helposti saatavilla ja sellaisessa paikassa, josta se ei pääse lentämään käden ulottumattomiin – siis esimerkiksi hansikaslokerossa.Turvavyöleikkuri Jos auto on katollaan tai kyljellään ja ihminen roikkuu vöiden varassa, edellyttää turvavyön avaaminen, että roikkuvan matkustajan turvavyöhön kohdistuvaa painoa kevennetään. Käytännössä tämä tarkoittaa, että katollaan olevassa autossa pää alaspäin roikkuva matkustaja vie toisen käden ja jalat auton sisäkattoon, ottaa painonsa näiden raajojen varaan ja vasta sitten avaa turvavyönsä. Mikäli tämä ei onnistu, saattaa turvavyöleikkurista olla apua vöistä vapautumisessa. Turvavyöleikkurin sijoittamisen osalta pätevät samat ohjeet kuin lasivasarankin. Puhelimen latausjohto Matkapuhelin tulisi pitää aina mahdollisimman täynnä virtaa, jotta se on varmasti hyödynnettävissä avun hankkimiseen, matkan katketessa yllättäen. Parhaiten tämä onnistuu pitämällä puhelinta ajon aikana latauksessa – latausjohtoon kytkettynä tai langattomalla latausalustalla. Applikaatiot Puhelimesta olisi hyvä löytyä ainakin 112-sovellus sekä Autoliiton tiepalvelusovellus. Tilattaessa apua niiden kautta, välittyy tarkka paikkatieto hätä- tai tiepalvelukeskukseen. Talvikaudella autosta olisi edellisten lisäksi hyvä löytyä nämäLämmintä vaatetta ja huopa Matkan katketessa onnettomuuden tai teknisen vian johdosta auto jäähtyy pakkasella nopeasti. Tämän vuoksi ei milloinkaan pidä sortua ”en tarvitse lämpimiä vaatteita, koska menen autolla” -ajatteluun. Talvikaudella liikuttaessa tulisi jokaisella autossa olevalla olla matkassa mukana asiallinen talvivaatetus. Lisäksi autoon on hyvä varata huopa siltä varalta, että tarvetta lisälämmikkeelle ilmenee. Lumiharja ja skrapa Lumiharja ja skrapa ovat perus talvivarusteita, joiden avulla varmistetaan havainnointi ja havaittavuus. Tärkeitä turvavarusteita siis. Kokoontaitettava lumilapio Talvella iso apu on kokoontaitettava metallinen lumilapio. Sitä saattaa tarvita monessa tilanteessa, kuten esimerkiksi hankeen kiinni jääneen auton irrottamisessa tai auton ympärillä olevien aurausvallien pois lapioimisessa. Varusteiden pakkaaminen ja varustevaatimukset ulkomaillaOn myös tärkeää, että autoon varatut varusteet sijoitetaan järkevästi. Esimerkiksi onnettomuuspaikalla nopeasti tarvittavia varusteita, kuten EA-laukkua, varoituskolmiota ja heijastinliivejä, ei pidä pakata tavaratilan välipohjaan, ison matkatavaramäärän alle. Eri maissa ajoneuvokohtaiset varustevaatimukset saattavat poiketa paljonkin. Jos suunnittelee automatkaa ulkomaille, kannattaakin tutustua omalle reitille sattuvien maiden varustevaatimuksiin, joita löytyy Autoliiton verkkosivuilta: Pakolliset turvavarusteet EuroopassaTietyissä maissa saatetaan edellyttää esimerkiksi sammutinta tai pyöräkiiloja edellä mainittujen lisäksi. Teksti: Sini YlivakeriMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki*Jätä kysymyksesi autoista alle*CommentsKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Lue lisää Kaikki artikkelit 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: kannattaako hankkia ladattava hybridiauto ilman kotilatausmahdollisuutta? 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 8.1.2025 Ajoneuvot Škoda Enyaq sai ansaitun faceliftin, joka lisää toimintamatkaa 8.1.2025 Sähköautot Suomessa rekisteröitiin vuonna 2024 kaikkiaan noin 130 eri täyssähköautomallia – katso koko lista 7.1.2025 Ajoneuvot On jälleen aika esitellä kuluneen vuoden 10 suosituinta automallia – äärimmäisimmässä asussaan tietenkin 4.1.2025 Uutinen Tutut automerkit pitivät pintansa viime vuonna – kasvattivat jopa markkinaosuuttaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 11.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: kannattaako hankkia ladattava hybridiauto ilman kotilatausmahdollisuutta? 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 11.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 – onko pakko lopettaa ajaminen jos ei tahdo? 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti