14.7.2023

Kysy autoista: miten matkustaja voi pysäyttää auton, jos kuljettaja saa sairauskohtauksen?

kysy autoista ympäri vuoden kesärenkailla

Sairaskohtaukset ratissa eivät onneksi ole kovin yleisiä, mutta on hyvä varautua yllättäviin tilanteisiin. Tärkeintä on saada vaihde vapaalle ja ohjata auto turvallisesti sivuun.

Kysymys: Jos kuljettaja saa sairauskohtauksen, miten vieressä istuva matkustaja voi pysäyttää auton? Miten toimitaan, kun kyseessä on joko manuaali- automaatti tai sähköauto?

Varsinaiset sairaskohtaukset liikenteessä ovat suhteellisen harvinaisia. On kuitenkin tärkeää muistaa, että kuka tahansa, myös terve ja nuori kuljettaja voi nukahtaa rattiin, saada TIA-kohtauksen eli ohimenevän aivoverenkiertohäiriön tai kärsiä nestehukasta tai matalasta verensokerista. Näissä tilanteissa matkustajalla on merkittävä rooli auton turvallisessa hallinnassa ja pysäyttämisessä.

Osissa tapauksista sairaskohtauksen on mahdollisista tunnistaa ennakko-oireista, joten on hyödyllistä opetella tunnistamaan yleisempien sairaskohtausten edeltäviä oireita. Kuitenkin joissain tapauksissa sairauskohtaukset tapahtuvat täysin odottamatta ja ilman ennakkovaroituksia – näissä tapauksissa ei siis kannata potea syyllisyyttä tai etsiä syntipukkia.

Ennakointi auttaa varautumaan odottamattomiin tilanteisiin. Vaikka kuljettajan tajunnan menetys ajon aikana on melko harvinaista, se huolestuttaa ihmisiä. On hyvä miettiä etukäteen, miten toimia tällaisessa tilanteessa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Miten toimia, jos kuljettaja tuupertuu ratin taakse?

Kaikkien autojen turvallisessa pysäyttämisessä pätee sama peruslogiikka: vaihde vapaalle, hätävilkut päälle ja auto sivuun. On kuitenkin autokohtaisia eroja ja asioita, jotka kannattaa huomioida.

Eli ensimmäiseksi – laita vaihde vapaalle. Yleensä kuljettajan menettäessä tajuntansa tämä jää painamaan kaasupoljinta pohjaan ainakin hieman. Sen vuoksi on tärkeää irrottaa veto autosta. Sekä automaattivaihteisissa että manuaalivaihteisissa autoissa vaihteen voi siirtää N-asentoon, eli vapaalle, myös ajon aikana.

Täyssähköautoissa ei ole perinteistä vaihteistoa, mutta yleensä niistä löytyy silti N-asento, jolloin auto rullaa vapaasti. Jos sitä ei ole mahdollista kytkeä, voi yrittää siirtää kuljettajan jalkaa pois kaasulta. Kannattaa huomioida, että kaasupolkimen nosto saattaa aiheuttaa voimakkaan jarrutuksen, etenkin jos vaihteenvalitsin on B-asennossa.

Älä koske virtalukkoon tai auton avaimiin. Jos sammutat auton, ohjaus- ja jarrujärjestelmät kytkeytyvät pois päältä. Avaimen poistaminen lukosta aktivoi myös rattilukon.

Kytke hätävilkut päälle. Nykyään tieliikennelaki sallii hätävilkut myös liikkuvassa autossa, jos on tarpeen varoittaa muita tienkäyttäjiä välittömästä vaarasta.

Hallitse ohjausta harkiten. Matkustajan kannattaa koskea rattiin ainoastaan silloin, kun kuljettaja on täysin tiedoton ja/tai kyseessä on hätätilanne. Tärkeintä on hallita ohjausta sen verran, että auto pysyy tiellä tai se pystytään ohjaamaan turvallisesti sivuun välttäen henkilövahinkoja.

Käsijarru ei ole hätäjarru. Jos autossa on perinteinen kahvamallinen käsijarru, sitä ei pitäisi kiskaista lujaa. Se voi aiheuttaa takajarrujen lukkiutumisen ja auton hallitsemattoman pyörähtämisen. Käsijarrukahvalla voi varovasti hidastaa autoa kevyesti nostamalla sitä, mutta äärimmäistä varovaisuutta on noudatettava.

Myöskään sähköistä käsijarrua ei kannata käyttää, jos ei ole täysin varma sen toimintatavasta. Yleensä se ei edes kytkeydy vauhdista, mutta joissain uudemmissa autoissa se tekee hätäjarrutuksen.

Ohjaa hidastuva auto tien sivuun tai sopivaan paikkaan. Teoriassa ketterä matkustaja voi painaa jarrupoljinta matkustajan paikalta, mutta tämä ei ole suositeltavaa, koska turvavyön irrottaminen voi aiheuttaa lisäriskin. Pysäyttäessä autoa tien sivuun on tärkeää valita sopiva paikka, jossa muut tienkäyttäjät eivät vaarannu.

Huomioi kuljettajana ajokunto - matkustajana ole avulias

Etenkin pitkiä matkoja taittaessa matkustajan roolilla on suuri merkitys: omalla toiminnalla voi tukea kuljettajan turvallista ajamista ja jopa estää vaaratilanteen. Kuljettajan tulee saada keskittyä kunnolla ajamiseen. Navigaattorin, viihdejärjestelmien ja puhelimen käytön voi jättää matkustajan hoidettavaksi. Matkustajana on hyvä myös seurata välillä kuljettajan vireystilaa, ja tarvittaessa tarjoutua vaihtamaan paikkaa tai opastamaan taukopaikalle.

On aina tärkeää kiinnittää huomiota ajokuntoon ennen lähtöä. Useimmissa tapauksissa sairaskohtaus antaa merkkejä etukäteen, ja kuljettaja ehtii hidastaa ja pysäyttää auton itse. Ajokunto voi heikentyä myös tilapäisesti, joten on tärkeää tunnustella omaa olotilaa ja peruuttaa ajosuunnitelma tarvittaessa.

Jos terveydentila on heikentynyt äkillisesti tai pidempään sairauden seurauksena, on syytä harkita ajamista ja keskustella asiasta perheenjäsenten kanssa. Perheenjäsenten kannattaa myös oma-aloitteisesti ottaa läheisen ajokunto ja terveydentila rohkeasti puheenaiheeksi, jos on syytä huoleen.

Teksti: Sini Ylivakeri Lähteet: Liikenneturva, Liikennevilkku

Kysy autoista

Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi.

"*" näyttää pakolliset kentät

Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat