13.10.2023 Ajoneuvot Kysy autoista: miten selvitä talven lyhyistä ajomatkoista, kun verkkovirtaa esilämmitystä varten ei ole saatavilla? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Auton polttomoottorin esilämmityksellä on etunsa, ja siihen on olemassa useampia ratkaisuja – myös akkulämmittimestä on apua käynnistykseen kylminä pakkasaamuina. Kysymys: Jos ei ole mahdollisuutta saada autoa lämmitykseen pistokkeen kautta ja autoa säilyttää taivasalla myös talvella, onko mitään tehtävissä, että auto kestäisi talven yli eikä tarvitsisi kärsiä aamuisista käynnistysongelmista? Jos ajotkin koostuvat lähinnä lyhyistä pätkistä (n. 15 min), käsittääkseni polttoainetoimisesta lisälämmittimestäkään ei silloin ole kovilla pakkasilla hyötyä, koska se vaatii pidemmän lämmitysajan eikä akku ehdi latautua. Kannattaako ostaa romu, joka kestää sen ajan kuin kestää vai voiko silmäillä uudempaa autoa ilman pelkoa, että tuhoaa sen ennenaikaisesti esilämmityspuutteen takia?Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalaisen mukaan moottorin esilämmittämisellä on monia etuja. Sillä vaikutetaan moottorin kulumiseen, päästöihin, käynnistyvyyteen ja taloudellisuuteen. Sisätilojen esilämmittämisellä puolestaan parannetaan turvallisuutta, mukavuutta ja sähköautoissa – järkevästi toteutettuna – myös toimintamatkaa.Moottorin esilämmitykseen voidaan käyttää erilaisia ratkaisuja, kuten tyypillisesti verkkovirtaan kytkettäviä lohko- ja letkulämmittimiä, tai uudemmissa autoissa yleisesti käytettyä öljypohjan säteilylämmitintä.– Toistuva, lyhyt ajo talvikelillä, on ongelmallista polttomoottoriautolle – varsinkin, jos autoa ei saa piuhan päähän. Kylmän moottorin käynnistäminen kuormittaa akkua ja auton käynnistyttyä kylmän akun kyky ottaa vastaan auton laturin tuottamaa virtaa on käytännössä olematon, Vesalainen kertoo.Autoihin on saatavilla myös polttoainekäyttöisiä lisälämmittimiä, jotka eivät vaadi verkkovirtaa toimiakseen.– Polttoainetoimisella lisälämmittimellä auton saisi esilämmitettyä myös sellaisissa paikoissa, joissa sitä ei saa piuhan päähän. Toisin kuin kysymyksessä oletetaan, polttoainetoimisen lisälämmittimen käyttö ei vaadi pidempää lämmitysaikaa kuin verkkovirtaan kytkettävä säteily-, letku- tai lohkolämmitin – itse asiassa, sillä lämmitettäessä lämmitysaika on selvästi lyhyempi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuositellut lämmitysajat eri esilämmitysratkaisuilleSuositellut lämmitysajat sähkökäyttöisellä esilämmittimellä ovat:0,5–1 h, ilman lämpötilan ollessa 0–(-5 ˚C) 1–2 h, ilman lämpötilan ollessa -5–(-10) °C 2–3 h, ilman lämpötilan ollessa alle -10 ˚CSuositeltavaan lämmitysaikaan vaikuttaa sähkökäyttöisen lämmittimen tyyppi. Mikäli kyseessä on jäähdytinnestettä suoraan lämmittävä lohko- tai letkulämmitin, valitaan aikaikkunan lyhyempi lämmitysaika. Käytettäessä moottorilohkoa tai öljypohjaa lämmittävää säteilylämmitintä, valitaan annetun aikaikkunan pidempi lämmitysaika.Vastaavasti polttoainetoimisella lisälämmittimellä lämmitettäessä suositellut lämmitysajat ovat:10–15 min, ilman lämpötilan ollessa 0–(-5˚C) 15–20 min, ilman lämpötilan ollessa -5–(-10˚C) 20–30 min, ilman lämpötilan ollessa alle -10˚CKäytettävään lämmitysaikaan vaikuttavat lämmittimen teho ja auton moottorin sekä sisätilojen koko. Omaan autoon soveltuva lämmitysaika kannattaa hakea kokeillen annettujen aikaikkunoiden sisältä.Vesalainen huomauttaa, että polttoainetoiminen lisälämmitin käyttää kuitenkin virtaa auton akusta. Lämpö puhalletaan sisälle matkustamoon hyödyntäen auton omaa lämmityslaitteen puhallinta, joka luonnollisesti myös lisää virrankulutusta. Jos polttoainekäyttöistä lisälämmitintä käytetään toistuvasti ilman, että akku ehtii lämmitysten välissä kunnolla latautua, tyhjenee akku vähitellen siihen pisteeseen, ettei auto enää käynnisty. Ja vaikka auto käynnistyisikin, huonosti latautuneen akun jännite putoaa käynnistyshetkellä matalalle ja aiheuttaa herkästi myös vikakoodeja auton järjestelmään.Apua akkulämmittimestäVerkkovirralla toimiva akun ylläpitolaturi on Vesalaisen mukaan hyvä lisä. Ongelmana vain tahtoo olla, ettei kylmä akku kykene vastaanottamaan sen enempää ylläpitolaturin kuin auton omankaan laturin tuottamaa virtaa. Kysymyksessä kuvatussa käyttöympäristössä ei myöskään ollut verkkovirtaa saatavilla. Ongelmaan löytyy kuitenkin ratkaisu, akkulämmitin: lämmin akku kykenee vastaanottamaan ja luovuttamaan virtaa paremmin – myös lyhyillä matkoilla.Tyypillisimmät normaaliin autokäyttöön myytävät akkulämmittimet ovat joko verkkovirtakäyttöisiä, tai sitten ne hyödyntävät auton omaa latausjärjestelmää ajon aikana ja autoon asennettua verkkovirtalaturia auton ollessa paikoillaan. Molemmissa akun kylkeen tulee lämmitysvastus tai -vastukset ja niiden päälle lämpöeriste.– Kysyjän esittämässä tapauksessa verkkovirtaa ei ollut saatavilla tyypillisen ajomatkan kummassakaan päässä. Tällöin akkulämmitintyypeistä kannattaa valita auton omaa latausjärjestelmää hyödyntävä versio, joka kytkeytyy päälle, kun akun napajännite nousee. Näin tapahtuu, kun akkua aletaan ladata joko ylläpitolaturilla, auton ollessa pysäköitynä, tai auton omalla laturilla, ajon aikana. Lämmittimen ohjausyksikkö tarkkailee napajännitteen lisäksi ulkolämpötilaa eli akkua lämmitetään vain silloin, jos lämmitykselle oikeasti on tarvetta. Kun akun lataaminen lopetetaan eli auto sammutetaan tai ylläpitolataus kytketään pois päältä, myös akun lämmitys kytkeytyy automaattisesti pois päältä, Vesalainen selventää.– Alkuperäisessä kysymyksessä esitetty autonkäyttötapa on kuitenkin varsin haasteellinen. Varmimmin ongelmilta noissa olosuhteissa välttyy paitsi käyttämällä polttoainetoimista lisälämmitintä ja akkulämmitintä – myös hakeutumalla säännölliseesti sellaiseen paikkaan, jossa auton akkua on mahdollista ladata verkkovirtaan kytkettävällä akkulaturilla. Akkulaturin käytön sijaan toinen vaihtoehto on ajaa autolla kerran viikossa hieman pidempi matka, jolloin akkulämmitin ehtii lämmittää akun kunnolla ja tämän jälkeen vielä auton oma laturi ehtii ladata sitä riittävästi.Hyvin latautuneen akun ansiosta auto käynnistyy varmemmin kovillakin pakkasilla, vältytään alijännitteen aiheuttamilta turhilta vikakoodeilta ja pidennetään akun käyttöikää. Akun riittävä varaustila on myös edellytys nykyautojen päästöjä vähentävän start-/stop-automatiikan toiminnalle.Lataushybridi tai täyssähköauto soveltuisivat parhaitenJos taas pohtii auton vaihtoa eli uuden tai käytetyn hankintaa kysymyksessä kuvattuun tarpeeseen ja olosuhteisiin, Vesalainen neuvoo mahdollisuuksien mukaan harkitsemaan sellaista lataushybridiä tai sähköautoa, jossa esilämmittämiseen tarvittava virta otetaan auton ajoakuista.– Tämä luonnollisesti verottaa toimintamatkaa, mutta mahdollistaa liikkeellelähdön lämpimällä autolla lyhyenkin ajomatkan molemmissa päissä, ilman pelkoa käynnistysakun tyhjentymisestä. Lämmitysjärjestelmissä on kuitenkin autokohtaisia eroja, joten suosittelen perehtymään ja tutustumaan tarkasti kaupan kohteena olevan auton järjestelmien toimintaperiaatteeseen ennen ostopäätöksen tekoa.Tietenkin sekä lataushybridi että sähköautokin pitää saada säännöllisesti latautumaan, jotta ajoakusto saadaan täyteen ja sitä voidaan taas hyödyntää ajamiseen ja lämmittämiseen. Tämän voi kuitenkin hoitaa tarpeen tullen esimerkiksi julkisella latausasemalla, mikäli päivittäisen ajomatkan päissä, kotona tai töissä, ei ole latausmahdollisuutta.Teksti: Sini Ylivakeri Kuvat: Moottorin arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki*Jätä kysymyksesi autoista alle*EmailKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Lue lisää Kaikki artikkelit 15.2.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miten sähköauton kaksisuuntaista latausta voi hyödyntää? 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric – puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 8.2.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mitä auton ruostesuojatakuu kattaa ja milloin se ei päde? 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 1.2.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko POR-merkitty rengas sallittu tieliikenteessä talvirenkaana? 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 15.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: Messujen kalastusvene kääntyi ukrainalaisvalmisteisten veneiden voitonjuhlaksi 15.2.2025 Testit Seikkailu: diesel vastaan sähköauto Lappiin – yhdellä istumalla vai matkalla lataillen? 15.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Kontio ja Parmas -kummelivolvo 14.2.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G6 – tehty myös Teslan kiusaksi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 10.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 3-ovinen Mercedes-Benz 300 GE, jota kauneusleikkaus on koittanut nuorentaa 22 vuodella 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle