19.8.2022 Ajoneuvot Kysy autoista: miten vakionopeussäätimen käyttö vaikuttaa auton kulutukseen? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vakionopeussäädin on varsin kätevä lisävaruste varsinkin pitkän matkan ajoon, mutta sen taloudellisuus mietityttää edelleen. Kysymys: Lisääkö vai laskeeko vakionopeudensäätimen käyttö kulutusta? Mahdollisimman tasainen nopeus on yksi taloudellisen ajon kulmakivistä. Siksi vastaus piileekin auton ratin takana – kokenut kuski säästää polttoainetta ilman vakionopeudensäädintä, toisin kuin kuski, jolla ei ole kauhean tasainen kaasujalka. Vakionopeudensäädin ei kuluta sen enempää tasaista moottoritietä kulkiessa, ja saattaa jopa säästää polttoainetta, kun nopeus pysyy vakiona. Ongelmaksi muodostuukin mäkinen maasto, kun vakkari ensin alamäkeen pudottaa reilusti kaasua, ja sitten taas kiihdyttää ylämäkeen nopeuden ylläpitämiseksi. Epätasaisessa maastossa vakionopeussäätimen järjestelmä ei osaa ennakoida tulevia nousuja ja laskuja, joten kuljettajan kannattaa ottaa se pois päältä ennen alamäkeä, jotta auto voi moottorijarrutuksella rullata nollakulutuksella. Ylämäkeenkin kannattaa ajaa ilman vakionopeudensäädintä, sillä se yleensä kiihdyttää reippaasti, mutta taloudellista polttoaineen kulutusta tavoiteltaessa mieluummin annetaan nopeuden hieman tippua. Uudemmissa autoissa on mukautuvan vakionopeudensäätimen yhteydessä ennakointitoiminto. Se säätää ajonopeuden vallitsevan nopeusrajoituksen mukaiseksi ja hidastaa tarvittaessa kaarteisiin hyödyntäen tuulilasissa olevaa kameraa sekä navigointitietoja. Myös turvavälin säilyttäminen hoituu mukautuvan vakionopeussäätimen toimesta. Ominaisuuksissa on tosin vielä kehitettävää ja käytännössä vielä hieman kankeaa. Esimerkiksi edellä ajavan vaihtaessa hidastuskaistalle saattaa mukautuva vakionopeudensäädin luulla tämän vain hiljentävän oman ajoneuvon edessä. Tällöin järjestelmä alkaa tarpeettomasti hiljentää nopeutta. Kannattaa vilkaista auton käyttöohjekirjaa, sillä vakionopeussäätimen asetuksia on kuitenkin mahdollista säätää. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vakionopeussäädin voi olla taloudellinen eri tavoilla Varsinkin vieraammilla teillä kulkiessa kannattaa käyttää vakionopeudensäädintä sallitulle nopeudelle asetettuna, jotta vältettäisiin kameran välähdykset ja ylinopeussakot, mikä on sinällään myös taloudellista. Nykyautoista löytyy tosin myös nopeudenrajoitin, johon voi asettaa maksiminopeuden, joka ajaa saman asian, mutta ajotyyli on täysin kuljettajan päätettävissä. Lataushybrideissä ja täyssähköautoissa vakionopeudensäädin toimii osana energian talteenottoa eli regeneraatiota. Esimerkiksi, kun mukautuva vakionopeudensäädin havaitsee edellä ajavan auton, se alkaa jarruttaa, jolloin liike-energiaa kerätään talteen. Näin auton toimintamatkaa on mahdollista kasvattaa. Teksti: Sini Ylivakeri Lähde: Kia Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki* Jätä kysymyksesi autoista alle*CommentsKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Lue lisää Kaikki artikkelit 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt