29.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko auton ohjelmointi laillista? Teksti Sini Ylivakeri Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottoriohjauksen uudelleen ohjelmointi ei sinänsä ole kokonaan kiellettyä, mutta se on tiukasti säädeltyä uuden lain myötä. Kysymys: Kun laki muuttui ja päästömanipulointi kiellettiin, tarkoittaako tämä sitä, että moottoriohjauksen uudelleen ohjelmointi on kiellettyä? Mikäli näin on, onko siihen poikkeuksia? Esimerkiksi ralliautoista osa on rekisteröity tieliikenteeseen Suomen kilvillä.Auton ohjelmointi, joka tunnetaan myös nimillä chiptuning, lastutus ja optimointi, tarkoittaa moottorinohjausyksikön asetuksien muokkaamista suorituskyvyn ja polttoainetalouden parantamiseksi. Moottorin parametreihin, kuten polttoaineen syöttöön, ilman ja polttoaineen seossuhteeseen sekä ahtopaineisiin tehdään muutoksia, joiden tavoitteena on saada moottori toimimaan tehokkaammin.Tehojen muokkauksella on lähes aina vaikutuksia myös auton päästöihin, ja jos auto ei täytä muutosten jälkeen enää sille asetettuja päästövaatimuksia, katsotaan ohjelmointi päästömanipulaatioksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLainsäädäntö ja muutoskatsastusKesäkuussa 2024 voimaan tullut ajoneuvolain muutos toi merkittäviä tiukennuksia auton ohjelmoinnin laillisuuteen. Jatkossa vastuu ohjelmoinnin vaatimustenmukaisuudesta ei ole enää pelkästään auton omistajalla, vaan myös ohjelmointipalveluja tarjoavilla yrityksillä. Myyjän on pystyttävä osoittamaan, että tehty ohjelmointi täyttää päästöjä ja muita teknisiä vaatimuksia koskevat säädökset. Ilman tätä selvitystä ohjelmointia ei voi laillisesti myydä.Ohjelmointi rinnastetaan moottorin vaihtoon, joten sen tekeminen edellyttää muutoskatsastusta. Sitä ennen ajoneuvon päästöt ja melutaso tulee testata hyväksytyssä tutkimuslaitoksessa tai asiantuntijan toimesta. Suomessa ei toistaiseksi ole virallisesti hyväksyttyjä asiantuntijoita, jotka testaisivat ohjelmoitujen autojen päästöjä. Tavalliset korjaamoiden tai katsastusasemien päästömittaukset eivät riitä osoitukseksi vaatimustenmukaisuudesta.Riskit ja seuraamukset laittomasta ohjelmoinnistaJos autoa ohjelmoidaan ilman vaadittavia selvityksiä ja muutoskatsastusta, seuraukset voivat käydä kalliiksi. Poliisi, tulli ja rajavartiolaitos valvovat liikenteessä ajoneuvoja. Mikäli ajoneuvoa on ohjelmoitu päästömanipulaatioksi katsottavalla tavalla, ajoneuvon omistajalle tai haltijalle voidaan määrätä 300–30 000 € suuruinen liikennevirhemaksu.Valvonta on tosin vielä toistaiseksi hankalaa, sillä auton päästöihin vaikuttavaa ohjelmointia ei voi kunnolla todentaa ilman tarkkoja hiukkaspäästömittareita. Toistaiseksi ei ole tiedossa, onko valvovilla viranomaisilla vielä käytössä tällaisia hiukkaspäästömittareita. Viime vuonna poliisihallitus kertoi poliisin saaneen vasta koekäyttöön hiukkasmittarin.Myös ajoneuvon vakuutusturva saattaa vaarantua, jos auto on ohjelmoitu laittomasti. Vakuutusyhtiöt voivat evätä korvauksia esimerkiksi onnettomuustilanteessa, jos käy ilmi, että ajoneuvon tehoa on muutettu ilmoittamatta siitä viranomaisille ja vakuutusyhtiölle.Kilpa-autoihin liittyvät poikkeuksetKilvissä olevien ralliautojen osalta tilanne riippuu siitä, ovatko ne hyväksytty tieliikenteeseen normaalien päästövaatimusten mukaisesti. Jos kilpakäytössä oleva ohjelmoitu ajoneuvo on rekisteröity tieliikenteeseen, sen tulee täyttää päästövaatimukset niin kuin muidenkin tavallisten tieliikenteessä olevien ajoneuvojen. Jos taas ajoneuvoa ei ole rekisteröity tieliikennekäyttöön, sitä ei koske sama sääntely.Liikenne- ja viestintävirasto voi myöntää yksittäistä ajoneuvoa varten luvan poiketa sitä koskevista ajoneuvolain säännöksistä ja määräyksistä, jotka liittyvät muun muassa päästöjen rajoittamiseen. Poikkeusluvan myöntämisen edellytyksenä on, että poikkeus ei lisää turvallisuudelle, terveydelle tai ympäristölle aiheutuvaa riskiä vähäistä enempää eikä vääristä kilpailua.Poikkeuslupa voidaan myöntää enintään neljäksi vuodeksi kerrallaan nopeuskilpailuissa käytettävälle ajoneuvolle. Poikkeuslupa rajaa kuitenkin ajoneuvon käyttöä – varsinaisen kilpailun lisäksi ajoneuvolla saa ajaa vain kilpailuun ja takaisin sekä käydä kilpailun edellyttämässä katsastuksessa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKannattaako autoa ohjelmoida?Jos ohjelmointi tehdään laillisesti ja asiantuntevasti, se voi parantaa ajonautintoa ja säästää polttoainekustannuksissa. On kuitenkin tärkeää varmistaa, että ohjelmistomuutokset voidaan muutoskatsastaa ja että lainsäädännön vaatimukset täyttyvät. Suomessa on muutamia yrityksiä, jotka tarjoavat laillisia ohjelmointipaketteja tiettyihin automalleihin.Mikäli harkitsee auton ohjelmointia, kannattaa tarkistaa, että palveluntarjoajalla on tarvittavat dokumentit ja hyväksynnät, jotta autoa voi käyttää huoletta ilman riskiä laittomuuksista tai vakuutusongelmista.Lähteet: autonohjelmointi.fi, traficom.fi Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki*Jätä kysymyksesi autoista alle*EmailKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Lue lisää Kaikki artikkelit 22.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mitä tapahtuu, jos tankkaa vahingossa bensaa dieselautoon tai päinvastoin? 15.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi joidenkin autojen led-ajovalot häikäisevät enemmän kuin toisten? 8.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko sallittua kuljettaa matkustajia moottoritiellä linja-autolla, jossa ei ole turvavöitä? 1.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: milloin kannattaa tankata 98-oktaanista bensiiniä? 22.2.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miten sähköauton huoltaminen eroaa polttomoottoriauton huoltamisesta? 15.2.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miten sähköauton kaksisuuntaista latausta voi hyödyntää? 8.2.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mitä auton ruostesuojatakuu kattaa ja milloin se ei päde? 1.2.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko POR-merkitty rengas sallittu tieliikenteessä talvirenkaana? 25.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko kaista-avustin pakollinen järjestelmä autossa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 31.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Fisker Ocean One numero 67 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle