3.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miten ajoasento säädetään oikein? Teksti Sini Ylivakeri Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Oikean ajoasennon säätämiseen pitää hieman nähdä vaivaa, mutta se kannattaa. Kysymys: Jalat puutuvat ja selkä on usein jumissa pidempään autolla ajamisen jälkeen. Miten ajoasento kuuluisi säätää oikein, jotta matkanteko olisi mukavampaa?Oikein säädetty ajoasento tekee ajamisesta mukavampaa ja onnettomuuden sattuessa ehkäisee vammojen syntymistä. Moni säätää penkkiä vain sen verran, että jalat yltävät polkimille, mutta harvemmin se riittää oikean ajoasennon saavuttamiseksi.Autoon istuessa ensimmäisenä säädetään istuimen korkeus. Se on sopiva, kun silmät ovat tuulilasin puolenvälin kohdalla. Tällöin katvealueet jäävät mahdollisimman pieneksi, ja autosta ympäristön havainnointi on helpompaa. Lisäksi kuljettajan pään päälle jää vielä tilaa, joka voi auttaa onnettomuuden sattuessa, jos katto painuu sisäänpäin.Seuraavaksi säädetään istuimen etäisyys polkimiin. Etäisyys on oikea, kun kytkin- tai jarrunpolkimen pystyy painamaan pohjaan ja polvi jää vielä hieman koukkuun. Näin auton ajotuntuma paranee ja lisäksi törmäystilanteessa polvi joustaa paremmin, mikä ehkäisee lonkkavammoja. Tarkista samalla, että ristiselkä on kiinni selkänojassa. Selän tulisi olla luonnollisessa asennossaan – ei lysyssä eikä notkolla. Säädä tarvittaessa alaselän tukea.Ratin etäisyys ja asento säädetään selkänojan kaltevuutta ja ratin syvyyttä muuttamalla. Hartiat pidetään kiinni selkänojassa ja kädet lasketaan rennosti ratin päälle. Ranteiden pitäisi osua ratin yläosaan tässä asennossa. Rattiin tarttuessa käsien tulisi jäädä hieman koukkuun. Tämä helpottaa auton hallintaa, parantaa reaktiokykyä ja vähentää käsien väsymistä. Varmista myös, että näet mittariston ilman, että ratti peittää näkyvyyttä.Muista säätää myös pääntuki, jota myös niskatueksi kutsutaan. Pääntuen yläreunan tulee olla päälaen tasolla ja mahdollisimman lähellä takaraivoa. Liian matala tai taakse jäävä tuki voi aiheuttaa vakavia niskavammoja äkkipysähdyksessä, kun pää retkahtaa taaksepäin tuen yli. Muistuta myös matkustajia säätämään omat pääntukensa samalla periaatteella.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyÄlä unohda turvavyön ja peilien säätöäKun istuimen säädöt on tehty, kiinnitetään turvavyö. Vyön korkeus tulisi olla säädetty niin, että vyö kulkee lähempänä kaulaa kuin olkapäätä. Muista kiristää vyö kiinnityksen jälkeen. Näin vyö pitää kuljettajan oikealla etäisyydellä mahdollisessa onnettomuustilanteessa räjähtävästä turvatyynystä. Tästä syystä esimerkiksi paksu toppatakki tulisi ottaa pois tai vähintään avata ennen vyön kiinnittämistä.Ennen liikkeelle lähtöä tee kaikki muut tarvittavat mahdolliset säädöt, kuten tausta- ja sivupeilien suuntaaminen, navigaattoriin päämäärän asettaminen tai musiikin valinta. Näin voit keskittyä ajamiseen ilman turhia häiriötekijöitä ja vähennät tarvetta säätää laitteita ajon aikana.Tauota pitkiä matkojaPitkillä ajomatkoilla keho kuormittuu yllättävän nopeasti. Vaikka ajoasento olisi säädetty oikein ja ergonomisesti, pitkään paikallaan istuminen rasittaa erityisesti alaselkää, hartioita ja niskaa. Myös jalkojen verenkierto hidastuu, mikä voi aiheuttaa puutumista ja jopa lisätä veritulppariskiä varsinkin riskiryhmillä.Suositeltavaa on pysähtyä vähintään kahden tunnin välein tai useammin, jos siltä tuntuu. Tauon ei tarvitse olla pitkä – jo muutama minuutti riittää ehkäisemään lihasjumeja, kunhan silloin nousee autosta, kävelee hetken ja tekee kevyitä venytysliikkeitä.Lisäksi säännölliset tauot auttavat ylläpitämään vireystilaa ja keskittymiskykyä, mikä on tärkeää liikenneturvallisuuden kannalta. Väsyneenä reaktiokyky hidastuu ja virhearvioiden riski kasvaa. Tauot tekevät siis matkanteosta sekä mukavampaa, että turvallisempaa. Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki*Jätä kysymyksesi autoista alle*CommentsKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 24.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä autovakuutuksen hinta muodostuu? 17.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: millaista ajoneuvoyhdistelmää ajo-oikeuteni riittää kuljettamaan? 10.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: saako auton sisälle asentaa led-valoja? 26.4.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko normaalia, että sähköauton akku purkautuu lepotilassa? 19.4.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, mikä jäähdytinneste sopii omaan autoon? 12.4.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: pitääkö sähköauton laturia tai latausporttia puhdistaa? 5.4.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mitä käytetyn moottoripyörän ostajan on hyvä tietää? 29.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko auton ohjelmointi laillista? 22.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mitä tapahtuu, jos tankkaa vahingossa bensaa dieselautoon tai päinvastoin? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 24.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: "Mummo Ankan" Detroit Electric 24.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moton ensihuollossa kävi hupsis – pyörä pajalla koko päivän 23.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: huima 6 762 matkustajan alus 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää