29.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko auton ohjelmointi laillista? Teksti Sini Ylivakeri Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottoriohjauksen uudelleen ohjelmointi ei sinänsä ole kokonaan kiellettyä, mutta se on tiukasti säädeltyä uuden lain myötä. Kysymys: Kun laki muuttui ja päästömanipulointi kiellettiin, tarkoittaako tämä sitä, että moottoriohjauksen uudelleen ohjelmointi on kiellettyä? Mikäli näin on, onko siihen poikkeuksia? Esimerkiksi ralliautoista osa on rekisteröity tieliikenteeseen Suomen kilvillä.Auton ohjelmointi, joka tunnetaan myös nimillä chiptuning, lastutus ja optimointi, tarkoittaa moottorinohjausyksikön asetuksien muokkaamista suorituskyvyn ja polttoainetalouden parantamiseksi. Moottorin parametreihin, kuten polttoaineen syöttöön, ilman ja polttoaineen seossuhteeseen sekä ahtopaineisiin tehdään muutoksia, joiden tavoitteena on saada moottori toimimaan tehokkaammin.Tehojen muokkauksella on lähes aina vaikutuksia myös auton päästöihin, ja jos auto ei täytä muutosten jälkeen enää sille asetettuja päästövaatimuksia, katsotaan ohjelmointi päästömanipulaatioksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLainsäädäntö ja muutoskatsastusKesäkuussa 2024 voimaan tullut ajoneuvolain muutos toi merkittäviä tiukennuksia auton ohjelmoinnin laillisuuteen. Jatkossa vastuu ohjelmoinnin vaatimustenmukaisuudesta ei ole enää pelkästään auton omistajalla, vaan myös ohjelmointipalveluja tarjoavilla yrityksillä. Myyjän on pystyttävä osoittamaan, että tehty ohjelmointi täyttää päästöjä ja muita teknisiä vaatimuksia koskevat säädökset. Ilman tätä selvitystä ohjelmointia ei voi laillisesti myydä.Ohjelmointi rinnastetaan moottorin vaihtoon, joten sen tekeminen edellyttää muutoskatsastusta. Sitä ennen ajoneuvon päästöt ja melutaso tulee testata hyväksytyssä tutkimuslaitoksessa tai asiantuntijan toimesta. Suomessa ei toistaiseksi ole virallisesti hyväksyttyjä asiantuntijoita, jotka testaisivat ohjelmoitujen autojen päästöjä. Tavalliset korjaamoiden tai katsastusasemien päästömittaukset eivät riitä osoitukseksi vaatimustenmukaisuudesta.Riskit ja seuraamukset laittomasta ohjelmoinnistaJos autoa ohjelmoidaan ilman vaadittavia selvityksiä ja muutoskatsastusta, seuraukset voivat käydä kalliiksi. Poliisi, tulli ja rajavartiolaitos valvovat liikenteessä ajoneuvoja. Mikäli ajoneuvoa on ohjelmoitu päästömanipulaatioksi katsottavalla tavalla, ajoneuvon omistajalle tai haltijalle voidaan määrätä 300–30 000 € suuruinen liikennevirhemaksu.Valvonta on tosin vielä toistaiseksi hankalaa, sillä auton päästöihin vaikuttavaa ohjelmointia ei voi kunnolla todentaa ilman tarkkoja hiukkaspäästömittareita. Toistaiseksi ei ole tiedossa, onko valvovilla viranomaisilla vielä käytössä tällaisia hiukkaspäästömittareita. Viime vuonna poliisihallitus kertoi poliisin saaneen vasta koekäyttöön hiukkasmittarin.Myös ajoneuvon vakuutusturva saattaa vaarantua, jos auto on ohjelmoitu laittomasti. Vakuutusyhtiöt voivat evätä korvauksia esimerkiksi onnettomuustilanteessa, jos käy ilmi, että ajoneuvon tehoa on muutettu ilmoittamatta siitä viranomaisille ja vakuutusyhtiölle.Kilpa-autoihin liittyvät poikkeuksetKilvissä olevien ralliautojen osalta tilanne riippuu siitä, ovatko ne hyväksytty tieliikenteeseen normaalien päästövaatimusten mukaisesti. Jos kilpakäytössä oleva ohjelmoitu ajoneuvo on rekisteröity tieliikenteeseen, sen tulee täyttää päästövaatimukset niin kuin muidenkin tavallisten tieliikenteessä olevien ajoneuvojen. Jos taas ajoneuvoa ei ole rekisteröity tieliikennekäyttöön, sitä ei koske sama sääntely.Liikenne- ja viestintävirasto voi myöntää yksittäistä ajoneuvoa varten luvan poiketa sitä koskevista ajoneuvolain säännöksistä ja määräyksistä, jotka liittyvät muun muassa päästöjen rajoittamiseen. Poikkeusluvan myöntämisen edellytyksenä on, että poikkeus ei lisää turvallisuudelle, terveydelle tai ympäristölle aiheutuvaa riskiä vähäistä enempää eikä vääristä kilpailua.Poikkeuslupa voidaan myöntää enintään neljäksi vuodeksi kerrallaan nopeuskilpailuissa käytettävälle ajoneuvolle. Poikkeuslupa rajaa kuitenkin ajoneuvon käyttöä – varsinaisen kilpailun lisäksi ajoneuvolla saa ajaa vain kilpailuun ja takaisin sekä käydä kilpailun edellyttämässä katsastuksessa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKannattaako autoa ohjelmoida?Jos ohjelmointi tehdään laillisesti ja asiantuntevasti, se voi parantaa ajonautintoa ja säästää polttoainekustannuksissa. On kuitenkin tärkeää varmistaa, että ohjelmistomuutokset voidaan muutoskatsastaa ja että lainsäädännön vaatimukset täyttyvät. Suomessa on muutamia yrityksiä, jotka tarjoavat laillisia ohjelmointipaketteja tiettyihin automalleihin.Mikäli harkitsee auton ohjelmointia, kannattaa tarkistaa, että palveluntarjoajalla on tarvittavat dokumentit ja hyväksynnät, jotta autoa voi käyttää huoletta ilman riskiä laittomuuksista tai vakuutusongelmista.Lähteet: autonohjelmointi.fi, traficom.fi Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki*Jätä kysymyksesi autoista alle*NameKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, mikä jäähdytinneste sopii omaan autoon? 12.4.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: pitääkö sähköauton laturia tai latausporttia puhdistaa? 5.4.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mitä käytetyn moottoripyörän ostajan on hyvä tietää? 22.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mitä tapahtuu, jos tankkaa vahingossa bensaa dieselautoon tai päinvastoin? 15.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi joidenkin autojen led-ajovalot häikäisevät enemmän kuin toisten? 8.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko sallittua kuljettaa matkustajia moottoritiellä linja-autolla, jossa ei ole turvavöitä? 1.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: milloin kannattaa tankata 98-oktaanista bensiiniä? 22.2.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miten sähköauton huoltaminen eroaa polttomoottoriauton huoltamisesta? 15.2.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miten sähköauton kaksisuuntaista latausta voi hyödyntää? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään - kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous