30.9.2022 Ajoneuvot Kysy autoista: pitääkö vasta-asvaltoidulle tielle odottaa tiemerkintöjä viikkokaupalla? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Monia autoilijoita närästää, että uudenkarhea tienpinta ei saa heti asvaltoinnin valmistuttua kaistaviivoitusta pintaansa, keskeneräisyys kun tarkoittaa tavallista alhaisempaa nopeusrajoitusta. Autoilijoita närästää, että uudenkarhea eli vasta-asvaltoitu tienpinta jää joskus yllättävänkin pitkäksi aikaa odottamaan kaistamerkintöjä pintaansa. Jos kaistamerkinnät eli kansanomaisemmin maalattava keskiviivoitus ja/tai reunaviivat ovat tekemättä, on kyseisellä tieosuudella käytössä alhaisempi nopeusrajoitus kuin mihin tieluokka ja uusitun tien kunto ja ajettavuus antaisivat myöten. Mutta mikä on aikatavoite kaistamerkintöjen valmistumiselle? Vastaajaksi käy projektipäällikkö Niklas Nevalainen, joka työskentelee Kaakkois-Suomen ELY-keskuksessa, Eteläisellä hankinta-alueella, joka vastaa päällysteiden ja tiemerkintöjen hankinnasta Uudenmaan sekä Kaakkois-Suomen ELY-keskusten alueella. Millä aikatauluin teiden rakentamisessa tai kunnostamisessa edetään tiemerkintöjen suhteen, eli kuinka kauan kestää, että uusi asvalttipinta saa päälleen myös kaista- ja reunaviivoituksen? – Keskimäärin 1–2 viikon kuluessa siitä, kun päällystysurakoitsija ilmoittaa kohteen valmiiksi tiemerkintöjä varten, kun tehdään pelkät tiemerkinnät. Kun tehdään lisäksi täristävät herätejyrsinnät (esimerkiksi Valtatiellä 3) ja mahdolliset tiemerkintöjen upotusjyrsinnät, tiemerkintöjen teko kestää noin 2–3 viikkoa. Jos uudelta tiepäällysteeltä puuttuu viivoitus, kuinka tieosuuden nopeusrajoitus on alennettu? – Mikäli tiemerkinnät eivät ole päällystyksen jälkeen säilyneet, alennetaan nopeusrajoitukset pysyvän 100 km/h tieosuudella 80 km/h:ssa ja 120 km/h:ssa tieosuudella 100 km/h:ssa siihen saakka, kunnes tiemerkinnät ja reunatäyttö ovat valmiit, ellei kohdekohtaisesti toisin sovita. Kaksiajorataisilla teillä käytetään päällystämisen jälkeen tien pysyvää nopeusrajoitusta, jos tiemerkinnät säilyvät ennallaan. Erikseen sovittaessa pysyvää tiekohtaista rajoitusta käytetään myös silloin, kun uudelleenpäällystetyn ajokaistan tummempi väri osoittaa selkeästi eri ajokaistojen eron. Kuinka paljon autoilijoilta tulee yhteydenottoja/valituksia siitä, että jollakin tieosuudella viivoitus puuttuu kauan ja ajettavuutta hankaloittaa turhan alhainen nopeusrajoitus? – Palautetta tulee vuosittain jonkin verran liittyen puuttuviin tiemerkintöihin uudelleenpäällystyskohteilla sekä alennettuihin työnaikaisiin nopeusrajoituksiin. Palautteen määrä suhteessa alueen liikennemääriin on kuitenkin pieni ja suurin osa autoilijoista ymmärtää, että tiemerkintöjen tekeminen ottaa oman aikansa ja että keskeneräisellä kohteella nopeusrajoitus on alennettu, kunnes kohde on täysin valmis mukaan lukien tiemerkinnät ja reunatäytöt. Onko olemassa urakoitsijoita velvoittavia aikatavoitteita koska viivoitusten tulisi olla valmiita? – Tiemerkinnät hankitaan palvelusopimuksilla ja sopimuksiin on kirjattu välitavoitteet tiemerkintöjen tekemiselle. Päällystyskohteen tiemerkinnät tulee toteuttaa kahden tai kolmen viikon kuluessa siitä, kun tiemerkintäurakoitsija saa tiedon päällystyskohteen valmistumisesta. Kahden viikon aikaraja koskee tiemerkintöjen tekoa massavaatimusteille ja jos kohteelle tehdään ensin täristävät herätejyrsinnät, aikaraja on kolme viikkoa. Massavaatimusteistä poiketen maalivaatimusteillä tiemerkintöjen välitavoite on kolme viikkoa. Mitä ratkaisuja käytetään, jotta pimeällä autoilijat havaitsevat tielinjaukset vaikkei viivoitusmerkinnät ole vielä valmiina? – Päällystysurakoitsija on velvollinen merkitsemään 1.9. alkaen valmistuville päällystyskohteille tilapäiset kaistamerkinnät heijastavalla teipillä, jotta ajokaistat erottuvat pimeällä. Tämä tehdään turvallisuuden vuoksi ennen lopullisten tiemerkintöjen toteutusta. Niklas Nevalainen kertoo, että palvelusopimusten sisältö on pääpiirteissään samanlainen kaikissa tiemerkintöjä hankkivissa ELY-keskuksissa. Välitavoitteet on laadittu ELY-keskusten ja Väyläviraston yhteisessä asiantuntijaverkostossa. – Tavoitteena on, että valtakunnallisesti pelisäännöt olisivat yhtenäiset. Joitain eroavaisuuksia voi kuitenkin olla eri alueiden kesken – Sopimuksissa voi olla pieniä eroja alueellisten erityispiirteiden vuoksi sekä siksi, että sopimukset ovat monivuotisia, jolloin vanhemmissa sopimuksissa voi olla erilaisia kirjauksia. Välitavoitteet merkintöjen tekemiselle ovat kaikissa sopimuksissa lähtökohtaisesti samankaltaiset. Voidaanko tiemerkintöjen aikatavoitteista joustaa ja myöntää lisäaikaa? – Välitavoitteisiin voidaan myöntää lisäaikaa, mikäli välitavoitteen aikana on ollut vähemmän kuin seitsemän sateetonta päivää, sillä merkintöjä ei voida tehdä sateella tai märälle alustalle. Välitavoitteet on sanktioitu ja lisäksi käytössä on bonusmenettely, jolla kannustetaan urakoitsijaa tekemään merkinnät välitavoitteita nopeammassa ajassa. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki* Jätä kysymyksesi autoista alle*NameKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille 20.7.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mitä kannattaa ottaa huomioon, kun on itse rakentamassa pakettiautosta retkeilyautoa? 19.7.2024 Ajoneuvot 304 hevosvoiman Lexus LBX Morizo RR on kuin neliovinen ja ylellisempi GR Yaris – nyt siis täyttä totta! 18.7.2024 Ajoneuvot Porsche Macanin mallisto täydentyi takavetomallilla sekä 4S:llä – 78 440 euron Macan lienee inflaatiokorjattuna Suomen halvin Porsche ehkä jopa koskaan 16.7.2024 Ajoneuvot Vehoniemen automuseon johtaja Leila Suutarinen: ”Vanhoissa autoissa kiehtovat tuoksut, äänet ja historia” 15.7.2024 Ajoneuvot Laskimme kaikkien Suomessa edustavien automerkkien mallistojen keski-iät – arvaat varmasti kuka kauppaa vanhinta mallistoa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan