24.3.2023 Ajoneuvot Kysy autoista: pitäisikö tien päällä järjestää autoille valoratsioita? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Viranomaisten järjestämät liikenteen ratsiat ovat tärkeitä, mutta on myös jokaisen autoilijan vastuulla pitää huolta omasta autostaan. Kysymys: Liikenteessä näkee runsaasti sellaisia autoja, joiden toinen ajovalo on pimeä. Niitä voi jokainen liikenteessä oleva nähdä. Olisiko syytä pitää "ratsioita" tien päällä, jotta asiaan saataisiin liikenneturvallisuutta parantava huomio? "Rengasratsioitakin" ovat poliisi ja katsastusmiehet pitäneet, joten "valoratsioitakin" voisi pitää."Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijaa askarruttavaan liikenneturvallisuutta koskevaan kysymykseen:– Poliisi ja katsastusmiehet pitävät aika-ajoin ratsioita, milloin milläkin ajankohtaisella kärjellä. Lisäksi erilaisissa neuvonta- ja tarkastuskampanjoissa on monesti mukana muitakin asioihin vihkiytyneitä tahoja.Valvonta- ja kampanjointiresurssit ovat kuitenkin rajalliset, minkä vuoksi peräänkuulutan autonkäyttäjän henkilökohtaista vastuuta tällaisessa asiassa, jonka tarkastaminen on varsin yksinkertaista ja nopeaa tehdä ihan itse, Vesalainen toteaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyValojen toiminnan tarkastaminenValojen toiminta olisi syytä tarkastaa ainakin viikoittain. Tämä onnistuu esimerkiksi kaverin kanssa niin, että toinen on autossa ja toinen ulkona, tai yksinkin kiertämällä auto ympäri muutamaan kertaan vaihtaen aina kierrosten välissä valokatkaisija eri asentoon: etuvalot eli parkit, lähivalot ja kaukovalot.Samoin eri kierroksilla voi kiinnittää huomiota molempien puolien vilkkujen sekä etu- ja takasumuvalojen toimintaan. On olennaista tosiaan varmistaa myös ”parkkien” toiminta. Jos lähivalopolttimo edestä simahtaa, on tärkeää, että edes parkkipolttimo jää ko. puolelle palamaan. Vaikkei sen valossa näekään ajaa, auttaa se kuitenkin muita tienkäyttäjiä hahmottamaan, että lähestyvä ajoneuvo on auto eikä esimerkiksi mopo.Myös jarruvalot saa testattua yksin, esimerkiksi laittamalla lumiharja etupenkin istuinosan reunan ja jarrupolkimen väliin, painamaan poljinta. Tämä onnistuu useimmilla lumiharjoilla kuljettajan istuimen etäisyyttä säätämällä. Valot on myös mahdollista tarkastaa autosta nousematta näyteikkunaa tai vastaavaa peilinä hyödyntäen. Tämä on näppärä tapa esimerkiksi peruutusvalon toiminnan tarkastamiseen niissä autoissa, joissa sitä ei saa palamaan auton ollessa virta päällä, mutta ei käynnissä.Joissain autoissa on myös valojen itsediagnoosijärjestelmiä, jotka kertovat polttimon palamisesta. Näissäkin järjestelmissä on kuitenkin eroja:— Itselläni on esimerkiksi taannoin ollut auto, joka kertoi kyllä muiden polttimoiden rikkoontumisesta, mutta ei lähi- tai kaukovalojen. Ne piti tarkastaa itse, muistelee Vesalainen.Joissakin autoissa itsediagnoosijärjestelmä saattaa varoittaa takavalopolttimon palaneen, vaikka ulkopuolisessa tarkastelussa valot näyttäisivät toimivan. Tämä saattaa johtua esimerkiksi siitä, että osassa autoja takavalopolttimon tultua tiensä päähän, järjestelmä sammuttaa myös toisen takavalon ja sytyttää jarruvalopolttimot palamaan yhtäjaksoisesti normaalia jarrutustilannetta himmeämpinä, ikään kuin korvaavina takavaloina. Jarrupoljinta painettaessa valot sitten kirkastuvat, kuten jarruvalojen kuuluukin.Jos huomaa jonkin polttimoista rikkoontuneen, tulisi se vaihtaa tai vaihdattaa mahdollisimman pian uuteen.Ennakoivaa huoltoaYhtään hölmöä ei ole myöskään ennakoiva huolto valojen osalta. Jos autossa on esimerkiksi halogeenivalot, ja samat polttimot ovat olleet käytössä vaikka jo kolme vuotta, kannattaa pyytää huollon yhteydessä uusimaan polttimot – siis siitäkin huolimatta, että molemmat valot vielä toimisivatkin.– Itselläni on myös tapana uusia samalla kertaa molempien puolien valot: jos vasen lähivalopolttimo on pimeänä, vaihdan myös oikeanpuoleisen, vielä toimivan, kertoo Vesalainen.Polttimoita vaihdettaessa on tärkeää varmistaa, että uusi polttimo asettuu varmasti pidikkeeseensä oikein. Siinä, missä vanha kunnon H4-polttimo oli varsin yksinkertainen ja helppo asentaa, jäävät nykyään käytössä olevat, kooltaan pienemmät, polttimot herkästi väärään asentoon. Tästä seuraa joko vastaantulijoiden häikäistyminen tai onnettoman lyhyt valojen kantama.Myös valojen toimintaperiaatteeseen tutustuminen on tärkeääValojen toimintakunnon varmistaminen on tärkeää, mutta yhtä tärkeää on myös niiden toimintaperiaatteeseen tutustuminen. Olennaista on selvittää, missä valokatkaisijan asennossa palavat aina sekä ajovalot että takavalot.Monessa autossa huomiovaloilla ajettaessa takavalot eivät pala. Jos valokatkaisijassa on AUTO-asento, ei sekään aina takaa keliolosuhteisiin oikeita valoja. Vaikka tuossa asennossa hämärätunnistin ja lasinpyyhkijöiden käyttö tai sadetunnistin ohjaavat valojen toimintaa vaihdellen huomiovaloja ja ajovaloja, on mahdollista, että esimerkiksi lumisateella tai lumen pöllytessä automatiikka valitseekin huomiovalot ja pimeän perän ajo- ja takavalojen sijaan. Tämä on tietenkin selvä turvallisuusriski.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTiedätkö, mistä takasumuvalon tai -valot saa päälle?Lumen pöllytessä, veden lentäessä tai sumussa ei aina riitä edes se, että ajo- ja takavalot palavat. Auton näkyvyyttä taaksepäin voi parantaa takasumuvalovalon avulla. Kuljettajan onkin näitä tilanteita varten olennaista selvittää jo etukäteen, mistä takasumuvalon saa kytkettyä päälle.Hyvä nyrkkisääntö takasumuvalon käyttöön on, että jos itsellä on vaikeuksia sumun, pöllyävän lumen tai lentävän veden vuoksi erottaa edellä, ilman takasumuvaloa ajavaa, painii takana ajava todennäköisesti saman ongelman kanssa. Turhaan takasumuvaloa ei pidä polttaa, koska se on varsin kirkas ja häikäisee herkästi takana ajavaa.Teksti: Sini Ylivakeri Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki* Jätä kysymyksesi autoista alle*NameKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Lue lisää Kaikki artikkelit 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: onko itseajavat autot ratkaisu liikenteen ongelmiin vai lisäävätkö ne riskejä? 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 13.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Peugeot E-5008 on toistaiseksi luokkansa ainoa 7-paikkainen sähkö-SUV, mutta onneksi se onnistuu tehtävässään 11.9.2024 Ajoneuvot Kia EV3 ensivisiitillä Suomessa – pienempi tiikeri haluaa olla kokoistaan isompi 10.9.2024 Ajoneuvot Cupra Terramar – keskimääräistä sporttisempi katumaasturiuutuus alkaen 39 394 euroa 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 7.9.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mikä on oikea ajojärjestys risteyksessä, johon joka suunnasta saavuttaessa on STOP-merkki? 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz –perhekokoinen pikkucrossover 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu?