3.3.2023 Ajoneuvot Kysy autoista: saako liikennekäytöstä poistettua autoa säilyttää parkkipaikalla? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vastaus riippuu hieman siitä, kenen omistuksessa parkkipaikka on, ja sovelletaanko siellä pysäköintiä koskevia tieliikennesääntöjä. Silloinkin siihen jää jonkun verran tulkinnanvaraa. Kysymys: Saako autoa säilyttää parkkipaikalla, jos se on seisontavakuutuksessa (esim. koko talven)?Arkikielisesti auton seisontaan laittaminen tarkoittaa ajoneuvon liikennekäytöstäpoistoa, jonka voi tehdä esimerkiksi Traficomin sivujen kautta.Liikennekäytöstä poistetulla autolla ei voi ajaa sinä aikana, kun se on poissa liikenteestä. Seisontavakuutus astuu voimaan siitä päivästä, kun ajoneuvolle tehdään liikennekäytöstäpoisto. Autoveroa ei tarvitse maksaa siltä ajalta, kun auto on seisonnassa.Liikennekäytöstäpoiston vaikutus vakuutukseen riippuu vakuutussopimuksesta. Tavallisesti kaskovakuutuksen muut turvat, kuten esimerkiksi mahdolliset pysäköinti-, ilkivalta- ja paloturva ovat liikennekäytöstäpoiston aikana voimassa sekä niistä laskutetaan myös normaalisti. Asia kannattaa kuitenkin varmistaa omalta vakuutusyhtiöltä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTieliikennelakia voidaan soveltaa myös yksityisillä pysäköintialueillaNykyisen tieliikennelain (2018:42 §) mukaan tielle ei saa jättää eikä tiellä saa säilyttää tai varastoida ajoneuvoa, jota ei tosiasiallisesti käytetä liikenteessä.Tieliikennelaissa tarkoitetaan tiellä maantietä, katua, yksityistä tietä, moottorikelkkailureittiä tai muuta yleiselle liikenteelle tarkoitettua taikka yleisesti liikenteeseen käytettyä aluetta. Esimerkiksi huoltoaseman piha, kaupan tai taloyhtiön parkkipaikka voivat olla tällaisia alueita.Laissa ei kuitenkaan enää varsinaisesti säädetä, että pysäköinti yksityisellä alueella olisi kiellettyä ilman omistajan tai haltijan lupaa. Taloyhtiö voi halutessaan määritellä pihan olevan tiealuetta pyytämällä ensin kunnalta lupaa pystyttää pysäköintipaikkoja ja -kieltoja koskevat liikennemerkit. Tällöin alueella sovelletaan kylttien lisäksi tieliikennelain muita yleisiä pysäköintisäännöksiä.Jos parkkipaikat ovat taloyhtiön hallinnassa, voi se periaatteessa tehdä päätöksen, jonka mukaan autopaikan jakoperuste on, että siinä pidetään henkilöautoa tai sitä pienempää ajoneuvoa, joka on aktiivisesti käytössä.KHO:n ennakkotapaus antaa tulkinnanvaraaKorkeimmassa hallinto-oikeudessa on käsitelty ennakkotapaus (KHO:2015:119), jonka perusteella voisi auton seisottaminen tieksi katsotulla alueella johtaa erilaisiin seuraamuksiin, riippuen missä päin maata pysäköi. Vaikka ratkaisu on edellisen, nyt jo vanhentuneen tieliikennelain ajalta, nykyisen tieliikennelain 42 § sisältyi silloisen tieliikennelain 28§:ään.Ennakkotapauksessa yleiseen liikenteeseen käytetyllä pysäköintialueella olleiden kahden ajoneuvon seisotuksesta voitiin määrätä pysäköintivirhemaksu. Ajoneuvojen katsottiin olleen silloisen tieliikennelain 28 §:n 2 momentissa tarkoitettaviksi tieksi katsottavalla alueella säilytettyjä tai varastoituja ajoneuvoja, joita ei tosiasiallisesti käytetty liikenteessä, koska ne oli poistettu liikennekäytöstä ja niiden määräaikaiskatsastukset olivat suorittamatta.KHO:n mukaan eri paikkakunnilla tulkinta vaadittavien ajoneuvorekisteristä saatavien rajoitustietojen riittävyydestä sellaisenaan vaihtelee. Edellä mainitun tapauksen aikana Espoon kaupungin pysäköinninvalvonnassa on edellytetty Suomessa rekisteröidyltä ajoneuvolta, että ajoneuvorekisterissä on vähintään kaksi rajoitustietoa ennen kuin voidaan katsoa, ettei ajoneuvo ole tosiasiallisesti liikenteessä.Näitä rajoitustietoja ovat ajoneuvon poistaminen liikennekäytöstä ja lopullinen poisto, ajoneuvon rekisteröimättömyys, katsastamattomuus, jolloin on edellytetty pidempää yli kuukauden laiminlyöntiä, ajoneuvon vakuuttamattomuus tai verojen maksamisen laiminlyöntiKHO katsoi myös, että edellytyksen "tosiasiallisesti ei käytetä liikenteessä" täyttyminen on ratkaistava yksittäistapauksittain. Pysäköinninvalvonnassa voidaan ottaa huomioon tapauksessa mainittuja rajoitustietoja, joista saatetaan arvioida ajoneuvon ikä ja rajoitusten kesto huomioon ottaen, kuinka todennäköistä on, ettei ajoneuvoa tulla käyttämään liikenteessä.Ennakkotapauksessa ajoneuvot ovat olleet useita vuosia poissa liikennekäytöstä, joten voidaan katsoa, kun muuta ei ole esitetty, ettei kysymyksessä olevia ajoneuvoja tosiasiallisesti käytetä liikenteessä tieliikennelain tarkoittamalla tavalla. Sillä, että omistajan ilmoituksen mukaan ajoneuvot on vielä tarkoitus ottaa käyttöön, ei ole KHO:n mukaan ratkaisevaa merkitystä.Ennen auton jättämistä seisontaan pitkäksi aikaa alueelle, jossa sovelletaan tieliikennelakia, kannattaa ensin yrittää selvittää, mikä on paikallisen pysäköinninvalvonnan linjaus sallituista rajoitustiedoista. Joka tapauksessa auton olisi hyvä olla ainakin vakuutettu ja katsastettu myös seisonnan ajan. Tällöin sitä ei niin helposti voi tulkita ajoneuvoksi, jota "ei tosiasiallisesti käytetä liikenteessä".Teksti: Sini Ylivakeri Lähteet: KHO, Traficom Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki* Jätä kysymyksesi autoista alle*PhoneKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 7.10.2024 Ajoneuvot McLaren W1 jatkaa F1:n ja P1:n ajatusta 2020-luvulla – avainlukuina 1 275 hevosvoimaa ja 1 000 kilon downforce 6.10.2024 Ajoneuvot Hyundai on valmistanut 100 miljoonaa autoa 57 vuodessa – niistä puolet tehtiin vain 11 vuodessa 5.10.2024 Ajoneuvot Ihan kohta täällä: Toyota Proace Maxilla voi olla uudeksi automalliksi vähän ikää, mutta ostat sen joka tapauksessa 5.10.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: kuka on vastuussa, jos auto on pysäköity osittain ulos ruudusta ja se kolhitaan? 3.10.2024 Ajoneuvot Fiatilla on meneillään puolentoista kuukauden tauko täyssähköauto 500e:n valmistuksessa – syynä pohjamudissa laahaavat myyntimäärät 2.10.2024 Uutinen Syyskuu oli surkea kuukausi – autojen ensirekisteröinnit suorastaan romahtivat 1.10.2024 Uutinen Corollan kori ostoskoriin? – Alibabasta mahdollista ostaa legendaarisen AE86:n kori 1.10.2024 Ajoneuvot Volkswagen Poloa ei enää valmisteta Euroopassa – myös Suomen-hinnastosta B-segmentin kestosuosikki on poistunut 30.9.2024 Ajoneuvot Upouusi Toyota Land Cruiser on vihdoinkin saanut Suomi-hinnat – mitä pidät 124 778 euron alkaen-hintalapusta? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 9.10.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tässä on upouusi Nissan Patrol, josta Mitsubishi olisi kovasti halunnut tehdä upouuden Pajeron 9.10.2024 Koeajo Koeajo: Seres 5 – uutuusmerkki luksusjahdissa 9.10.2024 Uutinen Voiko taksikyyti maksaa vain 8,5 euroa? 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 3.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon