3.3.2023 Ajoneuvot Kysy autoista: saako liikennekäytöstä poistettua autoa säilyttää parkkipaikalla? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vastaus riippuu hieman siitä, kenen omistuksessa parkkipaikka on, ja sovelletaanko siellä pysäköintiä koskevia tieliikennesääntöjä. Silloinkin siihen jää jonkun verran tulkinnanvaraa. Kysymys: Saako autoa säilyttää parkkipaikalla, jos se on seisontavakuutuksessa (esim. koko talven)?Arkikielisesti auton seisontaan laittaminen tarkoittaa ajoneuvon liikennekäytöstäpoistoa, jonka voi tehdä esimerkiksi Traficomin sivujen kautta.Liikennekäytöstä poistetulla autolla ei voi ajaa sinä aikana, kun se on poissa liikenteestä. Seisontavakuutus astuu voimaan siitä päivästä, kun ajoneuvolle tehdään liikennekäytöstäpoisto. Autoveroa ei tarvitse maksaa siltä ajalta, kun auto on seisonnassa.Liikennekäytöstäpoiston vaikutus vakuutukseen riippuu vakuutussopimuksesta. Tavallisesti kaskovakuutuksen muut turvat, kuten esimerkiksi mahdolliset pysäköinti-, ilkivalta- ja paloturva ovat liikennekäytöstäpoiston aikana voimassa sekä niistä laskutetaan myös normaalisti. Asia kannattaa kuitenkin varmistaa omalta vakuutusyhtiöltä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTieliikennelakia voidaan soveltaa myös yksityisillä pysäköintialueillaNykyisen tieliikennelain (2018:42 §) mukaan tielle ei saa jättää eikä tiellä saa säilyttää tai varastoida ajoneuvoa, jota ei tosiasiallisesti käytetä liikenteessä.Tieliikennelaissa tarkoitetaan tiellä maantietä, katua, yksityistä tietä, moottorikelkkailureittiä tai muuta yleiselle liikenteelle tarkoitettua taikka yleisesti liikenteeseen käytettyä aluetta. Esimerkiksi huoltoaseman piha, kaupan tai taloyhtiön parkkipaikka voivat olla tällaisia alueita.Laissa ei kuitenkaan enää varsinaisesti säädetä, että pysäköinti yksityisellä alueella olisi kiellettyä ilman omistajan tai haltijan lupaa. Taloyhtiö voi halutessaan määritellä pihan olevan tiealuetta pyytämällä ensin kunnalta lupaa pystyttää pysäköintipaikkoja ja -kieltoja koskevat liikennemerkit. Tällöin alueella sovelletaan kylttien lisäksi tieliikennelain muita yleisiä pysäköintisäännöksiä.Jos parkkipaikat ovat taloyhtiön hallinnassa, voi se periaatteessa tehdä päätöksen, jonka mukaan autopaikan jakoperuste on, että siinä pidetään henkilöautoa tai sitä pienempää ajoneuvoa, joka on aktiivisesti käytössä.KHO:n ennakkotapaus antaa tulkinnanvaraaKorkeimmassa hallinto-oikeudessa on käsitelty ennakkotapaus (KHO:2015:119), jonka perusteella voisi auton seisottaminen tieksi katsotulla alueella johtaa erilaisiin seuraamuksiin, riippuen missä päin maata pysäköi. Vaikka ratkaisu on edellisen, nyt jo vanhentuneen tieliikennelain ajalta, nykyisen tieliikennelain 42 § sisältyi silloisen tieliikennelain 28§:ään.Ennakkotapauksessa yleiseen liikenteeseen käytetyllä pysäköintialueella olleiden kahden ajoneuvon seisotuksesta voitiin määrätä pysäköintivirhemaksu. Ajoneuvojen katsottiin olleen silloisen tieliikennelain 28 §:n 2 momentissa tarkoitettaviksi tieksi katsottavalla alueella säilytettyjä tai varastoituja ajoneuvoja, joita ei tosiasiallisesti käytetty liikenteessä, koska ne oli poistettu liikennekäytöstä ja niiden määräaikaiskatsastukset olivat suorittamatta.KHO:n mukaan eri paikkakunnilla tulkinta vaadittavien ajoneuvorekisteristä saatavien rajoitustietojen riittävyydestä sellaisenaan vaihtelee. Edellä mainitun tapauksen aikana Espoon kaupungin pysäköinninvalvonnassa on edellytetty Suomessa rekisteröidyltä ajoneuvolta, että ajoneuvorekisterissä on vähintään kaksi rajoitustietoa ennen kuin voidaan katsoa, ettei ajoneuvo ole tosiasiallisesti liikenteessä.Näitä rajoitustietoja ovat ajoneuvon poistaminen liikennekäytöstä ja lopullinen poisto, ajoneuvon rekisteröimättömyys, katsastamattomuus, jolloin on edellytetty pidempää yli kuukauden laiminlyöntiä, ajoneuvon vakuuttamattomuus tai verojen maksamisen laiminlyöntiKHO katsoi myös, että edellytyksen "tosiasiallisesti ei käytetä liikenteessä" täyttyminen on ratkaistava yksittäistapauksittain. Pysäköinninvalvonnassa voidaan ottaa huomioon tapauksessa mainittuja rajoitustietoja, joista saatetaan arvioida ajoneuvon ikä ja rajoitusten kesto huomioon ottaen, kuinka todennäköistä on, ettei ajoneuvoa tulla käyttämään liikenteessä.Ennakkotapauksessa ajoneuvot ovat olleet useita vuosia poissa liikennekäytöstä, joten voidaan katsoa, kun muuta ei ole esitetty, ettei kysymyksessä olevia ajoneuvoja tosiasiallisesti käytetä liikenteessä tieliikennelain tarkoittamalla tavalla. Sillä, että omistajan ilmoituksen mukaan ajoneuvot on vielä tarkoitus ottaa käyttöön, ei ole KHO:n mukaan ratkaisevaa merkitystä.Ennen auton jättämistä seisontaan pitkäksi aikaa alueelle, jossa sovelletaan tieliikennelakia, kannattaa ensin yrittää selvittää, mikä on paikallisen pysäköinninvalvonnan linjaus sallituista rajoitustiedoista. Joka tapauksessa auton olisi hyvä olla ainakin vakuutettu ja katsastettu myös seisonnan ajan. Tällöin sitä ei niin helposti voi tulkita ajoneuvoksi, jota "ei tosiasiallisesti käytetä liikenteessä".Teksti: Sini Ylivakeri Lähteet: KHO, Traficom Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki* Jätä kysymyksesi autoista alle*NameKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 10.9.2024 Ajoneuvot Cupra Terramar – keskimääräistä sporttisempi katumaasturiuutuus alkaen 39 394 euroa 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 7.9.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mikä on oikea ajojärjestys risteyksessä, johon joka suunnasta saavuttaessa on STOP-merkki? 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä 2.9.2024 Ajoneuvot Lexus RZ 300e laajentaa näköaloja etuvedolla ja pidemmällä toimintamatkalla 1.9.2024 Ajoneuvot Päivän tarina: uusi Škoda Kodiaq ja Simply Clever -niksejä viikon jokaiselle päivälle 31.8.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: milloin on paras aika ostaa auto? 29.8.2024 Ajoneuvot Smart #5 on dinosauruksen lailla kokoaan kasvattavan Smartin vastaus D-SUV -luokkaan 28.8.2024 Ajoneuvot Päivän kuva: tunnistatko tämän vanhan ajoneuvon alkuperäisen käyttötarkoituksen? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 10.9.2024 Uutinen Teslan istuinverhoilu rikkoutui jo 50 000 kilometrin ajon jälkeen – maahantuojan mukaan normaalia kulumista 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia Sorento Plug-in Hybrid – mahtipontisempaa menoa 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta