20.1.2023

Kysy autoista: voisiko hybridiautossa olla vain sähköinen voimalinja renkaisiin?

kysy autoista ympäri vuoden kesärenkailla

Sarjahybrideissä polttomoottori ei ole kytketty vetäviin pyöriin, vaan sillä käytetään akkuja lataavaa sähkögeneraattoria.

Kysymys: Voisiko hybridiautossa olla vain sähköinen voimalinja renkaisiin? Pieni polttomoottori jauhaisi vain sähköä tarvittaessa ja lataisi akkuja. Sama periaate kuin dieselveturissa, mutta akkujen kera.

Nykyään yleisimmät voimanlähteet hybridiautossa ovat poltto- ja sähkömoottori. Yleensä pääosassa on polttomoottori ja sähkömoottori on antamassa lisätehoa. Vaikka lataushybrideillä pystyy ajamaan pitkälti vain sähköllä, akun tyhjentyessä polttomoottori ottaa kuitenkin ohjat. Onko olemassa hybriditekniikkaa, jossa sähkömoottori onkin koko ajan pääroolissa?

­– Kyllä voisi ja tekniikalla on nimikin – sarjahybridi, kertoo pitkän linjan sähköalan asiantuntija ja sähköautoiluun perehtynyt tietokirjailija Vesa Linja-aho. Polttomoottorin yksi ominaisuus on, että hyötysuhde osakuormalla on erittäin huono (10–20 % suuruusluokkaa), ja täyskuormalla päästään parhaimmillaan yli 30 % hyötysuhteeseen. Sähkökoneilla hyötysuhde on tyypillisesti yli 90 % suuruusluokkaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mitkä ovat sarjahybridin hyödyt?

Mainitulla voimalinjaratkaisulla voidaan polttomoottoria käyttää sen optimaalisella kuormitusalueella, jolloin koko järjestelmän hyötysuhde paranee.

Ratkaisussa on Linja-ahon mukaan myös muita hyötyjä, kuten sähkömoottorin korkea vääntömomentti liikkeelle lähdettäessä. Polttomoottori voidaan myös mitoittaa pienemmäksi, kun sen ei tarvitse tuottaa suuria tehoja hetkellisesti esimerkiksi ohituksissa ja liikkeellelähtökiihdytyksissä.

Dieselsähköveturin lisäksi tekniikkaa käytetään laivoissa ja myös joissain henkilöautoissa: esimerkiksi BMW i3 REx -sähköautomallissa renkaita pyörittää sähkömoottori, ja ajoakun tyhjentyessä sitä ladataan 0,6-litraisella 25 kilowatin polttomoottorilla. Verotussyistä autossa on vain 9 litran polttonestesäiliö.

­– Samaa tekniikkaa edustaa Nissanin e-POWER sillä erotuksella, että polttomoottori on päävoimanlähde, eikä autoa voi ladata, Linja-aho toteaa.

Teksti: Sini Ylivakeri

Kysy autoista

Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi.

"*" näyttää pakolliset kentät

Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat