7.5.2018 Ajoneuvot Ladosta pelastettu Suomi-BMW 328 – Pala suomalaista kilpailuhistoriaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Junamatkalla nähty ladon ovesta pilkottanut BMW 328:n keula herätti Toivo Kinasen mielenkiinnon. 57 vuotta myöhemmin auto on yhtä hienossa kunnossa kuin tehtaalta lähtiessään. BMW 328, kuusisylinterinen rivimoottori, takaveto ja manuaalivaihteisto. Kuulostaako liiankin tavanomaiselta? Kun valmistusvuodeksi kerrotaan 1937, muuttuukin auto kerralla yhdeksi maailmanluokan keräilyharvinaisuudeksi.Kaikkiaan autoja valmistettiin vuosina 1936-1940 vain 464 kappaletta. Valmistus loppui toiseen maailmansotaan erikoisesta syystä, sillä Eisenachissa sijainnut BMW:n tehdas jäi sodan jälkeen itä-Saksan puolelle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuomessa koottu BMWVielä ainutlaatuisemmaksi tämän yksilön tekee se, että se on hankittu uutena suoraan tehtaalta Suomeen kilpa-autoksi.Vain harvalla suomalaisella oli mahdollisuus tällaiseen 1930-luvulla, mutta sahanomistaja Arvo Sorri oli yksi heistä. Johtuiko sitten auton nopeammasta toimitusajasta vai rahasta - sitä historiankirjat eivät kerro - niin kyseinen auto hankittiin Suomeen ”runkotoimituksena”. Rungon lisäksi siihen kuului voimalinja eli moottori, vaihteisto ja akselit.Tuohon aikaan ratkaisu oli melko yleinen, sillä elettiin koripajojen kulta-aikaa ja rakentajia riitti joka maassa. Monesta muusta merkistä poiketen BMW:n runkotoimitukseen kuului yleensä muitakin osia, kuten etulokasuojat, konepelti ja nokan pellit ja kojelauta. Joskus myös takalokasuojat ja ovet. Saksalaisvalmistaja oli ylpeä autonsa muotoilusta ja halusi näin varmistaa, että tunnnistettava ulkomuoto säilyy rakensipa auton valmiiksi kuka tahansa.328:n suunnittelusta vastasi Peter Szymanowski. Lopputulosta pidettiin tehtaallakin ilmeisen onnistuneena, sillä sodan jälkeen hänet nimitettiin BMW:n pääsuunnittelijaksi. Aisaparina hänellä 328:n suunnittelussa oli Fritz Fiedler, jonka kontolle jäi tekniikan suunnittelu. Kuusisylinterisen rivimoottorin iskutilavuus oli 1971 kuutiosenttimetriä, joten 328 mahtui kilpailuissa alle kaksilitraisten luokkaan ja olikin siinä varsin pitelemätön. Oikeastaan ainoa varteenotettava kilpailija tuohon aikaan oli Adler.80-hevosvoimainen työntötankomoottori ja vain 830 kilon paino siivittivät Bemarin kilpailuissa usein paljon tehokkaampien mutta painavampien autojen ohi tulosluetteloissa. Sillä ajettiinkin niin rallia, kiihdytyskisoja kuin mäki- ja kestävyyskilpailuja. Voittoja rapsahteli muun muassa Mille Migliasta ja Le Mansin 24 tunnin ajosta.Eltsun kautta latoautoksiSorrin autolla kilpailtiin syksystä 1937 alkaen muun muassa Kalastajatorpanajoissa, Käpylänajoissa, Hyvinkään Vauhtikisoissa ja tietysti Eläintarhanajoissa. Kilpailukyky kuitenkin hiipui ja jossain vaiheessa auto hylättiin käytöstä.Vuonna 1960 Toivo Kinanen löysi ja pelasti ladossa vuosia säilytetyn auton. Nuoren miehen tarkoituksena tosin oli saada puutteellinen aihio tavalla tai toisella ajokuntoon, ja niinpä Kinasen veljekset alkoivat sovittaa puuttuneen moottorin paikalle ensimmäistä sopivaa kohdalle sattunutta voimanlähdettä, Chevyn rivikuutosta.Kovan rälläköinnin ja vasaroinnin jälkeen se konehuoneeseen mahtuikin mutta nuorten miesten innostus hiipui ja työ jäi kesken.Uusi yritysVuonna 1977 Kinanen innostui BMW 328:n rakentamisesta uudelleen ja 15 vuoden aikana ajatus oli jalostunut niin, että nyt se haluttiin saattaa mahdollisimman alkuperäiseen kuntoonsa. Näiden viidentoista vuoden aikanakaan BMW ei ollut säilynyt täysin ilman muodonmuutoksia, sillä lato jossa sitä säilytettiin oli romahtanut auton päälle.Alkoi vuosien työ. Runko tehtiin suurelta osin uusiksi itse. Chevyn moottorin sovituksen yhteydessä tehdyt tuhot korjattiin ja auton harvinaisuus teetti työtä osien löytämisen suhteen. Alkuperäistä ohjauspyörää ei enää ollut, joten Kinanen teki kokonaan uuden itse alkuperäisen mallin mukaan. Myös nopeus- ja kierroslukumittarit olivat hävinneet matkan varrella eikä alkuperäisiä enää ollut saatavana. Nyt niiden paikalla onkin tyyliin sopivat Jaguarin mittarit.Alkuperäisen värin selvittämisen suurin ongelma oli, että 30-luvulta säilyneet valokuvat ovat mustavalkokuvia. Väri valittiinkin lopulta sen perusteella että mikä näyttää hyvältä.Classic Motorshow´ssa esillä ollut Toivo Kinasen BMW 328 näyttää kuin suoraan tehtaan tuotantolinjalta tulleelta. Kinanen onkin tehnyt todellisen kulttuuriteon pelastaessaan BMW:n käytännössä kahteen kertaan lähes romusta takaisin henkiin. Ja nyt jälkimmäisellä kerralla auton arvoisella tavalla. Vaikka totuuden nimissä näin harvinaisen auton arvoa on lähes mahdoton määritellä.Teksti ja kuvat: Janne HuhtalaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 10.9.2024 Ajoneuvot Cupra Terramar – keskimääräistä sporttisempi katumaasturiuutuus alkaen 39 394 euroa 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä 2.9.2024 Esittely Koeistuttu: Audi Q5 – paljon uutta, jotain vanhaa 2.9.2024 Ajoneuvot Lexus RZ 300e laajentaa näköaloja etuvedolla ja pidemmällä toimintamatkalla 1.9.2024 Ajoneuvot Päivän tarina: uusi Škoda Kodiaq ja Simply Clever -niksejä viikon jokaiselle päivälle 29.8.2024 Ajoneuvot Smart #5 on dinosauruksen lailla kokoaan kasvattavan Smartin vastaus D-SUV -luokkaan 28.8.2024 Ajoneuvot Päivän kuva: tunnistatko tämän vanhan ajoneuvon alkuperäisen käyttötarkoituksen? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 10.9.2024 Uutinen Teslan istuinverhoilu rikkoutui jo 50 000 kilometrin ajon jälkeen – maahantuojan mukaan normaalia kulumista 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia Sorento Plug-in Hybrid – mahtipontisempaa menoa 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta