7.5.2018 Ajoneuvot Ladosta pelastettu Suomi-BMW 328 – Pala suomalaista kilpailuhistoriaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Junamatkalla nähty ladon ovesta pilkottanut BMW 328:n keula herätti Toivo Kinasen mielenkiinnon. 57 vuotta myöhemmin auto on yhtä hienossa kunnossa kuin tehtaalta lähtiessään. BMW 328, kuusisylinterinen rivimoottori, takaveto ja manuaalivaihteisto. Kuulostaako liiankin tavanomaiselta? Kun valmistusvuodeksi kerrotaan 1937, muuttuukin auto kerralla yhdeksi maailmanluokan keräilyharvinaisuudeksi.Kaikkiaan autoja valmistettiin vuosina 1936-1940 vain 464 kappaletta. Valmistus loppui toiseen maailmansotaan erikoisesta syystä, sillä Eisenachissa sijainnut BMW:n tehdas jäi sodan jälkeen itä-Saksan puolelle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuomessa koottu BMWVielä ainutlaatuisemmaksi tämän yksilön tekee se, että se on hankittu uutena suoraan tehtaalta Suomeen kilpa-autoksi.Vain harvalla suomalaisella oli mahdollisuus tällaiseen 1930-luvulla, mutta sahanomistaja Arvo Sorri oli yksi heistä. Johtuiko sitten auton nopeammasta toimitusajasta vai rahasta - sitä historiankirjat eivät kerro - niin kyseinen auto hankittiin Suomeen ”runkotoimituksena”. Rungon lisäksi siihen kuului voimalinja eli moottori, vaihteisto ja akselit.Tuohon aikaan ratkaisu oli melko yleinen, sillä elettiin koripajojen kulta-aikaa ja rakentajia riitti joka maassa. Monesta muusta merkistä poiketen BMW:n runkotoimitukseen kuului yleensä muitakin osia, kuten etulokasuojat, konepelti ja nokan pellit ja kojelauta. Joskus myös takalokasuojat ja ovet. Saksalaisvalmistaja oli ylpeä autonsa muotoilusta ja halusi näin varmistaa, että tunnnistettava ulkomuoto säilyy rakensipa auton valmiiksi kuka tahansa.328:n suunnittelusta vastasi Peter Szymanowski. Lopputulosta pidettiin tehtaallakin ilmeisen onnistuneena, sillä sodan jälkeen hänet nimitettiin BMW:n pääsuunnittelijaksi. Aisaparina hänellä 328:n suunnittelussa oli Fritz Fiedler, jonka kontolle jäi tekniikan suunnittelu. Kuusisylinterisen rivimoottorin iskutilavuus oli 1971 kuutiosenttimetriä, joten 328 mahtui kilpailuissa alle kaksilitraisten luokkaan ja olikin siinä varsin pitelemätön. Oikeastaan ainoa varteenotettava kilpailija tuohon aikaan oli Adler.80-hevosvoimainen työntötankomoottori ja vain 830 kilon paino siivittivät Bemarin kilpailuissa usein paljon tehokkaampien mutta painavampien autojen ohi tulosluetteloissa. Sillä ajettiinkin niin rallia, kiihdytyskisoja kuin mäki- ja kestävyyskilpailuja. Voittoja rapsahteli muun muassa Mille Migliasta ja Le Mansin 24 tunnin ajosta.Eltsun kautta latoautoksiSorrin autolla kilpailtiin syksystä 1937 alkaen muun muassa Kalastajatorpanajoissa, Käpylänajoissa, Hyvinkään Vauhtikisoissa ja tietysti Eläintarhanajoissa. Kilpailukyky kuitenkin hiipui ja jossain vaiheessa auto hylättiin käytöstä.Vuonna 1960 Toivo Kinanen löysi ja pelasti ladossa vuosia säilytetyn auton. Nuoren miehen tarkoituksena tosin oli saada puutteellinen aihio tavalla tai toisella ajokuntoon, ja niinpä Kinasen veljekset alkoivat sovittaa puuttuneen moottorin paikalle ensimmäistä sopivaa kohdalle sattunutta voimanlähdettä, Chevyn rivikuutosta.Kovan rälläköinnin ja vasaroinnin jälkeen se konehuoneeseen mahtuikin mutta nuorten miesten innostus hiipui ja työ jäi kesken.Uusi yritysVuonna 1977 Kinanen innostui BMW 328:n rakentamisesta uudelleen ja 15 vuoden aikana ajatus oli jalostunut niin, että nyt se haluttiin saattaa mahdollisimman alkuperäiseen kuntoonsa. Näiden viidentoista vuoden aikanakaan BMW ei ollut säilynyt täysin ilman muodonmuutoksia, sillä lato jossa sitä säilytettiin oli romahtanut auton päälle.Alkoi vuosien työ. Runko tehtiin suurelta osin uusiksi itse. Chevyn moottorin sovituksen yhteydessä tehdyt tuhot korjattiin ja auton harvinaisuus teetti työtä osien löytämisen suhteen. Alkuperäistä ohjauspyörää ei enää ollut, joten Kinanen teki kokonaan uuden itse alkuperäisen mallin mukaan. Myös nopeus- ja kierroslukumittarit olivat hävinneet matkan varrella eikä alkuperäisiä enää ollut saatavana. Nyt niiden paikalla onkin tyyliin sopivat Jaguarin mittarit.Alkuperäisen värin selvittämisen suurin ongelma oli, että 30-luvulta säilyneet valokuvat ovat mustavalkokuvia. Väri valittiinkin lopulta sen perusteella että mikä näyttää hyvältä.Classic Motorshow´ssa esillä ollut Toivo Kinasen BMW 328 näyttää kuin suoraan tehtaan tuotantolinjalta tulleelta. Kinanen onkin tehnyt todellisen kulttuuriteon pelastaessaan BMW:n käytännössä kahteen kertaan lähes romusta takaisin henkiin. Ja nyt jälkimmäisellä kerralla auton arvoisella tavalla. Vaikka totuuden nimissä näin harvinaisen auton arvoa on lähes mahdoton määritellä.Teksti ja kuvat: Janne HuhtalaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 10.7.2025 Esittely Koeistuttu: vuoden 1929 Rolls-Royce Phantom I ja pala parempia aikoja Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen