5.6.2025 Ajoneuvot Lähes joka kolmas auto hylättiin katsastuksessa – myös sähköautojen viat kasvussa Teksti Aapeli Rytkönen Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autojen katsastushylkäykset ovat yleistymässä Suomessa, ja erityisesti jarrujen ja akseliston viat aiheuttavat huolta liikenneturvallisuudesta. Vuonna 2024 lähes joka kolmas henkilöauto hylättiin määräaikaiskatsastuksessa, ja vanhojen autojen lisäksi myös sähköautojen viat ovat kasvussa. Suomalaisten autojen tekninen kunto herättää huolta: lähes joka kolmas henkilöauto hylättiin määräaikaiskatsastuksessa vuonna 2024. Traficomin tilastojen mukaan hylkäysprosentti oli 28,2 %, mikä on hienoinen nousu edellisvuoden 27,7 prosentista.Hylkäysten taustalla ovat usein samat ongelmakohdat – erityisesti jarrujen ja akseliston viat – jotka nousevat esiin myös rengas- ja autohuoltoketju Vianorin analyysissä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYleisimmät viat liittyvät turvallisuuteenAutojen yleisimmät tekniset viat liittyvät jarruihin, iskunvaimentimiin, ohjaukseen ja pyöränripustuksiin. Nämä viat eivät ole pelkästään katsastuksen esteitä, vaan ne voivat myös vaarantaa kuljettajan ja muiden tienkäyttäjien turvallisuuden. Esimerkiksi jarrujen kuluminen tai epätasainen toiminta voi pidentää jarrutusmatkaa, ja vialliset iskunvaimentimet heikentävät ajoneuvon hallittavuutta erityisesti kaarteissa ja liukkaalla kelillä.Yksi yleisimmistä hylkäyksen tai korjauskehotuksen syistä on etuakseliston viat. Lisäksi valojen toimimattomuus – kuten rekisterikilven valon tai lähivalojen viat – aiheuttavat usein korjauskehotuksia.Katsastustilastot osoittavat, että valojen ja seisontajarrun viat ovat aiempaa harvinaisempia. Etuakseliston viat sen sijaan pysyvät edelleen yleisimpänä hylkäys- tai korjauskehotuksen syynä: niitä havaittiin keskimäärin yli kymmenessä tapauksessa sataa henkilöauton katsastusta kohden.Vaikka valojen viat ovat edelleen yleinen syy korjauskehotuksiin – erityisesti rekisterikilven valon ja lähivalojen osalta – on niiden määrä selvästi laskenut edellisvuoteen verrattuna. Myös seisontajarrun toimivuutta mittaava dynamometritesti johti hylkäykseen aiempaa harvemmin.Kehitys viittaa siihen, että autoilijat valmistautuvat katsastukseen entistä huolellisemmin. Pienetkin tarkistukset, kuten valojen toiminnan varmistaminen tai seisontajarrun testaus ennen katsastusta, voivat vaikuttaa ratkaisevasti lopputulokseen. Tämä parantaa paitsi läpäisyprosenttia myös yleistä liikenneturvallisuutta.Vanhemmat autot ja sähköautot tarkkailun allaKatsastuksessa hylätyt autot ovat keskimäärin yli 15 vuoden ikäisiä. Ikääntyminen tuo mukanaan luonnollista kulumista, mutta myös huollon laiminlyönti voi nopeuttaa vikojen syntymistä. Erityisesti vanhemmissa autoissa jarrujen ja alustarakenteiden kunto tulisi tarkastaa säännöllisesti.Myös sähköautojen määrä katsastuksissa on kasvanut nopeasti. Vuonna 2023 niitä katsastettiin yli 15 000, lähes kaksinkertainen määrä edellisvuoteen verrattuna. Samalla sähköautojen hylkäysprosentti nousi 18 prosentista 20 prosenttiin. Sähköautojen yleisimpiä vikoja ovat muun muassa tukivarsien ja laakerointien välyksellisyys, mikä voi johtua ajoneuvojen suuremmasta painosta. Miten välttää katsastushylkäys? Autoilijat voivat ehkäistä yleisimmät viat ja parantaa läpäisymahdollisuuksia katsastuksessa seuraavilla toimenpiteillä: Tarkista jarrut: Jarrupalojen ja -levyjen kuluminen on usein havaittavissa jo renkaanvaihdon yhteydessä. Seuraa ajotuntumaa: Tärinä, kolina tai epätasainen jarrutus voivat viitata alustavaurioihin tai ohjausongelmiin. Huollata iskunvaimentimet: Heikentyneet iskunvaimentimet vaikuttavat ajomukavuuteen ja turvallisuuteen. Tarkkaile ruostetta: Erityisesti vanhemmissa autoissa ruoste voi heikentää rakenteita ja johtaa hylkäykseen. Tarkista valot: Toimimattomat valot ovat yleinen ja helposti vältettävissä oleva syy korjauskehotukseen. Lue lisää Kaikki artikkelit 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 5.6.2025 Ajoneuvot Bentley Bentayga Speed on nyt nopeampi ja pystyy driftaamaan, mutta 8 sylinteriä on vähemmän kuin 12 sylinteriä 3.6.2025 Autoilu Uusien autojen markkina laahaa edelleen – pakettiautot pitävät sitä nyt pinnalla 31.5.2025 Ajoneuvot Näin autoja testataan Euroopassa – mukulakiviä, sorateitä, julmettuja kuoppia, autobaanaa, mutakylpyjä… 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 27.5.2025 Ajoneuvot Kolme moottoria vakiona – Alpine A390 haluaa olla kuin A110 sähköcrossoverin muodossa 27.5.2025 Ajoneuvot BMW Speedtop on oikea shooting brake, jota aiotaan oikeasti valmistaa 70 kappaletta 25.5.2025 Ajoneuvot Porsche 992.2 saapui Suomeen 911 Carrera S -muodossaan 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? Kommentit (1) Kaikki sähköautot eivät ole huonoja! Tesla Model 3:n heikko sijoitus vääristää tilastoa. Nelivuotiaalla Tesla Model 3:lla huikea hylkäysprosentti 49,2% – eniten hylätty automalli nelivuotiaiden ryhmässä! Teslassa on runsaasti alustavikoja, mutta vähävikaisiakin sähköautomalleja on useita. Uusi Traficomin katsastustilasto katsastusvuodelta 2024 on ilmestynyt. Traficom kertoo tiedotteessaan, että sähköautojen hylkäysosuus olisi ensimmäisessä katsastuksessa muita korkeampi. Tämä on kuitenkin karkea yleistys ja osatotuus. Tarkempi pika-analyysi tulostaulukoihin osoittaa, että jotkut sähköautomallit ovat nelivuotiaina keskiarvoautoa vähävikaisempia, mutta Tesla-mallien, erityisesti Tesla Model 3:n suuri hylkäysprosentti heikentäää merkittävästi sähköautojen hylkäyksien keskiarvoa! Neljävuotiaista käyttöönottovuoden 2020 henkilöautoista hylättiin keskimäärin 6,76 prosenttia. Sitä parempia sähköautoja ovat pikavilkaisulla ainakin: Volkswagen ID.3 4,06 Audi e-tron 4,13 Nissan Leaf 5,30 Hyundai Ioniq (osa sähköautoja) 5,37 Polestar 2 6,0, voi olla muitakin! Nelivuotiaiden keskiarvo 6,76 Lisää sähköautojen sijoituksia: Mercedes-Benz EQC 7,44 Porsche Taycan 12,46 Tesla Model X 13,86 Tesla Model S 15,89 Renault ZOE 18,91 (Renault ZOEN akilleen kantapää on etuakselisto) Tesla Model 3 49,19 (Tesla Model 3:ssa yleisin hylkäykseen johtanut vika on taka-akselistossa) TRAFICOMIN TIEDOTTEESSA sanotaan näin: Sähköautojen hylkäysosuus ensimmäisessä katsastuksessa muita korkeampi Sähköautojen määrä katsastuksissa lähes kaksinkertaistui edellisvuoteen verrattuna. Niitä katsastettiin 15 513, kun vuotta aiemmin määrä oli 7 785. Sähköautojen määräaikaiskatsastuksen hylkäysosuus nousi 18 prosentista 20 prosenttiin. Neljä vuotta vanhoista sähköautoista katsastuksessa hylättiin 16 prosenttia. Tämä on selvästi enemmän kuin nelivuotiailla bensiinikäyttöisillä autoilla, joilla hylkäysprosentti oli 5,1, tai dieselautoilla, joilla vastaava osuus oli 11,1 prosenttia. ”Sähköautoilla hylkäyssyyt koskevat usein alustarakenteiden välyksiä”, kertoo johtava asiantuntija Timo Ojala. Muuta mielenkiintoista tilastosta: Koko tilaston paras malli oli nelivuotias Audi Q2 hylkäysprosentilla 0, ajomäärä keskimäärin 61 000 km. koko tilaston huonoin oli 20-vuotias Chrysler Grand Voyager hylkäysprosentilla 67,65, ajomäärä keskimäärin 292 000 km. Traficomin katsastustilastossa on hyvää se, että automallien ajomäärät kussakin ikäryhmässä on mainittu sekä keskiarvona että mediaanina. Tämä auttaa suhteuttamaan mallin vikamäärään mallin ajomäärään! Katsastuksessa havaitut viat ovat erilaisia kuin tielle pysäyttävät viat! Automallien ja automerkkien keskinäinen kilvoittelu laadun ja vikaherkkyyden näkökulmista ei ole aivan yksiselitteisen helppo asia todeta ja selvittää. Kattavatkaan katsastustilastot eivät kerro kaikkea eri automallien laadun välisistä eroista, mutta kun tietopohja on vankka, paljastaa huolellisesti tehty katsastustilasto kuitenkin paljon kiinnostavaa eri automalleista – erityisesti turvallisuuteen ja ympäristöön vaikuttavista vioista. Katsastustilasto antaa osviittaa laatueroista, etenkin nuoremmissa ikäryhmissä. Kilometrien karttuessa ja auton ikääntyessä auton hoidolla, määräaikaishuoltojen teettämisellä, vikojen korjauttamisella, ajo-olosuhteilla, kuormituksella ja ajotavalla on ratkaiseva merkitys auton tekniseen kuntoon – mallin laadun ohella. Katsastuksessa havaittujen vikojen lisäksi autoista löytyy myös tielle pysäyttäviä vikoja. Tielle jättävät viat ovat useimmiten aivan erilaisia kuin katsastuksessa havaitut ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Sähköviat jättävät tien poskeen Tien poskeen jättäneistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja suurimmalta osin käynnistysakun ongelmiin. Auto ei käynnistykään ajotauon jälkeen, koska käynnistysakun varaustila on liian heikko. Sähköautoissakin on korkeajänniteakuston lisäksi yleensä 12 voltin tai vastaava matalan jännitteen käynnistysakku, joka ohjaa auton korkeajännitejärjestelmää ja monia muita auton toimintoja. Saksan ADAC -tiepalveluraportin mukaan käynnistysakun viat muodostavat lähes puolet kaikista autojen tielle pysäyttäneistä vioista niin sähkö- kuin polttomoottoriautoissa. Lisäksi on auton käytössä ilmenneet viat, jotka eivät ilmene katsastuksessa eivätkä tiepalvelututkimuksessa. Esimerkiksi kaksoiskytkinvaihteiston, kaksoismassavauhtipyörän, moottorin turboahtimen, jakopään ketjun tai jakohihnan (tyyppi)viat jäävät useimmiten katsastus- ja tiepalveluraporttien ulkopuolelle. Viat edellä mainituissa kohdissa keskeyttävät ajamisen kokonaan tai ilmaisevat metelillä ja värinällä tai tehottomuudella vakavasta viasta, joka korjautetaan ennen katsastukseen menoa tai ennen reissuun lähtöä. Lisäksi tulevat korjauskehotukseen eli takaisinkutsuun johtaneet viat. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 6.6.2025 Uutinen Täysin uusi Nissan Leaf lähestyy – aerodynaamisin Nissan ikinä, toimintamatka 300–500 kilometriä 4.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen oli ihan kaikille - jopa diktaattoreille 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”