17.8.2024

Lamborghini Temerario jatkaa V10-Lambojen sukulinjaa pudottamalla pois kaksi sylinteriä, mutta lisäämällä kolme sähkömoottoria ja kaksi turboahdinta

Kuva Lamborghini

Lambo-valtakunnassa on taas kaikki hyvin, tosin ei aivan entisellään. Huracánia seuraavan Temerarion V8-vetoinen hybridivoimalinja tuottaa yli 900 hevosvoimaa.

Lamborghinin meneillään oleva Audi-aikakausi on kestänyt reilut 20 vuotta, ja sinä aikana on tehty varsin menestyksekästä kunniaa italialaisvalmistajan vuonna 1963 alkaneelle historialle.

Sant'Agata Bolognesessa on näiden parinkymmenen vuoden aikana tuotettu nyt kolme tuotantosukupolvea taistelevia härkiä kahdessa eri sukulinjassa. Isompien härkien sukulinja on rakentunut V12-voimanlähteen ympärille. Sen puitteissa olemme nähneet legendaariset Murciélagon ja Aventadorin sekä vuodesta 2023 lähtien legendan asemaa tavoittelemaan lähteneen Revuelton, jossa 6,5-litrainen V12 johtaakin hybridivoimalinjaa.

Itse Ferruccio Lamborghinista lähtöisin oleva perinne jatkaa eloaan uutuudessa; Temerario oli Meksikossa vuonna 1875 taistellut härkä.

Välittömästi näiden alapuolelle asettuvaa V10-sukulinjaa ovat puolestaan kannatelleet legendaarinen Gallardo sekä Huracán, joista jälkimmäinen väistyy nyt uuden ja ihmeellisen Temerarion tieltä pois.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

V10:n korvaaminen vaati toimenpiteitä

Temerario on luonteeltaan jokseenkin erilainen kuin edeltäjänsä. Vaikka koko ja mittasuhteet keskimoottorisessa superautossa säilyvätkin suurin piirtein ennallaan, on siirtymä Huracánista Temerarioon harppaus siinä missä Gallardosta Huracániin päästiin askeleella. Pitää muistaa, että vaikka tässäkin sukulinjassa siirrytään vasta kolmanteen sukupolveen, on takana jo 21 vuotta periaatteessa saman tekniikan omaavia V10-Lamboja; Gallardo esiteltiin vuonna 2003 ja Huracán puolestaan vuonna 2013.

5,2-litrainen vapaastihengittävä V10 oli pitkäikäinen ja rakastettu, eikä sen korvaaminen V8:lla ole ollut pelkkä olankohautus.

Lamborghini on rakentanut Temerarion 4,0-litraisen V8:n ympärille. 1,2 litran veroisen downsizingin ja kahden sylinterin menetyksen korvaamiseksi Lamborghini on höystänyt V8:aa kerralla kahdella turboahtimella. Parhaiten kriitikoiden suut on saatu suppuun näissä tilanteissa lisäämällä vain hurjasti tehoa, tarvittaessa sähkömoottoreiden avustuksella. Mercedes-AMG luotti tähän vaihtaessaan C63:n V8:n rivineloseen, ja Lamborghini mitä ilmeisimmin luottaa samaan omalla downsizingin hetkellään.

Siksi Temerario onkin lataushybridi, joka tuottaa jopa 45 prosenttia edeltäjäänsä enemmän silkkaa tehoa.

920 hevosvoiman ja 10 000 rpm:n edestä toimenpiteitä

Lamborghini Temerario on siis lataushybridi, Plug-in Hybrid Electric Vehicle eli PHEV, mutta valmistajansa mielestä se on enemmänkin HPEV eli High Performance Electrified Vehicle.

Yksikseen peräti 800 hevosvoimaa tuottavan polttomoottorin lisäksi HPEV-järjestelmä koostuu kolmesta sähkömoottorista, joista yksi on vaihdelaatikon sisällä, pyrkien poistamaan turboviiveen elementin Temerarion ajokokemuksesta kokonaan. Kaksi muuta sähkömoottoria ovat puolestaan etuakselilla, tehden Temerariosta nelivetoisen ja kyllä, Città- eli kaupunkiajotilassa 190-hevosvoimaisen, etuvetoisen sähköauton. Ajoakku tosin on vain 3,8 kilowattitunnin vahvuinen, joten mitään kovin pitkiä kaupunkikierroksia ei pelkällä sähköllä tehdä.

Sisätila muistuttaa kovasti Revueltoa. Se sisältää kolme siroa näyttöruutua, joista yksi on mittaristo, yksi tietoviihdenäyttö ja yksi etumatkustajan oma "mittaristo".

Akusta ei ole raaskittu tehdä yhtään suurempaa, sillä jo näillä herkuilla Temerario painaa yli 250 kiloa Huracánia enemmän. Se taitaa sattua vieläkin enemmän kuin V10:n menettäminen. Akku vastaa suurinta osaa tästäkin lisäpainosta, sillä etuakseleille sijoitetut kaksi sähkömoottoria painavat yhdessä "vain" 73 kiloa. Omamassaa Temerariolle on kertynyt jopa 1 700 kiloa.

Painosta voi tosin säästää huikeat 13 kiloa ottamalla Temerarion oheisten pressikuvien vihreän auton tapaan Alleggerita-paketilla, joka lisää alumiiniseen koriin hiilikuituvahvisteisesta muovista valmistettuja aerodynamiikkaosia, jotka parantavat myös auton downforcea.

Itse polttomoottori ansaitsee sekin muutaman rivin verran lisää palstatilaa. Vaikka sylinterien määrästä, muodosta ja tilavuudesta voisi niin päätellä, Temerarion 4,0-litrainen V8 (tyyppinimeltään L411) ei ole VW-konsernin nykyinen EA825, jota käytetään muun muassa Uruksessa, vaan sen sijaan Lamborghinin itse kehittämä voimanlähde.

L411:ssä oleellinen eroavaisuus näennäisesti samanlaiseen EA825:een nähden on sylinterin halkaisijan kasvattaminen ja iskunpituuden pienentäminen. Jos nämä ovat EA825:ssä 86 mm x 86 mm, on sylinterin halkaisija L411:ssä 90 mm ja iskunpituus 78,5 mm.

Ratkaisu on avainasemassa siinä, että Temerarion polttomoottori pystyy kiertämään jopa 10 000 rpm kierrosluvulle asti. Lamborghinin mukaan yhdenkään toisen tuotantosuperauton moottori ei vastaavaan pysty.

Temerario voittaa lisäpainostaan huolimatta edeltäjänsä keskeisillä urheiluauton suorituskyvyn mittareilla. Se kiihtyy nollasta sataan 2,7 sekunnissa, pyyhkien pois edeltäjänsä tuloksesta kaksi kymmennystä. Myös huippunopeus on kovempi kuin Huracánilla, sillä Temerario kulkee jopa 343 kilometriä tunnissa.

Lähteet: Lamborghini, Top Gear, Carscoops

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat