14.2.2025

Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu

Kuva Moottorin arkisto

Kuluttaja ei ollut yhteydessä myyjäliikkeeseen, vaan ehti korjauttaa autoa ennen reklamaatiota. Myyjäliikkeen oma korjaamo olisi voinut tehdä auton korjauksen edullisemmin.

Kuluttaja teki 12 vuotta vanhasta Land Rover Discoverysta kaupat Uudellamaalla sijaitsevan autoliikkeen kanssa. Matkamittari näytti kaupantekohetkellä, että autolla oli ajettu 240 000 kilometriä. Hintaa maasturilla oli 21 900 euroa.

Noin 3 000 kilometriä ja pari kuukautta autolla ajettuaan auto sylki öljyt ulos moottorista. Mikään merkkivalo auton mittaristossa ei ennakoinut sitä, että öljyt tulevat ulos moottorista. Öljyvuodon aiheutti huohotinputken jäätyminen. Öljyvuoto puolestaan aiheutti vaurioita moottorin hihnoille ja tiivisteille.

Auton rikkoutuminen tapahtui lähellä autokorjaamoa, jonne auton ostanut henkilö jätti Land Roverinsa, jotta hän saisi sen takaisin pikaisesti käyttöönsä. 

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Moottoria piti purkaa laajalti

Land Roverin moottoria piti purkaa laajalti, jotta huohotinputken rikkoutumisen vaurioittamat tiivisteet saatiin uusittua. Autoon uusittiin laajasti hihnoja ja tiivisteitä, sen huohotin puhdistettiin ja öljynlauhdutin korjattiin. Korjauskustannukset pitivät sisällään vikaselvityksen, kampiakselin stefan uusimisen, takastefan uusimisen, huohottimen puhdistuksen, öljynlauhduttimen ja sen yhteensä kolmen tiivisteen uusimisen. Näistä syntyi yhteensä 2 129 euron lasku.

Auton omistaja myös tilasi korjaamolta muita vaurioon kuulumattomia korjauksia, kuten vaihteistoöljyn vaihdon, akun vaihdon sekä auton katsastuksen. Näiden töiden osuus oli 1 017 euroa. Kaiken kaikkiaan auton korjauslasku oli lähes 4 500 euroa, joita auton ostaja vaati myyjäliikkeeltä kokonaisuudessaan hyvityksenä. Muu osa laskusta perustui huolto- sekä kulutusosien vaihtamiseen.

Myyjäliike ei kokonaan hylännyt ostajan vaatimusta, mutta viittasi auton 12 vuoden ikään sekä sen korkeaan ajokilometrimäärään. Myyjäliike tarjosi auton ostajalle 500 euron hyvitystä. Tämä ei auton ostajalle kelvannut, joten hän vei asian kuluttajariitalautakunnan ratkaistavaksi.

Myyjän vastauksessa kuluttajariitalautakunnalle todetaan, että asiakas korjautti autoon tulleen vian ennen kuin oli ilmoittanut ja reklamoinut siitä myyjälle. Todelllisuudessa myyjä sai tietää auton vikaantumisesta vasta noin puolitoista kuukautta vauriotapahtuman jälkeen. Myyjä myös totesi, että myyjäliikkeen oma korjaamo olisi voinut tehdä korjauksen edullisemmin.

Kuluttajariitalautakunta totesi, että autossa oli virhe

Kuluttajariitalautakunta arvioi auton ostajan ja myyjän välistä kiistaa kuluttajasuojalain 5 luvun mukaan, sillä käytetyn tavaran kaupassa harvoin sovitaan yksityiskohtaisesti siitä, millainen tavaran on ominaisuuksiltaan oltava.

Hanki rajaton lukuoikeus

Haluatko jatkaa lukemista?

Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin.

Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta

Moottori

Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa.

Tiepalvelu

Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat