4.2.2016

Lapselle paras paikka autossa on takapenkki

turvaistuin

Turvaistuimen valinnan lisäksi huomiota kannattaa kiinnittää matkustuspaikkaan ja -suuntaan.

Autossa lapselle paras paikka on turvaistuimessa takapenkillä. Ainakin kolmivuotiaaksi asti autossa kulkeva lapsi matkustaa turvallisimmin selkä menosuuntaan, muistuttaa Liikenneturva. Lähtiessä kannattaa aina varmistaa, että istuin on tukevasti kiinnitetty ja lapsen vyöt on kiinnitetty oikein.

Alle 135 cm pituisen lapsen on käytettävä autossa painon mukaan määräytyvää turvaistuinta. Istuinten valintaan kohdistuu usein paljon kysymyksiä. Suunnittelija Laura Loikkanen Liikenneturvasta muistuttaa, että lasten kuljettamisesta pohdittaessa turvallisuuden tulisi olla aina lähtökohtana.

Suositus taaperoiden kuljettamisesta selkä menosuuntaan perustuu esimerkiksi siihen, että lapsen pää ja kaula saavat parhaan tuen törmäyksissä. Pienten lasten kehittyvä keho ei kestä törmäyksen voimia ja kolhuja niin hyvin kuin varttuneempien.

– Törmäysvoimat ovat usein suurempia auton etuosaan kohdistuvissa törmäyksissä kuin esimerkiksi peräänajoissa, joten lapsi tarvitsee suurimman suojan nokkakolarien varalta. Lapsen kannattaa matkustaa selkä menosuuntaan niin kauan kuin hän sopii istuimeen, eli ainakin kolmivuotiaaksi asti. Se on turvallisinta. Lapselle ei ole haitaksi, vaikka jalat ovat koukussa. Siitä syystä istuinta ei pidä kääntää liian aikaisin, Loikkanen selventää.

Nykyaikaisten autojen kanssa kannattaa olla tarkkana myös sikäli, että jos auto on varustettu turvatyynyin,  suosittelee Liikenneturva etteivät alle 140 senttimetriset lapset matkusta etupenkillä. Varsinkin etupenkin turvatyynyt on pääsääntöisesti suunniteltu aikuista varten, joten onnettomuuden sattuessa turvatyyny saattaa osua lapseen eri kulmassa kuin on suunniteltu. Tällä voi olla vahingollinen vaikutus esimerkiksi lapsen niskaan.

– Ohjekirjasta voi tarkistaa kyseisen automallin suosituksen lapsen kuljetukselle turvatyynypaikalla ja opastuksen turvatyynyn poiskytkentään. Kun lapsi matkustaa takapenkillä, minimoidaan myös se riski, että turvatyyny poiskytkennästä huolimatta laukeaa mahdollisessa kolaritilanteessa. Turvatyynyn toimintahäiriöt ovat aika harvinaisia, mutta kuitenkin mahdollisia, Loikkanen toteaa.

Etenkin kovilla talvipakkasilla kuljettaessa lapsella voi olla paljon vaatteita päällään. Mahdollisuuksien mukaan lapsen olisi parempi matkustaa ilman suuria toppauksia.

– Vyöt pitää saada aikalailla napakasti lapsen ympärille. Tällöin kevyempi vaatetus on parempi.

Suomessa myytävät turvaistuimet ovat E-hyväksyttyjä, mutta se kertoo vain EU-alueiden vähimmäisvaatimusten täyttymisestä. Pelkkä hyväksyntä ei siis kerro vielä istuinten keskinäisestä turvallisuudesta.

– Turvaistuinta valittaessa kannattaa tarkistaa, miten istuin on pärjännyt vapaaehtoisissa testeissä. Esimerkiksi ruotsalaisessa plus-testissä hyväksytyt istuimet ovat läpäisseet huomattavasti tiukemman seulan ja ovat suositeltava valinta, Loikkanen vinkkaa lopuksi.

Lähde: Liikenneturva, kuva: Johanna Kannasmaa / Liikenneturva

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat