6.3.2015 Liikenne Lentoturvallisuus vuonna 2014 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lentoturvallisuuden vuosi 2014 oli kaksijakoinen. Kuolonuhreja vaatineiden onnettomuuksien määrä oli ennätysvähäinen 21 tapausta, mutta kuolonuhrien määrä nousi 990:een, yli kolminkertaiseksi edellisvuoteen verrattuna. Lentoturvallisuuden vuosi 2014 oli kaksijakoinen. Kuolonuhreja vaatineiden onnettomuuksien määrä oli ennätysvähäinen 21 tapausta, mutta kuolonuhrien määrä nousi 990:een, yli kolminkertaiseksi edellisvuoteen verrattuna.Murheellisia lukuja selittävät kahden laajarunkokoneen turmat. Malaysia Airlines -yhtiön Boeing 777 -koneista toinen katosi meren yllä ja toinen ammuttiin alas Itä-Ukrainassa.Kadonneessa koneessa menehtyneitä oli 239 ja alas ammutussa koneessa 298, yhteensä 537 ihmistä. Se on 54 prosenttia kaikista vuonna 2014 menehtyneistä. Muissa 19 turmassa menehtyi 453 ihmistä. Vuonna 2013 lento-onnettomuuksia oli 29 ja niissä menehtyi vain 265 ihmistä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMatkustajakoneille kahdeksan turmaaAviation Safety Network (ASN) -tilaston mukaan vuosi 2014 oli onnettomuuksien määrällä mitattuna kaikkien aikojen turvallisin ja menehtyneiden määrällä mitattuna 24. turvallisin. ASN-tilastossa ovat mukana vähintään 14-paikkaiset ja sitä suuremmat matkustajakoneet ja vastaavat rahtikoneet.Rahtikoneille sattui 10 turmaa. Kaupallisessa matkustajaliikenteessä tapahtui kahdeksan (8) turmaa, joista neljä kansainvälisessä lentoliikenteessä. Ne kaikki tapahtuivat matkalennolla. Paikallisliikenteessä tapahtui neljä turmaa, joista kaksi kiitotietä lähestyttäessä, yksi nousussa ja yksi matkalennolla.Alueelliset erot suuriaLänsi-Euroopassa, Yhdysvalloissa ja osassa Aasiaa lentäminen on turvallista. Muualla alueelliset erot ovat suuria. Huonoin on Afrikka, jossa vuonna 2014 tapahtui 43 prosenttia kuolemaan johtaneista onnettomuuksista, vaikka lentojen osuus on vain kolme prosenttia maailman lentoliikenteestä.Kansainvälisillä reiteillä lentäminen on kehitysmaissakin suhteellisen turvallista, mutta ongelmana on pienten paikallislentoyhtiöiden turvattomuus. EU:n kieltolistalla on 15 Afrikan maan lentoyhtiötä. Aasian lentoturvallisuudessa on eroja alueittain. Kaakkois-Aasiassa sijaitseva Indonesia on ollut murheenkryyni jo kauan.Vuoden 2014 kolmanneksi pahin lentoturma tapahtui, kun AirAsia Indonesia -yhtiön Airbus A320 putosi joulukuussa matkalennolla: 162 ihmistä kuoli. Koneen tietokoneessa oli havaittu ongelmia jo edellisillä lennoilla. Myrskyä väistettäessä perämies lensi, kapteeni keskittyi tietokoneeseen eikä lentämiseen. Kone joutui jyrkkään nousukulmaan ja sakkasi.Indonesian lentoturvallisuusviranomainen määräsi, että lentoyhtiöiden turvallisuustasot julkistetaan ja päivitetään kolmen kuukauden välein. Tarkoituksena on motivoida yhtiöitä asettamaan turvallisuus ykkösasiaksi, koska matkustajat tulevat tietämään yhtiöiden turvallisuustason.Lentäminen yhä turvallisin tapa matkustaaTraagiset lento-onnettomuudet saavat suuren huomion, ja moni miettii, uskaltaako enää lentää ollenkaan?Lentäminen on edelleen turvallisin tapa matkustaa. Vuonna 2014 kaupallisessa lentoliikenteessä matkusti yli 3,3 miljardia matkustajaa 33 miljoonalla lennolla. Todennäköisyys kuolonuhreja vaatineelle lento-onnettomuudelle on yksi turma 4 125 000 lentoa kohti.Maailmassa lennetään yli 90 000 kaupallista matkustajalentoa joka päivä. Yli yhdeksän miljoonaa matkustajaa päivässä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPiilossa olleet uhkatekijät paljastuvatUusimmat lentoturmat paljastivat piilossa olleita uhkatekijöitä: terrorismi kriisialueiden yli lennettäessä, koneen mystinen katoaminen sekä lentäjien puutteellinen koulutus korkealla tapahtuvan sakkauksen oikaisussa tai yksimoottoritilanteessa.Kriisialueiden yli lentäminen voi olla turvallisuusriski. Lentokiellot puhuttavat. On monta päätöksentekijää. YK:n siviili-ilmailujärjestö ICAO määrää yleiset ohjeet. Alueelliset lentoturvallisuusviranomaiset julkaisevat suosituksia. Valtiot päättävät itse ilmatilastaan. Taloudellinen kannustin on suuri, koska valtiot saavat tuloja ylilennoista. Lentoyhtiöt päättävät rajoitusten, suositusten ja omien riskiarvioiden perusteella.Ohjuksia harhauttava suojajärjestelmä ei ole yleistynyt. Kaupallisessa lentoliikenteessä se on käytössä tiettävästi vain israelilaisen El Al-yhtiön koneissa.Tänä vuonna paljastui puutteita muun muassa TransAsia -yhtiön toiminnassa ATR 72-600 -koneen syöksyessä jokeen heti lentoonlähdön jälkeen. Oikea moottori sammui, mutta lentäjät sammuttivat vasemman toimivan moottorin. Kone sakkasi ja putosi jokeen.Taiwanin ilmailuviranomainen kiristää TransAsia-lentoyhtiön koulutusvaatimuksia ja valvontaa, koska kymmenen pilottia ei selvinnyt ATR 72 -koneen moottorihäiriökokeesta puhtain paperein. Yhtiön valvontaa tullaan tehostamaan pistokokein.Paikannus kohenemassaLentokoneiden paikantamiseen on tulossa parannuksia. Vuonna 2009 Air Francen A330 putosi Etelä-Atlanttiin. Hylyn ja mustien laatikoiden etsintä kesti vuosikausia. Lähes vuosi sitten Malaysia Airlines –yhtiön kone katosi mystisesti.Air Francen onnettomuuden jälkeen Airbus alkoi kehittää törmäyksessä irtoavia mustia laatikoita. Airbus aikoo asentaa ne uusimpiin konetyyppeihin, A350- ja A380-malleihin. Kansainvälinen siviili-ilmailujärjestö ICAO suosittelee törmäyksessä koneesta irti ponnahtavia mustia laatikoita kaikkiin vuodesta 2019 alkaen valmistettaviin koneisiin.Vuodesta 2021 lähtien ne ovat pakollisia. Oranssin värisiä ”mustia laatikoita” on kaksi, ohjaamoäänitin ja lentoparametrit tallentava laite.Ensi vuodesta alkaen on suunnitelma tehostaa lentojen seurantaa. Lentokoneet ilmoittaisivat sijaintinsa lennonjohdolle ja lentoyhtiölle 15 minuutin välein. Tähän asti valtamerten yllä ilmoitusten väli on voinut venyä yli tuntiin, mikä onnettomuuden sattuessa on vaikeuttanut etsintöjä.Teksti: Timo TurkulaLisääLentomatkustajan turvavinkitLentotilastot, näkökulmaLentoturvallisuus vuonna 2013Turvallisuuspuutteiden vuoksi EU:n kieltolistalla olevat lentoyhtiötLennolla kielletyt matkatavarat, esineet ja aineetIlmailun uutisia449 lentoyhtiön turvallisuusvertailu10 turvallisinta lentoyhtiötäLentoturvallisuussivustoNopeasti päivittyvät tiedot onnettomuuksistaLaaja tietopaketti kaupallisen ilmailun turvallisuudestaSuurimpien lentoyhtiöiden turvallisuustilastot maanosittainTilasto suihkukoneliikenteen turvallisuudestaTutkintaselostukset onnettomuuksista ja vaaratilanteistaIlmoita turvallisuuspuute TrafilleMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin 13.3.2025 Autoilu Isoveli valvoo ilmasta – poliisi turvautuu drooneihin liikennevalvonnassakin 12.3.2025 Uutinen VR muokkaa matkustusluokkia – mutta miten lippujen hinnoittelu muuttuu? 12.3.2025 Uutinen Toyota suunnittelee täyssähköisen ”mopoauton” valmistamista: 100 kilometrin toimintamatka 10 000 eurolla 12.3.2025 Matkailu Norwegianin matkustajamäärät kasvoivat talvikuukausina merkittävästi 11.3.2025 Liikennepolitiikka Isot kaupungit huolissaan – liikenteen kehittämisen rahoitus ei ole riittävää ja näyttää laskevan 11.3.2025 Uutinen Holtiton ajelu kuriin, promilleraja sähköpotkulautailuun – tavoitteena kuripaketti 1.5. alkaen 10.3.2025 Autoilu Uutta pintaa yli 3 000 tiekilometrille – tiestön nykykunnon ylläpito vaatisi enemmän 7.3.2025 Liikennepolitiikka Autoliitto: tavoitteeksi matka-aikojen lyhentäminen – 300 miljoonaa euroa perustienpitoon ja 300 miljoonaa euroa korjausvelan poistamiseen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 13.3.2025 Laivat Päivän kuva: Prinsessa ehostumassa 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Mazda 6e – sähkö pukee Mazdaa 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija