10.10.2021 Liikenne Liikennemerkkien vaihto kymmenien miljoonien eurojen kustannus kunnille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi, kesällä 2020 käyttöön tullut tieliikennelaki sälyttää kunnille merkittäviä kustannuksia uusittavien liikennemerkkien vuoksi. Pitkät siirtymäajat auttavat, mutta työtä riittää, sillä liikennemerkkejä on katuympäristössä monta kertaa enemmän kuin maantieympäristössä. Tieliikennelaki sälyttää uusien tai muuttuneiden liikennemerkkien asentamisessa kunnille merkittäviä vastuita – ja kustannuksia. Kuntaliitossa on arvioitu, että uuden kesällä 2020 käyttöön tulleen tieliikennelain toteuttaminen merkitsee kokonaisuudessaan kunnille useiden kymmenien miljoonien eurojen kustannuksia siirtymäajan eli 10 vuoden aikana.Työtä teettää se, että liikennemerkkejä on katuympäristöissä paljon – monta kertaa enemmän kuin maantieympäristössä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKunnille tyyris urakkaSuomen Kuntaliiton Yhdyskunta ja ympäristö -yksikön kehittämispäällikkö Johanna Vilkuna kummastelee, ettei lainsäätäjä tehnyt tieliikennelain uudistamisen yhteydessä arviota uusien vaatimusten merkittävimmistä kustannuseristä kunnille, vaikka Kuntaliitto esitti valmistelun yhteydessä yhteistyötä.Liikennemerkkejä on katuympäristössä monta kertaa enemmän kuin maantieympäristössä. Vilkuna arvioi, että tieliikennelain toteuttaminen merkitsee kokonaisuudessaan kunnille useiden kymmenien miljoonien eurojen kustannuksia 10 vuoden aikana.Helsinki: 10 miljoonaa euroa esitettiinJohtava liikenneasiantuntija Jouni Korhonen kertoo, että Helsingin kaupungin alueella on noin 100 000 liikennemerkkiä.– Moni luulee, että niitä olisi ainakin yksi jokaista asukasta kohden, Korhonen kertoo usein kuulemansa väitteen.Hän kertoo, että kaupunkiympäristön toimiala esitti liikennemerkkien uusimista varten miljoonaa euroa vuosittain 10 vuoden siirtymäajaksi, mutta toistaiseksi esitetystä summasta on saatu puolet vuosittain.– Se tietty tässä vähän jännittää, kuinka pitkälle nuo viisi miljoonaa euroa riittävät.Kaksisuuntaista pyörätietä osoittava lisäkilpi H23.2.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTampere: 0,5–1 miljoona euroaKunnissa on harkittu huolellisesti, mikä on liikennemerkkien uusinnassa tärkeysjärjestys ja arvioitu mitä vaihtoruletti tulee maksamaan.Yksittäisenä esimerkkinä ovat pyöräteiden lisäkilvet. Esimerkiksi Joensuun, Porin ja Rovaniemen kaupungit arvioivat, että pyörätiemerkkien H23.2 tai H9.1 -lisäkilpiä on niistä kunkin katuverkolla arviolta 3 000 kappaletta, jolloin kustannusarvio on 300 000–360 000 euroa kaupunkia kohden.Turun kaupunki on puolestaan arvioinut, että sille pyöräteiden lisäkilvistä aiheutuisi 305 000–366 000 euron kustannukset, Mikkelin osalta vastaava arvio on 209 000 euroa, Tampereen kaupungin alustavan arvion mukaan pyöräteiden lisäkilpiä on katuverkolla 5 000−10 000 kappaletta, jolloin kustannukset ovat karkeasti arvioituna 500 000−1 000 000 euroa.Korhonen kertoo, että ne uuden tieliikennelain määräämät kieltomerkit, jotka piti vaihtaa hetimiten, vaihdettiin jo kesällä 2020. Ulkonäöltään hieman muuttuneet autoliikenteen opasteet menevät Korhosen mukaan koko lailla uusiksi, mutta 10 vuoden siirtymäajan puitteissa.– Ja ajetaan niitä kumoonkin eli merkkejä uusitaan tietty aina niiden rikkouduttua tai tultua kehnoon kuntoon.Kaksisuuntainen pyörätie H23.1.”Saavutamme siirtymäajan”Pyöräteiden jatkeiden merkitsemisperiaatteet muuttuivat.– Niiden osalta saavutamme lain määrittelemän siirtymäajan eli tältä osin jatkeiden merkinnät ovat maastossa lain edellyttämällä tavalla ensi kevääseen mennessä, Jouni Korhonen päivittää Helsingin tilanteen.Kaksisuuntaista pyörätietä osoittavat lisäkilvet (H23.2 tai H9.1) pyritään asentamaan myös kevääseen mennessä, vaikka siirtymäaika näiden osalta onkin seitsemän vuotta.Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä D6.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHelsinki: pyöräilyä siirretään ajoradalle– Olemme selvittäneet, että Helsingin esikaupunkialueilla on 150 hiljaista katua tai katuosuutta, joiden yhdistetyt pyörätiet ja jalkakäytävät ovat niin kapeita, että ne muutetaan kokonaan jalkakäytäviksi, ja pyöräily siirretään näiltä osin kulkemaan ajoradan puolelle, Korhonen taustoittaa.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Väylävirasto Lähde: Suomen Kuntaliitto, Helsingin kaupunki: kaupunkiympäristön toimiala Lue lisää Kaikki artikkelit 8.11.2024 Liikenne Tehokisa kiihtyy – 600 kW pikalaturi esitelty 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 6.11.2024 Vuoden Auto Suomessa Vuoden Auto Suomessa: 46 uutuusmallia, vain yksi voi voittaa 5.11.2024 Autonäyttely Pariisin autonäyttely 2024 – elo ja ilo ovat palanneet autonäyttelyihin 3.11.2024 Uutinen Haastattelu: BMW M-osaston toimitusjohtaja van Meel – emme tule tarjoamaan manuaalivaihteistoa sähköautoon 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 1.11.2024 Uutinen Raportti: autokaupan sudenkuopat – asiakas altavastaajana 31.10.2024 Matkailu Mystinen Magneettimäki ja elintärkeä Jäämerentie 29.10.2024 Uutinen Mika osti täyssähkö-Lotuksensa Ruotsista – ja siellä auto täytyy tällä hetkellä myös huollattaa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.11.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viimeinen Mercedes-Benz 300SL Gullwing 9.11.2024 Koeajo Koeajo: Renault 5 – ilon ja sähkön vallankumous alle 30000 eurolla 9.11.2024 Laivat Wallenius Wilhelmsen pisti tilaukseen maailman suurimmat autojenkuljetuslaivat - jopa 11 700 uutta autoa saadaan kuljetettua metanolilla 8.11.2024 Ajoneuvot SEMA Show 2024: tällaisena et ole Toyota RAV4:ää ennen nähnyt 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 3.11.2024 Ajatuksia autoista Nykyautot ovat oikeastaan vaikeita ajaa ääriolosuhteissa – Ajatuksia autoista 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen "Lentävän Lyijykynän" - konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa 6.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tässä on upouusi Suzuki eVitara - kuoriiko odotettu Toyota-sisarmalli kermat sen kakun päältä? 5.11.2024 Päivän kuva Päivän kuva: pakko pysähtyä ihailemaan uuden Alfa Romeo Juniorin konehuonetta 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen "Lentävän Lyijykynän" - konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa 3.11.2024 Ajatuksia autoista Nykyautot ovat oikeastaan vaikeita ajaa ääriolosuhteissa – Ajatuksia autoista 14.10.2024 Lentokoneet Eurooppalaiset lentoyhtiöt joukkopaossa Kiinan-reiteiltä - antaako Eurooppa periksi Venäjää rahoittaville kiinalaisyhtiöille?