6.9.2018 Liikenne Keskuskauppakamari: Liikennerahoitus on yli kaksinkertaistettava Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Liikennerahoitus on yli kaksinkertaistettava Keskuskauppakamarin toimitusjohtajan mielestä. Romakkaniemi kaipaa tämän lisäksi pitkäjänteisempää kehitystyötä. Uutisoimme aiemmin, että hallitukselta tulee lisärahaa teiden kunnostukseen, mutta myös valtavan summan putoavan pois budjetista. Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi on sitä mieltä, että liikennerahoitus on yli kaksinkertaistettava ja suunnittelua muutettava pitkäjänteisemmäksi.Myös Autoliiton puolella ollaan havaittu teiden hoitoon jatkossa käytettävissä olevan budjetin haasteet. Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen katsoo jo lisärahoitusta pidemmälle ja nostaa esille päättymässä olevan infrapaketin.– Kovasti on mainostettu, että tiestöön tulee lisärahoitusta. Varmaan budjettineuvotteluissa saatiinkin rahoitusta lisättyä tienpitoon, sillä sinne sanottiin tulevan 49 miljoonan lisärahoitus. Tulee kuitenkin muistaa, että vuosien 2016-2018 reilun miljardin euron infrapaketti päättyy. Se tarkoittaa, että korjausvelka kääntyy uudelleen kasvuun.Rahoituksen niukkuus on Romakkaniemen mukaan aiheuttanut sen, että tiestömme korjausvelka on tällä hetkellä 2,5 miljardia euroa. Investointivelka, eli toteutumattomien tarpeellisten hankkeiden summa, on vielä moninkertaisesti korkeampi. Keskuskauppakamarin mukaan se lukema on 15 miljardia euroa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLiikennerahoitus on yli kaksinkertaistettavaKeskuskauppakamarin toimitusjohtaja tahtoo enemmän mahdollistavaa lainsäädäntöä Suomen kasvun ja työllisyyden pullonkauloja avaamaan. Romakkaniemen mukaan logistiikkaa, liikenneinvestointeja ja väylien kunnossapitoa on aliresursoitu järjenvastaisesti.– Nykyisellä hallituksella ei ole ollut valmiutta suurempaan liikenteen rahoituksen reformiin. Nykymallin pohjalta on toki yritetty luoda pitkäjänteisempää suunnittelua, mutta sitäkään ei pystytty resursoimaan suunnitellusti. Tämä on lyhytnäköistä ja siksi tehdään vain tilkkutäkkikorjauksia. Suomen menestys on riippuvainen viennistä, eli loppupeleissä siitä, kuinka jouhevasti tavara teillämme ja raiteillamme liikkuu. Olemme pieni maa pullonperällä ja eurooppalaisittain saari, joten sujuvat liikenneyhteydet ja hyväkuntoiset väylät ovat välttämättömiä kilpailukykyhaittamme poistamiseksi, Romakkaniemi sanoo.Romakkaniemi ehdottaa liikenteen rahoitusmallin uudistamista. Kauppakamarit pohtivat parhaillaan uusia vaihtoehtoja rahoitusmalliksi ja haluavat kutsua kaikki muutkin asiasta kiinnostuneet tahot yhteistyöhön.– Meidän tulisi ryhtyä investoimaan väyliimme ja infrastruktuuriin Ruotsin tapaan. Tämä tarkoittaisi vähintäänkin resurssien kaksinkertaistamista. Nykyisellä budjettirahoitukseen perustuvalla mallilla tämä ei onnistu, vaan tarvitaan kokonaan uusi rahoitusmalli, Romakkaniemi jatkaa.Eikä Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja ole ajatuksineen yksin. Myös Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen on samoilla linjoilla pitkäjänteisemmän ajattelun suhteen.– Ruotsissa on tällä hetkellä käytössä tämän suhteen 12 vuoden malli. Kaikki valtiopäivillä edustettuna olevat puolueet ovat sitoutuneet rahoituksen toteutumiseen. Näin ei neuvotella aina uudestaan ja uudestaan vaan rahoituspaketti toteutuu sellaisena kuin on yhdessä sovittu vaalituloksesta riippumatta. Ruotsin pitkäjänteinen rahoitusmalli on hyvä malli. Meillä ei ole valitettavasti tähän vielä päästy, kertoo Nieminen.Romakkaniemen mukaan pitkäjänteisen liikennesuunnittelun pohjalle sopisi luonnollisesti kauppakamarien 27.8. julkaisema hankelistaus. Siihen on kirjattu sellaiset liikenneinvestoinnit, jotka pitäisi viipymättä saada liikkeelle.– Suomessa tulisi nyt ylipäänsä panostaa voimakkaasti vientireittien sujuvuuden ja kapasiteetin parantamiseen. Nykyrahoitusmallilla ei voida rahoittaa kaikkia hankkeita kerralla, mutta kauppakamareiden tekemää listausta on mahdollista hyödyntää suunnittelun pohjalla sekä lyhyellä että pitkällä aikavälillä. Etenkin nyt 12-vuotista liikennejärjestelmäsuunnitelmaa sorvattaessa pidän tärkeänä, että meillä on olemassa selkeä, koko maan tarpeet huomioiva pohja, Romakkaniemi toteaa.Lähde: Keskuskauppakamari, Kuvituskuva: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 22.6.2025 Uutinen Yllätyslähtö: käännettyään Renaultin suunnan Luca de Meo lähtee muotialalle 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 18.6.2025 Uutinen Juhannusliikenteessä hyytyy vuosittain satoja autoja – tässä yleisimmät syyt matkan katkeamiseen 17.6.2025 Liikenne Näin vältät juhannusruuhkat 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 14.6.2025 Uutinen Prätkällä töihin -päivä haluaa motoristit pyöriensä päälle 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 12.6.2025 Uutinen Kiina ja EU sopimassa tariffit korvaavasta minimihintajärjestelmästä – mutta neuvoteltavaa on vielä 11.6.2025 Uutinen Ranskalaiset Tesla-kuljettajat haastavat tehtaan oikeuteen Muskin aiheuttamasta mainehaitasta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 22.6.2025 Laivat Ja taas romutetaan: entinen Silja Linen ruotsinlaivapioneeri Finlandia purettavana Turkissa 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 20.6.2025 Matkailu Skandaalien sävyttämä klassikkoauto saapui Vehoniemen harjulle 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella