6.9.2018 Liikenne Keskuskauppakamari: Liikennerahoitus on yli kaksinkertaistettava Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Liikennerahoitus on yli kaksinkertaistettava Keskuskauppakamarin toimitusjohtajan mielestä. Romakkaniemi kaipaa tämän lisäksi pitkäjänteisempää kehitystyötä. Uutisoimme aiemmin, että hallitukselta tulee lisärahaa teiden kunnostukseen, mutta myös valtavan summan putoavan pois budjetista. Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi on sitä mieltä, että liikennerahoitus on yli kaksinkertaistettava ja suunnittelua muutettava pitkäjänteisemmäksi.Myös Autoliiton puolella ollaan havaittu teiden hoitoon jatkossa käytettävissä olevan budjetin haasteet. Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen katsoo jo lisärahoitusta pidemmälle ja nostaa esille päättymässä olevan infrapaketin.– Kovasti on mainostettu, että tiestöön tulee lisärahoitusta. Varmaan budjettineuvotteluissa saatiinkin rahoitusta lisättyä tienpitoon, sillä sinne sanottiin tulevan 49 miljoonan lisärahoitus. Tulee kuitenkin muistaa, että vuosien 2016-2018 reilun miljardin euron infrapaketti päättyy. Se tarkoittaa, että korjausvelka kääntyy uudelleen kasvuun.Rahoituksen niukkuus on Romakkaniemen mukaan aiheuttanut sen, että tiestömme korjausvelka on tällä hetkellä 2,5 miljardia euroa. Investointivelka, eli toteutumattomien tarpeellisten hankkeiden summa, on vielä moninkertaisesti korkeampi. Keskuskauppakamarin mukaan se lukema on 15 miljardia euroa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLiikennerahoitus on yli kaksinkertaistettavaKeskuskauppakamarin toimitusjohtaja tahtoo enemmän mahdollistavaa lainsäädäntöä Suomen kasvun ja työllisyyden pullonkauloja avaamaan. Romakkaniemen mukaan logistiikkaa, liikenneinvestointeja ja väylien kunnossapitoa on aliresursoitu järjenvastaisesti.– Nykyisellä hallituksella ei ole ollut valmiutta suurempaan liikenteen rahoituksen reformiin. Nykymallin pohjalta on toki yritetty luoda pitkäjänteisempää suunnittelua, mutta sitäkään ei pystytty resursoimaan suunnitellusti. Tämä on lyhytnäköistä ja siksi tehdään vain tilkkutäkkikorjauksia. Suomen menestys on riippuvainen viennistä, eli loppupeleissä siitä, kuinka jouhevasti tavara teillämme ja raiteillamme liikkuu. Olemme pieni maa pullonperällä ja eurooppalaisittain saari, joten sujuvat liikenneyhteydet ja hyväkuntoiset väylät ovat välttämättömiä kilpailukykyhaittamme poistamiseksi, Romakkaniemi sanoo.Romakkaniemi ehdottaa liikenteen rahoitusmallin uudistamista. Kauppakamarit pohtivat parhaillaan uusia vaihtoehtoja rahoitusmalliksi ja haluavat kutsua kaikki muutkin asiasta kiinnostuneet tahot yhteistyöhön.– Meidän tulisi ryhtyä investoimaan väyliimme ja infrastruktuuriin Ruotsin tapaan. Tämä tarkoittaisi vähintäänkin resurssien kaksinkertaistamista. Nykyisellä budjettirahoitukseen perustuvalla mallilla tämä ei onnistu, vaan tarvitaan kokonaan uusi rahoitusmalli, Romakkaniemi jatkaa.Eikä Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja ole ajatuksineen yksin. Myös Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen on samoilla linjoilla pitkäjänteisemmän ajattelun suhteen.– Ruotsissa on tällä hetkellä käytössä tämän suhteen 12 vuoden malli. Kaikki valtiopäivillä edustettuna olevat puolueet ovat sitoutuneet rahoituksen toteutumiseen. Näin ei neuvotella aina uudestaan ja uudestaan vaan rahoituspaketti toteutuu sellaisena kuin on yhdessä sovittu vaalituloksesta riippumatta. Ruotsin pitkäjänteinen rahoitusmalli on hyvä malli. Meillä ei ole valitettavasti tähän vielä päästy, kertoo Nieminen.Romakkaniemen mukaan pitkäjänteisen liikennesuunnittelun pohjalle sopisi luonnollisesti kauppakamarien 27.8. julkaisema hankelistaus. Siihen on kirjattu sellaiset liikenneinvestoinnit, jotka pitäisi viipymättä saada liikkeelle.– Suomessa tulisi nyt ylipäänsä panostaa voimakkaasti vientireittien sujuvuuden ja kapasiteetin parantamiseen. Nykyrahoitusmallilla ei voida rahoittaa kaikkia hankkeita kerralla, mutta kauppakamareiden tekemää listausta on mahdollista hyödyntää suunnittelun pohjalla sekä lyhyellä että pitkällä aikavälillä. Etenkin nyt 12-vuotista liikennejärjestelmäsuunnitelmaa sorvattaessa pidän tärkeänä, että meillä on olemassa selkeä, koko maan tarpeet huomioiva pohja, Romakkaniemi toteaa.Lähde: Keskuskauppakamari, Kuvituskuva: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin 29.4.2025 Liikenne Vappu tuo harrasteajoneuvot liikenteeseen – vanha auto vaatii erityistä huomiota 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Esittely Smart #5 – auto, jossa pienintä on 45390 euron hinta 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa - lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa