5.9.2018

Teiden kunnostukseen lisärahaa – pian häviää satoja miljoonia

Hallituksen budjettiesityksessä on merkitty teiden kunnostukseen lisärahaa useaan kohteeseen. Kokonaispotti tulee kuitenkin pienenemään.

Hallitus on sopinut vuoden 2019 budjettiesityksestä, jossa on merkitty myös teiden kunnostukseen lisärahaa erilaisiin kohteisiin. Budjettiriihessä sovittiin 49 miljoonan euron liikennepaketista, jolla kehitetään liikenneturvallisuutta ja tiestön talvikunnossapitoa. Toinenkin puoli tarinalla on.

- Tulee kuitenkin muistaa, että vuosien 2016-2018 reilun miljardin euron infrapaketti päättyy. Tämän infrapaketin tarkoitus oli huolehtia, että korjausvelka ei lisääntyisi ja korjausvelka onkin pysynyt paremmin hallussa. Ensi vuonna tämä rahoitus kuitenkin päättyy, eli rahaa on käytettävissä noin 300 miljoonaa euroa vähemmän kuin tänä vuonna. Se tarkoittaa, että korjausvelka kääntyy uudelleen kasvuun, kertoo Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen.

Ruotsissa on käytössä liikenteen suhteen 12 vuoden malli, josta on jo käynnistynyt kolmas 12 vuoden jakso. Kaikki valtiopäivillä edustettuna olevat puolueet sitoutuvat rahoituksen toteutumiseen. Näin rahoituspaketti toteutuu vaalituloksesta riippumatta sellaisena kuin on yhdessä sovittu.

- Budjettirahoituksen pitkäjänteisyys meillä puuttuu. Keväällä työskennellyt parlamentaarinen työryhmä ehdotti vähintään 300 miljoonan euron lisärahoitusta, mutta sellaista ei nyt tullut. Vaikka vielä keväällä kaikki eduskuntapuolueet olivat yksimielisesti sitä mieltä, niin sitä rahaa ei näy, harmittelee Nieminen.

- Meillähän mennään lähestulkoon vuosi kerrallaan. Ruotsin pitkäjänteinen rahoitusmalli on hyvä malli. Meillä ei ole valitettavasti tähän vielä päästy, jatkaa Nieminen.

Myös liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner on samoilla linjoilla pitkäjänteisyyden suhteen.

- Tällä vaalikaudella olemme kehittäneet liikennettä ja uudistaneet lainsäädäntöä kokonaisvaltaisesti. Liikennejärjestelmän suunnitteluun haetaan pitkäjänteisyyttä esimerkiksi 12-vuotisella ohjelmalla. Vaikka nyt päätetty täsmärahoitus on tervetullutta, on muistettava että väylien rahoituksessa pitäisi pyrkiä useiden kymmenien vuosien aikajänteeseen, sanoo Berner.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Teiden maantiesuolaus

Teiden kunnostukseen lisärahaa

Aluksi mainitusta noin 50 miljoonan euron paketista 25 miljoonaa euroa osoitetaan tiestön talvikunnossapitoon ja kelirikon hoitamiseen. Näiden eurojen tärkeydestä ei vaikuttaisi syntyvän erimielisyyksiä.

- Olen iloinen siitä, että pystyimme kohdentamaan merkittävän 25 miljoonan euron lisärahoituksen teiden talvihoitoon. Tämä täsmärahoitus tulee todelliseen tarpeeseen, toteaa Berner.

- Viime talvena nähtiin, että se raha todellakin tarvitaan, tiivistää Nieminen.

Tuo 25 miljoonaa euroa on merkittävä raha talvikunnossapitoon. Aiemmin mainittu korjausvelan kasvu vaikeuttaa Autoliiton toimitusjohtajan Pasi Niemisen mukaan kuitenkin myös tiestön talvikunnossapitoa, mutta uskoa positiivisiin vaikutuksiin löytyy silti.

- Kyllä varmasti ja kaikki raha on kotiinpäin. Uskon, että sillä saadaan asioita parempaan suuntaan. Ongelma on se, että kun korjausvelka kasvaa niin myös talvikunnossapidolta vaaditaan entistä enemmän. Korjausvelan tuleva kasvu tuo omat haasteensa myös tämän suhteen.

Hallitus sopi myös yksityistieavustusten 4 miljoonan euron korotuksesta, jolla kokonaismääräraha nousee 17 miljoonaan euroon. Lisäksi osoitetaan rahaa liikenneturvallisuustyöhön ja Sastamalan riista-aitojen rakentamiseen. Tämä liikennepaketti rahoitetaan vuoden 2019 budjetista sekä kuluvan vuoden toisesta lisätalousarviosta.

Lähde: VM. Kuvituskuvat: Jari Saarentaus, Henri Posa

Luetuimmat