5.3.2017 Liikenne Liikenneturva: Lapsi takapenkille ja turvaistuimeen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pienelle lapselle turvallisin paikka matkustaa autossa on takapenkillä oleva turvaistuin. Liikenneturva muistuttaa, että ainakin kolmevuotiaaksi asti turvallisinta on matkustaa selkä menosuuntaan. Myös tätä vanhemmat lapset tarvitsevat autoon oman turvalaitteensa.Turvaistuin, jossa lapsi matkustaa selkä ajosuuntaan, tarjoaa parhaan tuen päälle ja kaulalle mahdollisessa törmäystilanteessa. Pienten lasten kehittyvä keho ei kestä törmäyksestä aiheutuvia kolhuja niin hyvin kuin varttuneempana.– Lapsi matkustaa turvallisimmin selkä menosuuntaan niin kauan kuin hän sopii istuimeen, mutta vähintään kolmevuotiaaksi asti. Ei haittaa, jos lapsen jalat menevät koukkuun – se ei ole hänelle haitaksi eikä syy kääntää istuinta liian aikaisin, toteaa Liikenneturvan suunnittelija Laura Loikkanen.Lain mukaan lapsella on oltava oma turvalaite autossa aina siihen asti, kunnes hän on vähintään 135 cm pitkä eli noin kymmenvuotiaaksi asti. Silloinkin Liikenneturva suosittelee matkustamista takapenkillä, sillä etupenkin turvatyynyt voivat olla turvavyöstä huolimatta vaarallisia kehittyvälle lapselle.– Etupenkin turvatyynyt on pääsääntöisesti suunniteltu suojaamaan aikuisen mittaista matkustajaa. Jos etupenkillä istuu lapsi, voi turvatyyny osua eri kulmassa kuin sen on tarkoitettu. Sillä voi olla vahingollinen vaikutus esimerkiksi lapsen niskaan. Lapselle turvallisin paikka autossa on takapenkki, muistuttaa Loikkanen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTarjolla testattua turvallisuuttaOn tärkeä varmistaa ennen liikkeelle lähtöä, että lapsi on kiinnitetty vöihin oikein. Esimerkiksi talvipakkasilla toppavaatetta saattaa olla päällä runsaasti, jolloin vyö jää helposti löysäksi.– Vyöt on saatava melko napakasti lapsen ympärille. Siksi kevyempi vaatetus on parempi ja turvallisempi vaihtoehto matkustamiseen, Loikkanen sanoo.Jos on vasta hankkimassa turvaistuinta, kannattaa eri vaihtoehtoja harkita tarkkaan. Lähtökohtaisesti kaikki Suomen markkinoilla myytävät istuimet ovat E-hyväksyttyjä, mutta se kertoo vasta siitä, että istuin täyttää valmistajansa mukaan EU:n vähimmäisvaatimukset.Autoliitto tarjoaa kattavan tietopankin turvaistuinten törmäystestituloksia verkkosivuillaan. Tietokannassa on mukana myös vanhempia istuinmalleja, joita saattaa edelleen olla käytössä, vaikka niitä ei enää uutena myytäisikään.Testituloksissa huomioidaan istuinten turvallisuus kokonaisvaltaisesti. Tarvittavat törmäystestit arviointeja varten totetutetaan eurooppalaisten auto- ja kuluttajajärjestöjen yhteistyönä. Testitulokset julkaistaan tuoreeltaan myös painetussa Moottori-lehdessä.– Turvallisuuden pitäisi aina olla lähtökohtana, kun punnitaan lasten kuljettamiseen liittyviä valintoja, Loikkanen toteaaHuomioi valmistajan suositus käyttöajaksiLiikenneturva suosittelee tutustumaan myös ruotsalaisessa Plus-testissä hyväksyttyihin istuimiin. Plus-testi on vapaaehtoinen Ruotsin markkinoille suunnatuille lasten turvaistuimille. Liikenneturvan mukaan Plus-testissä mitataan lapsen kaulaan etutörmäyksessä kohdistuvaa voimaa tiukemmin kuin missään muussa testissä.On hyvä muistaa, että Plus-testin läpäisseiden istuinten joukossa on vain selkä menosuuntaan asennettavia istuimia. Ruotsalaisten törmäystestiasiantuntijoiden mukaan lapsen kuljettaminen kasvot menosuuntaan autossa on turvatonta. Kansainvälisesti tätä näkemystä eivät kaikki asiantuntijat kuitenkaan jaa. Turvaistuimen tarpeellisuudesta ja hyödyistä sen sijaan vallitsee yhteisymmärrys.Jos perheessä on useampi lapsi, voi samoja kolaroimattomia tuotteita käyttää maahantuojan suositteleman ajan, joka on useimmiten 5–10 vuotta. Näin turvakaukalot, turvaistuimet ja turvavyöistuimet voivat hyvin periytyä perheen nuoremmille lapsille. Viisi vinkkiä lapsen turvalliseen kuljettamiseen: Kuljeta lasta selkä menosuuntaan kiinnitettävässä turvaistuimessa mahdollisimman pitkään mutta vähintään kolmivuotiaaksi. Alle 135 cm pitkän lapsen tulee lain mukaan matkustaa turvaistuimessa. Turvallisin paikka lapselle autossa on takapenkki. Hanki turvaistuin mieluiten uutena. Lapsi tarvitsee turvaistuimen myös matkustaessaan isovanhempien autossa. Lähde: Liikenneturva ja Autoliitto Kuvitus: Johanna Kannasmaa / Liikenneturva ja ruutukaappaus Autoliiton verkkosivuilta. Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Esittely Smart #5 – auto, jossa pienintä on 45390 euron hinta 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 20.4.2025 Uutinen Tärkein turvattuna: mitä turvaistuimen valitsemisessa tulee ottaa huomioon ja entä jos niitä tarvitaankin kolme? 18.4.2025 Uutinen Sähköiset Audi A6 ja Mini Cooper törmäyskokeissa – Euro NCAP Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Nimi muutettu Nimi muutettu: Nissanin Suomessakin edustava kiinalaisyhteistyökumppani sai heitettyä upouuden Patrolin pakotemuurin yli Venäjälle 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin