5.3.2017 Liikenne Liikenneturva: Lapsi takapenkille ja turvaistuimeen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pienelle lapselle turvallisin paikka matkustaa autossa on takapenkillä oleva turvaistuin. Liikenneturva muistuttaa, että ainakin kolmevuotiaaksi asti turvallisinta on matkustaa selkä menosuuntaan. Myös tätä vanhemmat lapset tarvitsevat autoon oman turvalaitteensa. Turvaistuin, jossa lapsi matkustaa selkä ajosuuntaan, tarjoaa parhaan tuen päälle ja kaulalle mahdollisessa törmäystilanteessa. Pienten lasten kehittyvä keho ei kestä törmäyksestä aiheutuvia kolhuja niin hyvin kuin varttuneempana. – Lapsi matkustaa turvallisimmin selkä menosuuntaan niin kauan kuin hän sopii istuimeen, mutta vähintään kolmevuotiaaksi asti. Ei haittaa, jos lapsen jalat menevät koukkuun – se ei ole hänelle haitaksi eikä syy kääntää istuinta liian aikaisin, toteaa Liikenneturvan suunnittelija Laura Loikkanen. Lain mukaan lapsella on oltava oma turvalaite autossa aina siihen asti, kunnes hän on vähintään 135 cm pitkä eli noin kymmenvuotiaaksi asti. Silloinkin Liikenneturva suosittelee matkustamista takapenkillä, sillä etupenkin turvatyynyt voivat olla turvavyöstä huolimatta vaarallisia kehittyvälle lapselle. – Etupenkin turvatyynyt on pääsääntöisesti suunniteltu suojaamaan aikuisen mittaista matkustajaa. Jos etupenkillä istuu lapsi, voi turvatyyny osua eri kulmassa kuin sen on tarkoitettu. Sillä voi olla vahingollinen vaikutus esimerkiksi lapsen niskaan. Lapselle turvallisin paikka autossa on takapenkki, muistuttaa Loikkanen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tarjolla testattua turvallisuutta On tärkeä varmistaa ennen liikkeelle lähtöä, että lapsi on kiinnitetty vöihin oikein. Esimerkiksi talvipakkasilla toppavaatetta saattaa olla päällä runsaasti, jolloin vyö jää helposti löysäksi. – Vyöt on saatava melko napakasti lapsen ympärille. Siksi kevyempi vaatetus on parempi ja turvallisempi vaihtoehto matkustamiseen, Loikkanen sanoo. Jos on vasta hankkimassa turvaistuinta, kannattaa eri vaihtoehtoja harkita tarkkaan. Lähtökohtaisesti kaikki Suomen markkinoilla myytävät istuimet ovat E-hyväksyttyjä, mutta se kertoo vasta siitä, että istuin täyttää valmistajansa mukaan EU:n vähimmäisvaatimukset. Autoliitto tarjoaa kattavan tietopankin turvaistuinten törmäystestituloksia verkkosivuillaan. Tietokannassa on mukana myös vanhempia istuinmalleja, joita saattaa edelleen olla käytössä, vaikka niitä ei enää uutena myytäisikään. Testituloksissa huomioidaan istuinten turvallisuus kokonaisvaltaisesti. Tarvittavat törmäystestit arviointeja varten totetutetaan eurooppalaisten auto- ja kuluttajajärjestöjen yhteistyönä. Testitulokset julkaistaan tuoreeltaan myös painetussa Moottori-lehdessä. – Turvallisuuden pitäisi aina olla lähtökohtana, kun punnitaan lasten kuljettamiseen liittyviä valintoja, Loikkanen toteaa Huomioi valmistajan suositus käyttöajaksi Liikenneturva suosittelee tutustumaan myös ruotsalaisessa Plus-testissä hyväksyttyihin istuimiin. Plus-testi on vapaaehtoinen Ruotsin markkinoille suunnatuille lasten turvaistuimille. Liikenneturvan mukaan Plus-testissä mitataan lapsen kaulaan etutörmäyksessä kohdistuvaa voimaa tiukemmin kuin missään muussa testissä. On hyvä muistaa, että Plus-testin läpäisseiden istuinten joukossa on vain selkä menosuuntaan asennettavia istuimia. Ruotsalaisten törmäystestiasiantuntijoiden mukaan lapsen kuljettaminen kasvot menosuuntaan autossa on turvatonta. Kansainvälisesti tätä näkemystä eivät kaikki asiantuntijat kuitenkaan jaa. Turvaistuimen tarpeellisuudesta ja hyödyistä sen sijaan vallitsee yhteisymmärrys. Jos perheessä on useampi lapsi, voi samoja kolaroimattomia tuotteita käyttää maahantuojan suositteleman ajan, joka on useimmiten 5–10 vuotta. Näin turvakaukalot, turvaistuimet ja turvavyöistuimet voivat hyvin periytyä perheen nuoremmille lapsille. Viisi vinkkiä lapsen turvalliseen kuljettamiseen: Kuljeta lasta selkä menosuuntaan kiinnitettävässä turvaistuimessa mahdollisimman pitkään mutta vähintään kolmivuotiaaksi. Alle 135 cm pitkän lapsen tulee lain mukaan matkustaa turvaistuimessa. Turvallisin paikka lapselle autossa on takapenkki. Hanki turvaistuin mieluiten uutena. Lapsi tarvitsee turvaistuimen myös matkustaessaan isovanhempien autossa. Lähde: Liikenneturva ja Autoliitto Kuvitus: Johanna Kannasmaa / Liikenneturva ja ruutukaappaus Autoliiton verkkosivuilta. Lue lisää Kaikki artikkelit 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?