1.10.2014 Liikenne Lisää tähtiä törmäysteissä Nissan X-Trail 2014. Viisi tähteä Euro NCAP törmäystestissä. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Euro NCAPin tuoreimmalla testikierroksella arvioitiin kolmen auton törmäysturvallisuus. Mercedes- Benzin V-sarja ja Nissan X-trail kuittasivat täydet viisi tähteä. Citröen C4 Cactus sai yhden vähemmän. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyCitroën C4 Cactus 2014Auton turvavarustelu on hyvällä tasolla jo vakiovarusteisena, mutta pisteitä ja viides tähti jäi uupumaan aktiivisissa turvavarusteissa havaittujen puutteiden vuoksi. Törmäyksessä matkustamon rakenteet säilyttivät muotonsa mallikkaasti. Erikokoiset ja eri asennoissa istuvat ovat autossa yhtä hyvin suojattuna edessä ja takana. Vain sivutörmäyksessä ja pylvästestissä rintakehän suojaus sai moitteita.Kasvot menosuuntaan asennetussa turvaistuimessa kolmevuotiasta lasta simuloivan nuken niskaan kohdistui hieman liian kovia voimia. Puolet nuorempaa lapsimatkustajaa simuloivan nuken pään kiihdytysvoimat osoittivat suojan olevan vähäisempää. Sivutörmäyksessä molemmat nuket pysyivät kuitenkin hyvin istuimissaan.Jalankulkijan osalta suojaus oli kunnossa muuten, paitsi tuulilasin pilareiden kohdalta. Elektroninen ajonvakautusjärjestelmä, kuljettajan asettama huippunopeudensäädin ja kaikkien istuinpaikkojen turvavyömuistuttimet ovat vakiovarusteita.Kokonaisarvio neljä tähteä.Lue koeajoMercedes-Benz V-sarjaV-sarjan turvavarustelu on korkealla tasolla jo vakiovarusteisena. Matkustamo kesti törmäykset rakenteiden muodon muuttumatta. Etumatkustaja sain hyvän suojan kaikissa törmäyksissä. Myös erikokoisten ja eri asennoissa istuvien suoja on autossa yhtä hyvä. Sivutörmäyksestä V-sarja sai täyden pisteet, mutta pylvästestissä rintakehän suoja havaittiin vähäiseksi. Etu- ja takaistuimet antoivat hyvän suojan peräänajossa tyypillistä piiskaniskuvammaa vastaan.Auto sai täydet pisteet 1,5- ja 3-vuotiasta lasta simuloiville nukeille antamastaan suojasta. Kasvot menosuuntaan asetetussa turvaistuimessa olleen 3-vuotiasta simuloivan nuken pään liike ei ollut liiallista. Sivutörmäystestissä molemmat nuket pysyivät hyvin turvaistuimissaan.Jalankulkijatörmäyksessä keulan korkeus ja muotoilu johtivat siihen, että konepellin etureunan suojaa ei testattu. Konepellin päälle antama suoja vaihteli vähäisestä hyvään. Tuulilasin pilareiden kohdalla suoja oli huono, mutta puskuri sai täydet pisteet jalankulkijan jaloille antamastaan suojasta.Elektroninen ajonvakautusjärjestelmä on vakiovaruste ja se vastaa testivaatimuksia. Kuljettajan turvavyömuistutin on vakiovaruste ja etumatkustajan turvavyömuistuttimen odotetaan olevan useimmissa myytävissä V-sarjan autoissa. Kuljettajan asettama huippunopeudensäädin on lisävaruste. Suurin osa myytävistä V-sarjan autoista on varustettu tällä järjestelmällä, joten se huomioitiin arvostelussa.Kokonaisarvio viisi tähteä.Lue koeajoNissan X-TrailAuton turvavarustelu on korkealla tasolla jo vakiovarusteisena. Törmäyksessä matkustamon rakenteet kestivät hyvin ja säilyttivät muotonsa. Erikokoiset ja eri asennoissa istuvat saavat yhtä hyvän suojan Nissanissa. Sivutörmäyksestä X-Trail kuittasi täydet pisteet.Pylvästestissä rintakehän suoja arvosana laski hyvästä riittävään, mutta vain rintakehän osalta. Peräänajossa takaistuimet antoivat vain vähäisen suojan piiskaniskuvammaa vastaan. X-Trailiin on saatavilla automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä, joka auttaa välttämään tai vähentämään peräänajokolareita. Järjestelmä ei ole vakiovaruste, joten sitä ei huomioitu arvostelussa.X-Trail sai täydet pisteet 1,5-vuotiasta lasta simuloivalle nukelle antamastaan suojasta. Kasvot menosuuntaan asetetussa turvaistuimessa olleen 3-vuotiasta simuloivan nuken pään liike ei ollut liiallista, vaikka niskaan kohdistui hieman liian kova voima. Sivutörmäystestissä molemmat nuket pysyivät hyvin turvaistuimissaan.Etupuskuri antoi hyvän suojan jalankulkijalle ja sai täydet pisteet. Konepellin etureunan antama suoja vaihteli hyvän ja riittävän välillä. Jäykkien tuulilasinpilareiden kohdalla suoja oli heikko.Elektroninen ajonvakautusjärjestelmä on vakiovaruste. Turvavyömuistutin on vakiovaruste etuistuimilla ja toisella penkkirivillä. Kolmannelle penkkiriville muistutin on saatavilla lisävarusteena. Autossa on kamera, joka tunnistaa nopeusrajoitusmerkit ja antaa tiedon kuljettajalle näytöllä.X-Trailiin saa lisävarusteena automaattisen hätäjarrutusjärjestelmän. Sen odotetaan olevan useimmissa myytävissä X-Traileissa, joten järjestelmä arvioitii. Myös lisävarusteisen kaistavahdin asennusmäärien odotetaan vastaavan Euro NCAPin vaatimuksia.Kokonaisarvio viisi tähteä.Teksti: Antti Hentinen Kuvat: Antti Hentinen, Santeri Petrell ja Marko Jokela Lähde: AutoliittoTarkemmat testitulokset Autoliiton verkkosivuillaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Autokauppa Rahahuolet pohdituttavat autokaupoilla – ”Patoutunut kysyntä voi purkautua yllättävän nopeasti” 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 7.5.2025 Liikenne Autoliitto muistuttaa pysäköintialueiden väistämissäännöistä – ”toisin kuin usein kuvitellaan…” 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 2.5.2025 Uutinen Volvo aloittaa 1,6 miljardin säästökuurin – irtisanomisilta ei vältytä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot - toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa