5.10.2024

Lokakuun 2023 kuolonkolarit – Kevyt liikenne

Sairaudet olivat taustalla joka toisessa kevyen liikenteen kuolonkolarissa lokakuussa 2023. Kevyessä liikenteessä kuolemaan johtaneita kolareita sattui yhteensä kahdeksan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ajoi polkupyörällä suoraan auton eteen

MIES, 77, ajoi iltapäivällä polkupyörällä kevyen liikenteen väylällä ja lähestyi kokoojakadun kaarteessa sijaitsevan liittymän suojatietä. Samaan aikaan mies, 73, ajoi Skoda Superb -henkilöautolla kokoojakadulla. Kaarteessa polkupyöräilijä lähti ylittämään katua suojatietä käyttäen ja ajoi ajoradalle Skodan eteen. Törmäyksessä Skoda osui etuosallaan polkupyörän oikean kyljen takaosaan. Kypärätön polkupyöräilijä kuoli.

Tapahtumahetkellä sää oli kirkas ja aurinkoinen. Kadun pinta oli paljas ja kuiva. Lämpötila oli +15 astetta. Nopeusrajoitus oli 40 km/h. Skoda oli otettu käyttöön vuonna 2022.

Tlk: Polkupyöräilijä arvioi liikennetilanteen ja mahdollisuutensa selviytyä siitä virheellisesti. Hän ei noudattanut väistämisvelvollisuuttaan ja todennäköisesti luotti siihen, että autoilija antaa tietä. Pyöräilijän yleiskunto oli hyvä, mutta korkea ikä ja näön heikentyminen saattoivat vaikuttaa toimintaan. Heijastavat vaatteet puuttuivat. Skodan kuljettaja ei havainnut pyöräilijää, vaikka tapahtumapaikalla oli riittävä näkyvyys. Huomio saattoi kiinnittyä liiaksi muuhun liikenteeseen. Polkupyörän nopeus oli arviolta noin 15 km/h ja Skodan noin 35 km/h. Skodassa oli automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä. Aktiiviset turvajärjestelmät saattoivat luoda vääristyneen turvallisuudentunteen. Tapahtumapaikka oli molemmille tuttu. Liittymässä ei ollut liikennevalo-ohjausta tai kääntymiskaistoja. Tiemerkinnät olivat osin kuluneet pois, ja näkyviin oli tullut vanha pyörätien jatkeen merkintä. Kypärän puuttumisella ei ollut tässä tapauksessa merkitystä.

Suositukset: Tarkkaavaisuutta ja ennakointia. Tarjottava keinoja riskitilanteisiin johtavien tekijöiden tunnistamiseksi. Pyöräilijöille liikennesääntöjä koskevaa tiedotus- ja valistustyötä. Liikenteenohjausta tulee selkeyttää. Autoilijoiden noudatettava varovaisuutta suojateiden läheisyydessä. Suojateiden ja liittymäalueiden korottaminen. Iäkkäiden liikennevalistusta tulee lisätä. Suositeltava valo-ohjattuja ylityspaikkoja. Liikenteen valvonnan lisääminen ja kohdentaminen. Tiedostettava heikentyneen havainnointikyvyn aiheuttamat riskit ja silmäsairauden vaikutus ajokykyyn. Heijastavia materiaaleja vaatteisiin. Tutun liikenneympäristön riskit tulee tiedostaa. Koulutusta aktiivisten turvajärjestelmien toiminnasta auton luovutuksen yhteydessä. Aktiivisten turvajärjestelmien toiminnan kehitys. Kuluttajille tietoa myös turvajärjestelmien puutteista ja rajoitteista. Kypärän käytön oltava pakollista. Käyttöä tulee valvoa ja asiasta tiedottaa.

Haluatko jatkaa lukemista?

Liity Autoliiton jäseneksi

Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin.

Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta

Moottori

Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa.

Tiepalvelu

Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla.

Kommentoi artikkelia