5.10.2024 Kuolonkolarit Lokakuun 2023 kuolonkolarit – Moottoriajoneuvot Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tien kaarre, sairaudet ja ylinopeus olivat tyypillisimpiä syitä kuolonkolareihin johtaneissa tapahtumissa lokakuussa 2023. Myös säällä oli merkitystä: matalalta paistanut aurinko häikäisi tai räntä liukasti tien pinnan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMoottoripyöräilijä ja traktori törmäsivät kaarteessaMIES, 47, ajoi iltapäivällä yksityistiellä KTM-merkkisellä enduromoottoripyörällä ja lähestyi kulkusuunnassaan oikealle johtavaa kaarretta 81 km/h -nopeudella. Samaan aikaan vastakkaisesta suunnasta lähestyi mies, 18, Claas Axion -traktorilla. Traktorin eteen oli kytketty 3,4 metrin levyinen niittomurskain. Kaarteessa traktorin kuljettaja havaitsi moottoripyörän keskellä ajorataa ja hidasti. Motoristi jarrutti mutta törmäsi kylki edellä niittomurskaimeen. Kypärää käyttänyt motoristi kuoli.Tapahtumahetkellä oli päivänvaloa ja pilvipoutaista. Lämpötila oli +13 astetta. Soratien ajourat olivat sileät, ja niiden välissä oli irtosoraa. Nopeusrajoitus oli 80 km/h. Moottoripyörä oli otettu käyttöön vuonna 2022 ja traktori vuonna 2021.Tlk: Motoristi ajoi mutkaan tien keskilinjalla ja tilanteeseen nähden liian lujaa. Traktori peitti osittain molemmat kaistat. Ylileveässä kuljetuksessa ei ollut lain vaatimaa majakkavaloa ja suurinta leveyttä osoittavia heijastimia. Kumpikaan kuljettaja ei pystynyt estämään onnettomuutta lyhyen toiminta-ajan takia. Kaarre haittasi molempien näkemistä. Traktorin ajonopeus oli arviolta noin 30–40 km/h. Motoristi käytti suojakypärää ja ylävartalosuojia. Kypärä irtosi törmäyksen aikana päästä. Kypärän irtoamisella tai suojavarusteiden käytöllä ei kuitenkaan ollut tässä tapauksessa merkitystä.Suositukset: Tiedotusta varoitusvalaisimien ja -heijastimien käytön tärkeydestä. Hanki rajaton lukuoikeus Haluatko jatkaa lukemista? Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin. Liity jäseneksi Kirjaudu sisään Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta Moottori Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa. Tiepalvelu Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 29.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko auton ohjelmointi laillista? 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle