22.2.2024 Ajoneuvot Luovuttuaan avoautoista Volkswagen päätti tehdä… avoauton Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagenin Brasilian toimintojen luoman katottoman ja neliovisen Virtuksen tehtävä oli kuitenkin hyvin yksilöllinen, ainutlaatuinen ja perinteitä kunnioittava. Kuten Moottori uutisoi jo vähän aikaa sitten, Volkswagen on päättänyt lakkauttaa crossover T-Roc Cabrioletin, ja sitä kautta poistaa mallistostaan viimeisenkin avomallin. Volkswagenilla on pitkä ja tunnettu historia varsinkin kansanomaisten avoautojen (Kupla, Golf jne.) valmistajana, joten päätös oli jokseenkin historiallinen.Mutta miksi ihmeessä Volkswagen teki Brasiliassa avoauton melkein heti ensitöikseen päätöksen jälkeen?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPresidentin tehdasvierailut tapaavat tulla VW:lle kalliiksiVolkswagen siis ainoastaan noudatti perinteitä, kun Brasilian presidentti Luiz Inácio Lula da Silva, näin kavereiden kesken Lula, ilmoitti tekevänsä vierailun Volkswagenin tehtaaseen São Bernardo do Campossa São Paulon osavaltiossa.VW on ilmoittanut investoivansa lisää Brasilian toimintojensa kehittämiseen, ja siinäpä merkittävin syy presidentin vierailuun. Volkswagenilla on vahva asema Brasilian automarkkinoilla, ja Eurooppaankin asti on jo päätynyt sen Brasiliassa suunnittelema automalli, nimittäin crossover-malli Taigo.Se tahtoo kuitenkin tulla aina hiukan kalliiksi, kun Brasilian presidentti kutsuu itsensä Volkswagenille kylään. Volkswagenin täytyy nimittäin perinteitä kunnioittaen tehdä presidentille erikoinen auto tehdasalueella liikkumiseen. Näin tapahtui ensimmäisen kerran vuonna 1959, kun VW Fusca - Kupla brasilialaisittain - muunnettiin presidentin käyttöön. Myös vuonna 1993 käytössä oli edelleen juhlallinen Fusca. Vuoden 2003 vierailunsa yhteydessä presidentti käytti muokattua Polo Sedania ja vuonna 2005 modaukset tehtiin puolestaan pikkuauto Foxiin.Presidentillinen VirtusTällä kertaa São Bernardo do Campon väelle ilmoitettiin vain kuusi viikkoa etukäteen, mihin mennessä heidän olisi rakennettava Lulalle sopiva menopeli. Pohjaksi otettiin Virtus, joka kaipaa pientä esittelyä, sillä sitä ei tuoda lainkaan Eurooppaan.Virtus on siis yksinkertaisuudessaan Volkswagenin Brasilian toimintojen kehittämä pidemmän akselivälin sedan-mallinen versio meikäläisestä Polosta. Kiinassa suunnilleen samaa autoa on myyty Lavidan nimellä, Intiassa puolestaan Skoda Slaviana. Afrikassa autoa kutsutaan sen oikealla nimellä eli Polo Sedanina.Tehdäkseen Virtuksesta Lulan tarpeisiin sopivan, tehtaan väki pidensi auton akseliväliä ja poisti siitä katon. Nämä muutokset synnyttivät samalla tarpeen muokata muun muassa auton bensatankkia sekä sähköjärjestelmää. Auton takapenkit ovat prameammat kuin tavallisessa Virtuksessa ja lisäksi takana on mahdollista suurvaltatyyliin seistä tukeutuen B-pilareiden kohdalle asennettuun tankoon, joka samalla tukee autoa rakenteellisesti.Showcar perustuu Virtuksen parhaisiin Highline- ja Exclusive -varustetasoihin, siinä on 18-tuumaiset aluvanteet ja se on maalattu tyylikkääseen Azul Biscay -siniseen. Moottorina autossa on malliston tehokkain, 1,5-litrainen TSI 150 hevosvoiman tehoisena, kuusiportaiseen DSG:hen yhdistettynä. Autossa ei ole valtionpäämiesten autojen tapaan rekisterikilpiä, vaan niiden tilalla on Brasilian liput.Tavallisena arkena Lula joutuu tyytymään umpiautoon, nimittäin panssaroituun ja muutenkin hyvin varusteltuun Ford Fusionin (meikäläisittäin Mondeon) hybridimalliin. Oikein juhlallisissa tilanteissa Brasilian presidentti käyttää valtion virallista seremonia-autoa, vuoden 1952 avomallista Rolls-Royce Silver Wraithia.Lähde ja kuvat: Volkswagen Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 22.3.2025 Kotimaanmatkailu Moottori 100 vuotta: Koronakuplassa Ranualla 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä - Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa - uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle