2.4.2022 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen Taigo – vielä yksi sisarmalli, jolle voi povata menestystä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen Taigo on tarkoituksenmukaisen kantikkaan T-Crossin sutjakampi luiskaperäsisko. Hyvää: ajettavuus, mukavuus, suorituskyky, tavaratila. Huonoa: kulutus. Huomasiko joku aukon Volkswagenin mallistossa pienten maasturimaisten crossoverien T-Crossin ja T-Rocin alle vaaksan mittaisessa välissä? Emme mekään, mutta niin kooltaan kuin hinnaltaankin siihen on nyt sovitettu Volkswagen Taigo, jota on jo Brasiliassa myyty Nivus-nimellä. Volkkarin innon ymmärtää, koska Saksassakin korkeammat mallit ovat joinain kuukausina hätyytelleet myyntitilastossa jopa Golfia. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Muotoilutrendejä seuraillen… Nimeään myöten uusi malli ei tuo mukanaan mitään mullistavaa. Pienten citymaasturien kasvavaan kysyntään korotettiin perinteisestä kaikkien tuntemasta Polosta ensin T-Cross. Lopputulos pystyperineen on laatikkomaisen käytännöllinen. Samasta lähtökohdasta tehtiin sulavampi Taigo silpaisemalla korotuksesta puolet pois ja pidentämällä perää linjakkaammaksi. Molemmat operaatiot näkyvät hinnassa, mutta samaan aikaan hinnastoon on tehty tilaa hivuttamalla Golfin ja T-Rocin hintoja ylemmäs. Veikkaamme Taigolle menestystä, onhan liukkaamman ulkonäön lisähinta T-Crossiin verrattuna vain tuhat euroa. Tilojen vuoksi Taigoon ei kannata satsata – ei siksi, että niissä olisi jotain vikaa, vaan koska matkustamossa tilaa ei ole juurikaan Polon kelpoja tiloja enempää. Neljä aikuista matkaa Taigolla sovussa. Koeajetun R-line-version etuistuimet ovat sporttisemmin muotoillut. Takaistuin on muotoiltu kahdelle. Laskevasta kattolinjasta huolimatta pääntila riittää, mutta keskipaikalla ei pitkään viihdy. Tavaratila sen sijaan on huomattavasti Polon konttia isompi. Tavaratilan pohjan saa kahdelle korkeudelle – ala-asennossa korkeaan tilaan mahtuu isokin laatikko ja yläasennossa pohjasta tulee tasainen selkänoja kaadettuna. Kojelauta on linjoiltaan ja käyttöominaisuuksiltaan tuttu sisarmalleista. Esimakuna digiloikasta lämmönsäätimet on jo vaihdettu hipaisuliukusäätimiin, muutoin oikeita nappuloita on vielä ratin puolissa. Mittaristonäkymä on perinteinen, vaikka onkin kuvaruutu. …mutta ilman sähköavustusta Taigoon saa vain bensiinimoottorin, joko litraisen kolmisylinterisen tai nyt ajetun nelisylinterisen 1,5-litraisen. Isomman moottorin lisähinta on vain tonni, mutta sitä myydään ainoastaan kalleimman varustelun parina. Näin talvella pienempikin olisi riittänyt, sillä isomman teho hukkuu turhiin ruopaisuihin. Kaasun annostelu vaatii herkkää jalkaa, eikä nelivetoa ole saatavana. Pintakaasulla hiplaamalla moottori pysyy enimmäkseen sylinterien lepuutuksen alueella eli käy vain kahdella pytyllä. Tällöin kulutuslukema jää kuuteen litraan sadalla, muutoin palaa seitsemän. Se on nykypäivänä vähän liikaa; miksiköhän mukaan ei ole otettu kevythybriditekniikkaa, kuten Golfissa samalla moottorilla? Taigon alustan perusratkaisut ovat yhteneviä konsernin kaikkien Polon sukuisten autojen kanssa, joten yllätyksiä ei ole luvassa silläkään saralla. Jousitus on onnistunut kompromissi ajettavuuden ja mukavuuden välillä, ja sekä kuski että matkustajat pysyvät tyytyväisinä. Kevyt ohjaus on omimmillaan taajamapyörittelyssä. Sporttinen R-line-varustelu merkitsee enemmänkin visuaalisia somisteita kuin tiukempaa alustaa, edes isommat 17-tuumaiset renkaat eivät tuo liikaa rengasmelua muutenkin hiljaiseen matkustamoon. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Volkswagen Taigo 1.5 TSI R-line Business DSG Hinta alkaen 30 990 € Moottori Bensiinimoottori 1 498 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Teho 110 kW (150 hv), 5000–6000 r/min Vääntö 250 Nm (1500 r/min) Vääntö 250 Nm (1500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,3 s Huippunopeus 212 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,1 (yhd.) CO2-päästöt 138 g/km Mitat pituus 4266 mm, leveys 1757 mm, korkeus 1515 mm, akseliväli 2554 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1200 / 650 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 6.5.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model X – yhä erilainen entinen nuori 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 6.5.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model X – yhä erilainen entinen nuori 6.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: VW Karmann Ghia - kun saksalainen luotettavuus ja italialainen tyyli kohtaavat 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe