14.3.2018 Ajoneuvot Koeajo: mielikuvituksellisempi mailapeli – Volkswagen T-Roc Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen T-Roc on perusversiona painettu houkuttelevasti Nissan Qashqai -suosikin hintaikkunaan. Myös ominaisuudet osuvat maaliin. Hyvää: moottorin luonne ja vaimea käyntiääni, toimiva kokonaisuus, volkkariksi persoonallinen. Huonoa: hieman henkilöautoja keikkuvampi kulku. Volkswagen T-Roc eli valmistajan pelinavaus kompaktien katumaasturien luokkaan otti lopulta kauan aikaa – näin ulkopuolisesta vaikuttaa siltä kuin saksalaiskonserni olisi reagoinut SUV-buumiin vasta, kun Nissan Qashqain suosio lähti rakettimaiseen nousuun viime vuosikymmenen lopulla.Nyt Wolfsburgissa päästään vihdoinkin korjaamaan kehitystyön hedelmiä. T-Roc on vain yksi osa Volkswagenin rintamalinjasta, johon kuuluvat jo esitelty, isompi Tiguan kahdella eri koripituudella sekä myöhemmin tänä vuonna nähtävä pienempi T-Cross.Etenkin viimeksi mainitut ovat läheistä sukua Seatin ja Škodan vastaaville malleille. Niinpä jälkikäteen ajatellen tuntuu hieman erikoiselta, ettei vuonna 2009 esitellystä Skoda Yetistä, joka osoittautui mainioksi automalliksi, leivottu omaa VW-versiotaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTrendikkyys tarjouksessaKoeajoimme T-Rocin huippumallin heti tuoreeltaan kun ensimmäiset autot olivat maassa, ja nyt oli vuorossa versio, jonka odotetaan iskevän toden teolla kiilaa tuon edellä mainitun japanilaismaasturin vuosikausia jatkuneeseen yksinvaltiuteen.T-Roc -mallisto lähtee liikkeelle yksilitraisella ahdetulla bensakoneella, jolla hinta on saatu puristettua kohtuulliseen 23 363 euroon. Koeajamamme Style-versio nostaa perushinnan 25 700 euroon, joka on linjassa Qashqain suosituimman mallin, 1.2 Acentan kanssa.Vertailukohtaa voi toki hakea myös valmistajan lähimpään henkilöautomalliin eli Volkswagen Golfiin, joka lähes samantehoisella moottorilla ja samankaltaisella varustetasolla on niin ikään T-Rocin hintakumppani.Villimpi viistoperäGolfiin verrattuna T-Rocin ostaja saa tietysti kaikki katumaasturin edut, kuten helpomman kulun autoon ja maavaran, joka ei heti kapsahda kaupungin hidastetöyssyihin tai mökkitien kiperiin kiviin.Kaupan päälle tulee myös hieman vaikeammin määriteltävä asia, nimittäin ulkonäkö. Kun sivuutetaan subjektiiviset näkökulmat, jäljelle jää eräs selvä eroavaisuus Golfiin verrattuna, nimittäin tietty trendikkyys.Mielikuvituksellisemmat korin detaljit, kaksivärisyyden vaihtoehdot ja vaikkapa korin väriä myötäilevä kojelaudan osuus saavat miettimään, miltä Golf näyttäisikään samoilla somisteilla.SUV-luokassa T-Roc puolestaan edustaa henkilöautomaisinta päätä. Etenkin viisto takalasi saa auton näyttämään aivan katumaasturin alustalle nostetulta hatchbackiltä. Mielikuva kuitenkin katoaa, kun autoon kapuaa sisään.Sisältä SUVAjoasento ja ohjaamon mittasuhteet nimittäin viittaavat enemmänkin sinne katumaasturipuolelle: kojelauta jää jyhkeänä ylös, mikä saa puolestaan ikkunat näyttämään tavallista matalammilta. Sinänsä hallintalaitteet ovat miltei identtiset Golfin kanssa, eli erinomaisen toimivat. Ajoasento toki on korkeampi, ja tilan tuntua löytyy etenkin jaloille mukavasti.Myös takatilat ovat vähintään samaa tasoa kuin väljimmissä alemman keskiluokan henkilöautoissa. Jopa kaksi 190-senttistä mahtuu peräkkäin istumaan niin polvi-, pään- kuin varvastilojenkin puolesta. Matkustusmukavuutta rajoittaviksi tekijöiksi jäävätkin heikko reisituki ja melko pystyyn asennettu takaistuimen selkänoja.Tavaratilassa muunneltavuus on niin ikään mietittyä: välipohja asettuu kahteen eri tasoon, ja kontin syvyyden ansiosta toiminto on myös aidosti käyttökelpoinen. Laajennus vaakatasoon ja suksiluukku on myös muistettu ottaa suunnittelussa huomioon.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMutkaton manuaaliVaikka yhä suurempi osa suomalaisautoilijoista valitsee uuteen kulkupeliinsä automaattivaihteiston, se ei välttämättä aina ole kaikkein harmittomin vaihtoehto. Olemme lukuisissa VW-konsernin autoissa moittineet DSG-kaksoiskytkinvaihteiston viiveitä liikkeelle lähdettäessä, jolloin moottorien hienot ominaisuudet menevät tavallaan hukkaan.Manuaalivaihteiston kanssa tästä ei luonnollisesti ole tietoakaan. 1.0 TSI on erinomaisen nöyrä kumppani, ja kaiken lisäksi käyntiääneltään ihastuttavan vaimea. Jopa niin, että kolmisylinteristen tapaan käyttöön jää helposti liian pieni vaihde – katsaus vaihdeopastimeen on siis aika ajoin tarpeen.Kaiken kaikkiaan suorituskyky peittoaa kaikissa tilanteissa samanlaisilla paperiarvoilla varustetun Qashqain alakierroksiltaan nuhaisen 1,2-litraisen moottorin selvästi. Korkealla sijaitsevaa vaihteenvalitsintakin on ilo käyttää.Haastaja hitiksiT-Roc on sen verran tasapainoinen kokonaisuus, että moitteet jäävät lähinnä kauneusvirheiksi. Katumaastureista tuttu keikkuminen on melko selvästi läsnä, ja alusta kolahtelee terävämmissä töyssyissä alemman keskiluokan yleiseen tapaan. Näissä myös tärinää tuntuu, mutta isommissa heitoissa meno on jo sopivan pehmeää.Yhtä kaikki: yhdistettynä todella kevyeen ohjaukseen, joka toki jämäköityy maantieajossa, juuri tämä moottori- ja vaihteistovaihtoehto tekee T-Rocista oivallisen yleiskumppanin useimmille autoilijoille. Odotammekin tulevia myyntitilastoja innolla: mistä katumaasturiuutuudesta leivotaankaan seuraava suomalaisten suosikkiauto?Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari SaarentausLisätietoja: www.volkswagen.fi/t-roc Volkswagen T-Roc Style 1.0 TSI 85 kW Hinta alkaen 25 700 € Koeajetun auton hinta varusteineen 30 568 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 85 kW (115 hv), 5000–5500 r/min Vääntö 200 Nm (2000–3500 r/min) Vääntö 200 Nm (2000–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,1 s Huippunopeus 187 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 117 g/km Mitat pituus 4234 mm, leveys 1819 mm, korkeus 1573 mm, akseliväli 2590 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen