1.6.2020 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen T-Cross Sport 1.5 TSI DSG – älä anna kömpelön ulkomuodon hämätä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen T-Cross Sport yllättää positiivisesti usealla tavalla. Hyvää: runsaat tilat, suorituskyky, mukavuus, hiljaisuus, varustelu, kulutus. Huonoa: ei nelivetoa, äkäinen kaistavahti, mustatut takavalot. Volkswagen T-Cross on valmistajansa katumaasturisarjan kuopus, mutta sitä ei kannata väheksyä. Auto on nelimetristen korotettujen pikkuautojen tilavimpia, kantikas ulkomuoto on hyödynnetty tehokkaasti. Korkeus mahdollistaa ryhdikkään pystyn istuma-asennon. Istuimet näyttävät lautamaisilta, mutta sietävät pidemmänkin taipaleen. Takaistuimella kaksi aikuistakin viihtyy mainiosti, mutta kolmas aiheuttaa tungosta. Tavaratila on jo perusmuodossaan tilava, takapenkin pituussäädöllä voi tilanjakoa säätää tavaroiden ja matkustajien välillä. Kojelauta on toimivaa ja laadukasta Volkkaria parhaimmillaan. Kaikkea ei käsketä kosketusnäytön valikoiden kautta, perinteisiä nappuloita on tallella. Koeajettu kallein versio digimittaristoineen ja lisävarusteineen hämärtää pikkuauton olemusta. Pikkuinen ottaa autonomisen ajon ensiaskeleita, mutta kaistavahti on huono kartturi. Se ei saa selkoa kuluneista kaistamerkinnöistämme, mutta nalkuttaa heti kuljettajaa keskittymään. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Isommalla moottorilla T-Crossin mallisto on laajentunut 1,5 litran bensiinimoottorilla, jonka 150 hevosta liikuttavat 1 200-kiloista pikkuautoa rivakasti niin liikennevaloissa kuin ohituksissakin. Nykyisin kaasun annostelun ja vaihteiston talousviritykset saavat useimmat uutuudet tuntumaan teholukemiaan laiskemmilta, mutta T-Crossin tapauksessa asia on päinvastoin. Etupyörät pyrkivät ruopimaan jokaisessa lähdössä vähänkin kosteammalla pinnalla. Nyt jopa seitsenvaihteinen kaksoiskytkinautomaatti hoitaa hommansa empimättä, silti pehmeän huomaamattomasti. Erimielisyyttä vaihteiston kanssa tulee vain hidastuksissa – käyttääkö moottorijarrutusta vai vapaalla rullausta. Jos toimintaan puuttuu manuaalisesti, järjestelmä mököttää kuljettajalle eikä sammuta moottoria pysähdyksissä. Lopputuloksena kuitenkin hyvä suoritus korkealle ja tehokkaalle autolle. Koeajon keskikulutus jää kuuteen litraan, puolet ajosta mennään sylinterienlepuutuksen ansiosta kahdella pytyllä. Mukavuus etusijalla Vaikka lyhyt korkea auto ei välttämättä lisätehoa kaivannutkaan, sen alusta ei hätkähdä lisätehosta ja nopeammasta vauhdista. Kevyt auto taittuu mutkiin innokkaasti, tuntuma tiehen säilyy niin ohjauksen kuin takamuksenkin kautta. Korkea kori on toki alttiimpi kallistelulle, tuulelle ja isoille heitoille. Vielä moottoritievauhdissakaan pienokainen ei luovuta, vaan tuntuu kokoistaan isommalta ja vakaalta. Etukäteen mallimerkinnän Sport ja R-line pelottivat, josko alusta on kiristetty liian tiukaksi. Onneksi mukavuus on säilynyt matalaprofiilirenkaista huolimatta. Matkanteon kruunaa matala melutaso. Pakkaamalla T-Crossiin ison moottorin ja täysarsenaalin varusteita hinta karkaa yli 30 000 euron, joista kisaamaan ilmoittautuu välittömästi iso liuta isompia ja komeampia tarjokkaita. Parhaimmat valttikortit, tilat, ajettavuus, taloudellisuus, hiljaisuus ja mukavuus löytyvät kuitenkin jo litraisesta 20 tuhannen perusmallista. Isomman moottorin sijaan toiveissa olisi neliveto, mutta sitä ei ole luvassa. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Volkswagen T-Cross Sport 1.5 TSI DSG R-line Hinta alkaen 25 502 € Koeajetun auton hinta varusteineen 32 000 € Moottori Bensiinimoottori 1 498 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto Teho 110 kW (150 hv), 5000–6000 r/min Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,5 s Huippunopeus 200 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,5 (yhd.) CO2-päästöt 146 g/km Mitat pituus 4108 mm, leveys 1760 mm, korkeus 1584 mm, akseliväli 2551 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1200 / 660 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku