1.6.2020 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen T-Cross Sport 1.5 TSI DSG – älä anna kömpelön ulkomuodon hämätä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen T-Cross Sport yllättää positiivisesti usealla tavalla. Hyvää: runsaat tilat, suorituskyky, mukavuus, hiljaisuus, varustelu, kulutus. Huonoa: ei nelivetoa, äkäinen kaistavahti, mustatut takavalot. Volkswagen T-Cross on valmistajansa katumaasturisarjan kuopus, mutta sitä ei kannata väheksyä. Auto on nelimetristen korotettujen pikkuautojen tilavimpia, kantikas ulkomuoto on hyödynnetty tehokkaasti. Korkeus mahdollistaa ryhdikkään pystyn istuma-asennon. Istuimet näyttävät lautamaisilta, mutta sietävät pidemmänkin taipaleen.Takaistuimella kaksi aikuistakin viihtyy mainiosti, mutta kolmas aiheuttaa tungosta. Tavaratila on jo perusmuodossaan tilava, takapenkin pituussäädöllä voi tilanjakoa säätää tavaroiden ja matkustajien välillä.Kojelauta on toimivaa ja laadukasta Volkkaria parhaimmillaan. Kaikkea ei käsketä kosketusnäytön valikoiden kautta, perinteisiä nappuloita on tallella. Koeajettu kallein versio digimittaristoineen ja lisävarusteineen hämärtää pikkuauton olemusta. Pikkuinen ottaa autonomisen ajon ensiaskeleita, mutta kaistavahti on huono kartturi. Se ei saa selkoa kuluneista kaistamerkinnöistämme, mutta nalkuttaa heti kuljettajaa keskittymään.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyIsommalla moottorillaT-Crossin mallisto on laajentunut 1,5 litran bensiinimoottorilla, jonka 150 hevosta liikuttavat 1 200-kiloista pikkuautoa rivakasti niin liikennevaloissa kuin ohituksissakin. Nykyisin kaasun annostelun ja vaihteiston talousviritykset saavat useimmat uutuudet tuntumaan teholukemiaan laiskemmilta, mutta T-Crossin tapauksessa asia on päinvastoin. Etupyörät pyrkivät ruopimaan jokaisessa lähdössä vähänkin kosteammalla pinnalla.Nyt jopa seitsenvaihteinen kaksoiskytkinautomaatti hoitaa hommansa empimättä, silti pehmeän huomaamattomasti. Erimielisyyttä vaihteiston kanssa tulee vain hidastuksissa – käyttääkö moottorijarrutusta vai vapaalla rullausta. Jos toimintaan puuttuu manuaalisesti, järjestelmä mököttää kuljettajalle eikä sammuta moottoria pysähdyksissä. Lopputuloksena kuitenkin hyvä suoritus korkealle ja tehokkaalle autolle. Koeajon keskikulutus jää kuuteen litraan, puolet ajosta mennään sylinterienlepuutuksen ansiosta kahdella pytyllä.Mukavuus etusijallaVaikka lyhyt korkea auto ei välttämättä lisätehoa kaivannutkaan, sen alusta ei hätkähdä lisätehosta ja nopeammasta vauhdista. Kevyt auto taittuu mutkiin innokkaasti, tuntuma tiehen säilyy niin ohjauksen kuin takamuksenkin kautta. Korkea kori on toki alttiimpi kallistelulle, tuulelle ja isoille heitoille.Vielä moottoritievauhdissakaan pienokainen ei luovuta, vaan tuntuu kokoistaan isommalta ja vakaalta. Etukäteen mallimerkinnän Sport ja R-line pelottivat, josko alusta on kiristetty liian tiukaksi. Onneksi mukavuus on säilynyt matalaprofiilirenkaista huolimatta. Matkanteon kruunaa matala melutaso.Pakkaamalla T-Crossiin ison moottorin ja täysarsenaalin varusteita hinta karkaa yli 30 000 euron, joista kisaamaan ilmoittautuu välittömästi iso liuta isompia ja komeampia tarjokkaita. Parhaimmat valttikortit, tilat, ajettavuus, taloudellisuus, hiljaisuus ja mukavuus löytyvät kuitenkin jo litraisesta 20 tuhannen perusmallista.Isomman moottorin sijaan toiveissa olisi neliveto, mutta sitä ei ole luvassa.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Volkswagen T-Cross Sport 1.5 TSI DSG R-line Hinta alkaen 25 502 € Koeajetun auton hinta varusteineen 32 000 € Moottori Bensiinimoottori 1 498 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto Teho 110 kW (150 hv), 5000–6000 r/min Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,5 s Huippunopeus 200 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,5 (yhd.) CO2-päästöt 146 g/km Mitat pituus 4108 mm, leveys 1760 mm, korkeus 1584 mm, akseliväli 2551 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1200 / 660 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 19.6.2025 Koeajo Maistiainen: DS°8 – odotuksia on paljon, mutta niihin myös vastataan 18.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Crafter – mukavuutta ja nykyajan teknologiaa 18.6.2025 Ajoneuvot Viistokattoinen, crossover-mallinen Nissan Leaf on nyt vihdoin tosiasia 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 15.6.2025 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior Veloce – pieni pasta-annos kolmella chilillä 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 18.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Audi julkisti brutaalin dieselkäyttöisen superauton, R8 V12 TDI:n 19.6.2025 Koeajo Maistiainen: DS°8 – odotuksia on paljon, mutta niihin myös vastataan 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 20.6.2025 Matkailu Skandaalien sävyttämä klassikkoauto saapui Vehoniemen harjulle 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster