2.4.2022 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen Taigo – vielä yksi sisarmalli, jolle voi povata menestystä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen Taigo on tarkoituksenmukaisen kantikkaan T-Crossin sutjakampi luiskaperäsisko. Hyvää: ajettavuus, mukavuus, suorituskyky, tavaratila. Huonoa: kulutus. Huomasiko joku aukon Volkswagenin mallistossa pienten maasturimaisten crossoverien T-Crossin ja T-Rocin alle vaaksan mittaisessa välissä? Emme mekään, mutta niin kooltaan kuin hinnaltaankin siihen on nyt sovitettu Volkswagen Taigo, jota on jo Brasiliassa myyty Nivus-nimellä. Volkkarin innon ymmärtää, koska Saksassakin korkeammat mallit ovat joinain kuukausina hätyytelleet myyntitilastossa jopa Golfia. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Muotoilutrendejä seuraillen… Nimeään myöten uusi malli ei tuo mukanaan mitään mullistavaa. Pienten citymaasturien kasvavaan kysyntään korotettiin perinteisestä kaikkien tuntemasta Polosta ensin T-Cross. Lopputulos pystyperineen on laatikkomaisen käytännöllinen. Samasta lähtökohdasta tehtiin sulavampi Taigo silpaisemalla korotuksesta puolet pois ja pidentämällä perää linjakkaammaksi. Molemmat operaatiot näkyvät hinnassa, mutta samaan aikaan hinnastoon on tehty tilaa hivuttamalla Golfin ja T-Rocin hintoja ylemmäs. Veikkaamme Taigolle menestystä, onhan liukkaamman ulkonäön lisähinta T-Crossiin verrattuna vain tuhat euroa. Tilojen vuoksi Taigoon ei kannata satsata – ei siksi, että niissä olisi jotain vikaa, vaan koska matkustamossa tilaa ei ole juurikaan Polon kelpoja tiloja enempää. Neljä aikuista matkaa Taigolla sovussa. Koeajetun R-line-version etuistuimet ovat sporttisemmin muotoillut. Takaistuin on muotoiltu kahdelle. Laskevasta kattolinjasta huolimatta pääntila riittää, mutta keskipaikalla ei pitkään viihdy. Tavaratila sen sijaan on huomattavasti Polon konttia isompi. Tavaratilan pohjan saa kahdelle korkeudelle – ala-asennossa korkeaan tilaan mahtuu isokin laatikko ja yläasennossa pohjasta tulee tasainen selkänoja kaadettuna. Kojelauta on linjoiltaan ja käyttöominaisuuksiltaan tuttu sisarmalleista. Esimakuna digiloikasta lämmönsäätimet on jo vaihdettu hipaisuliukusäätimiin, muutoin oikeita nappuloita on vielä ratin puolissa. Mittaristonäkymä on perinteinen, vaikka onkin kuvaruutu. …mutta ilman sähköavustusta Taigoon saa vain bensiinimoottorin, joko litraisen kolmisylinterisen tai nyt ajetun nelisylinterisen 1,5-litraisen. Isomman moottorin lisähinta on vain tonni, mutta sitä myydään ainoastaan kalleimman varustelun parina. Näin talvella pienempikin olisi riittänyt, sillä isomman teho hukkuu turhiin ruopaisuihin. Kaasun annostelu vaatii herkkää jalkaa, eikä nelivetoa ole saatavana. Pintakaasulla hiplaamalla moottori pysyy enimmäkseen sylinterien lepuutuksen alueella eli käy vain kahdella pytyllä. Tällöin kulutuslukema jää kuuteen litraan sadalla, muutoin palaa seitsemän. Se on nykypäivänä vähän liikaa; miksiköhän mukaan ei ole otettu kevythybriditekniikkaa, kuten Golfissa samalla moottorilla? Taigon alustan perusratkaisut ovat yhteneviä konsernin kaikkien Polon sukuisten autojen kanssa, joten yllätyksiä ei ole luvassa silläkään saralla. Jousitus on onnistunut kompromissi ajettavuuden ja mukavuuden välillä, ja sekä kuski että matkustajat pysyvät tyytyväisinä. Kevyt ohjaus on omimmillaan taajamapyörittelyssä. Sporttinen R-line-varustelu merkitsee enemmänkin visuaalisia somisteita kuin tiukempaa alustaa, edes isommat 17-tuumaiset renkaat eivät tuo liikaa rengasmelua muutenkin hiljaiseen matkustamoon. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Volkswagen Taigo 1.5 TSI R-line Business DSG Hinta alkaen 30 990 € Moottori Bensiinimoottori 1 498 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Teho 110 kW (150 hv), 5000–6000 r/min Vääntö 250 Nm (1500 r/min) Vääntö 250 Nm (1500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,3 s Huippunopeus 212 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,1 (yhd.) CO2-päästöt 138 g/km Mitat pituus 4266 mm, leveys 1757 mm, korkeus 1515 mm, akseliväli 2554 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1200 / 650 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 19.5.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Kodiaq on ladattavampi, digimpi, ja paljolti ennallaankin 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout – enemmän on enemmän 17.5.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Ghost Path Asket Advanced – askeettinen sorapolkujen kulkija 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 15.5.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Cooper SE – sähkö-Mini katsoo menneeseen ja tulevaan 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 14.5.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen T-Cross – perheen pienin siirtyi digiaikaan 13.5.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Kona Electric 48 kWh – vähemmälläkin pärjää Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 18.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten käy lataushybridin ajoakulle, jos se ajetaan tyhjäksi eikä sitä ole mahdollista ladata ajon jälkeen? 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout - enemmän on enemmän 17.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric on tarjolla entistä edullisempaan hintaan 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe