10.11.2017 Ajoneuvot Maailman nopein auto tulee Ruotsista – asialla taas Koenigsegg Agera RS Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Koenigsegg Agera RS murskasi peräti viisi tuotantoautojen ennätystä nevadalaisella tieosuudella. Pelkkä videokin aiheuttaa vauhtisokeutta. Ruotsalainen Koenigsegg on osoittanut jälleen olevansa omaa luokkaansa. Lokakuussa Agera RS murskasi Bugatti Chironin ajan 0–400–0 km/h -testissä ja nyt malli löi tiskiin uudet lukemat peräti viidessä eri ennätysluokassa. Nyt Koenigseggin ansioluetteloon kuuluvat "korkein tuotantoauton huippunopeus", paranneltu 0–400–0 km/h, lentävä kilometri julkisella tiellä, lentävä maili julkisella tiellä sekä suurin julkisella tiellä saavutettu nopeus.Ennätystalkoissa käytetty auto oli sama Koenigsegg Agera RS kuin 0–400–0 km/h -kokeessa lokakuussa. Autoon oli asennettu Koenigseggin "1MW" moottoripäivitys, joka antaa autolle 1 360 hevosvoimaa E85-polttoaineella. Autoon oli myös asennettu irroitettavat turvakaaret. Renkaina olivat Agera RS:n vakiorenkaat, eli Michelin Pilot Sport Cup 2:t. Kaikki ennätykset toteutettiin yhdellä rengassarjalla ja Michelinin edustajat tarkistivat renkaat vetojen välillä.Paikaksi valikoitu yhteensä 11 kilometrin tieosuus highway 160:llä lähellä Nevadan Pahrumpia. Tieosuus suljettiin asianmukaisesti liikenteeltä ja siitä puhallettiin enimmät pölyt ja roskat pois. Useimmat ennätykset toteutettiin ajamalla tie molempiin suuntiin ja laskemalla suoritukset yhteen. Luoteeseen ajettaessa tieosuus on hiukan alamäkivoitotinen, kaakkoissuuntaan taasen ylämäkivoittoinen. Lisäksi tuuli puhalsi vastaan kaakkoon ajettaessa.Kuvan keskellä aerodynaamisella hiustyylillä varustettu herrasmies on itse Christian von Koenigsegg.Koenigsegg oli varannut ennätysten ajamiseen peräti kaksi päivää, mutta asiat eivät mene useinkaan suunnitelmien mukaan. Niinpä ennätykset olivat ajettuna jo ensimmäisen päivän lounasaikaan mennessä. Valmistaja haluaakin kiittää asiakasta ja muita Koenigsegg-omistajia, jotka auttoivat järjestämään logistiikan sille, että auto saatiin Yhdysvaltoihin ennätysajoa varten. Paikalla nähtiinkin melkoinen joukko Koenigsegg-perhettä aina työntekijöistä asiakkaisiin.Erityinen kiitos Koenigseggilta heltiää testikuljettaja Niklas Liljalle ja hänen viileydelleen. Valmistaja muistuttaa, ettei tällaisiin suorituksiin pidä lähteä soitellen sotaan, vaan valmistautumisen täytyy olla järjestelmällistä.Kiihkeän aamupäivän tuloksena Koenigsegg Agera RS saavutti peräti viisi ennätystä, joista osa oli ollut voimassa lähes 80 vuotta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy0–400–0 km/h – 33,29 s.Muun puuhastelun ohessa Koenigsegg ennätti testata 0–400–0 km/h kiihdytys/jarrutuskokeen uudelleen. Tällä kertaa tuloksena oli 33,29 sekuntia, ollen yli 3,1 sekuntia parempi kuin lokakuussa Tanskassa. Bugatti Chironin vastaava aika on 42 sekuntia.Koenigsegg huomautti, että suorituksen ohessa auto kellotti varttimailin 9,96 sekunnissa, mikä on erittäin hyvä aika tuotantoautolle julkisella tieosuudella. Suurin nopeus tuotantoautolle – 446,97 km/hKoenigsegg Agera RS onnistui lyömään ennätykseksi 446,97 km/h. Ennätyskategoriassa lasketaan keskiarvo kahdesta ajosta, sillä lievään alamäkeen auto saavutti peräti 457,49 km/h nopeuden, paluumatkan sujuessa lievään ylämäkeen ja vastatuuleen 435,44 km/h huippunopeudella. Aiempi ennätys kuului Bugatti Veyronille, jonka tulos oli 431,07 km/h. Lentävä kilometri julkisella tieosuudella – 445,54 km/hKoska Koenigseggilla oli käytössään tavallinen maantieosuus, sai se mahdollisuuden kokeilla myös lähes 80 vuotta sitten tehdyn ennätyksen rikkomista. Tammikuussa 1938 Rudolf Caracciola saavutti Frankfurtin ja Dormstadtin välisellä Autobahnilla huikean 432,7 km/h nopeuden modifioidulla Mercedes W125 -kilpurilla.Koenigsegg mittasi kilometrinopeudet kilometrien 5 ja 6 välillä molempiin suuntiin. Ensimmäisellä vedolla auto saavutti 435,08 km/h ja paluumatkalla tauluun lyötiin peräti 456 km/h, joista muodostuu keskinopeudeksi 445,54 km/h. On siis korkea aika vaihtaa ennätyksenhaltijaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLentävä maili julkisella tieosuudella – 444,66 km/hYhdessä lentävän kilometrin kanssa Caracciola kellotti vuonna 1938 myös lentävän mailin ennätyksen nopeudella 432,4 km/h. Koenigsegg mittasi oman ennätyksensä molempiin suuntiin käyttäen 5 500 metrin keskipistettä merkkinä. Luoteissuuntainen ajo suoritettiin keskinopeudella 454,64 km/h ja kaakkoissuuntaan keskinopeudeksi saatiin 434,7 km/h.Suurin julkisella tieosuudella ajettu nopeus – 457,49 km/hKategorian aiempi ennätys kuului niin ikään Mercedekselle, jonka Rekordwagen saavutti vuonna 1938 432,7 km/h nopeuden. Suurempia nopeuksia on saatettu saavuttaa yksityisradoilla tai suolatasangoilla, mutta Koenigsegg ei löytänyt uudempia mainintoja julkisen tieosuuden nopeuksista.Kaakkoissuuntaan ajettaessa Koenigsegg Agera RS saavutti peräti 457,49 km/h huippunopeuden.Lähde: Koenigsegg Kuvat: Steven Wade / Koenigsegg Lue lisää Kaikki artikkelit 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa - lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous