31.1.2024 Ajoneuvot Maailman suurin sähköautojen talvitesti on taas ajettu – Suomessa tuntematon sähköautomerkki pääsi pisimmälle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Norjan autoliitto NAF pisti tosielämän toimintamatkatestiin tällä kertaa 23 sähköautoa. El Prix -talvitestissä tehtiin tänä vuonna myös ennätyksiä. Norjan autoliiton NAF pari kertaa vuodessa järjestämä sähköautojen tosielämän toimintatesti El Prix on jälleen ajettu tänä talvena. Mukana sähköautojen toimintatestissä oli yhteensä 23 sähköautoa.Ennakkotiedoista poiketen autojen kokoonpano muuttui vielä viime metreillä. Ennakkotietojen mukaan myös Lucid Air -sähköauto piti olla testissä. Lucid Airin tilalle tuli Toyota bZ4x -sähköauto, jolloin testiautojen määrä pysyi 23 autossa.El Prix -talvitestissä ei ole kysymys kilpailusta. Autot eivät kilpaile testissä keskenään, vaan tarkoituksena on osoittaa, millaiseen toimintamatkaan mikäkin sähköauto pääsee talviolosuhteissa verrattuna autolle annettuun WLTP-arvoon.Auton WLTP-arvo tulee yhtenäisestä kaikille autoille tehtävästä tietyyn ajosykliin perustuvasta ajosta ja siitä saatavasta kulutusarvosta. WLTP-arvo harvoin kuitenkaan vastaa tosi elämässä toteutuvaa kulutusta ja sen vuoksi Norjan autoliitto NAF on alkanut tehdä myös tosielämän ajotestiä, jossa WLTP-arvo on myös mukana – sitä verrataan testissä saatuun arvoon, kuinka paljon mitattu toimintamatka eroaa prosentteina autojen WLTP-toimintamatkoista.Talvitesti on siksikin tärkeä tehdä, että kylmä ja viileä sää nostavat sähköauton kulutusta, kesäaikaan tehdyissä testeissä NAF:n väki on päässyt jopa WLTP-lukuja korkeampiin arvoihin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyStellantiksen autot putosivat ensimmäisinäNorjan autoliiton NAF:n ja norjalaisen Motor-lehden talvitesti alkoi aamulla klo 10 aikaan Oslosta kohti pohjoista. Testi ajettiin pakkaskelissä, miinusasteita testin aikana oli muutamasta asteesta aina kymmeneen pakkasasteeseeen. Selvää oli, että aamupäivän autot etenivät hyvävauhtisesti ohi Lillehammerin kohti korkeampia vuoria, mutta 300 kilometrin tuntumassa alkaisi tapahtua.Kilometrien edetessä testiin osallistuneista sähköautoista yksi toisensa jälkeen menetti ajoakustonsa varauksen ja niiden matka katkesi El Prix -testissä.Stellantis-konserniin kuuluva Jeep Avenger hyytyi ensimmäisenä, 286 kilometrin kohdalla. Niin ikään testin häntäpäässä, noin 300 kilometrin todellisessa toimintamatkassa olivat Jeep Avengerin jälkeen sen Stellantis-sisaret, Opel Astra sekä Peugeot e-308, ne pääsivät noin 10 kilometriä Avengeria pidemmälle. Opelin tarkka kilometrimäärä oli 296 kilometriä ja Peugeot meni yhden kilometrin pidemmälle. Opel ja Peugeot ovat teknisesti sama auto.Myös huonosta toimintamatkastaan ja latausominaisuuksistaan moitteita heti myyntiin tulonsa jälkeen saanut Toyota bZ4x hyytyi ensimmäisten joukossa. Paikallinen maahantuoja Toyota Norge ei halunnut osallistua testiin lainkaan ja täten ei siis antaa autoaan testiin, joten testiin osallistunut Toyota oli vuokra-auto, jolla oli ajettu yli 30 000 kilometriä ennen testiä. Vuokrattu Toyota pääsi testissä 313 kilometriä.Testin suurin auto, Ford F-150 Lightning jäi tien puoleen seuraavaksi. Vaikka autossa on iso, 98 kilowattitunnin akku, auton iso koko syö energiaa, eikä se enää pötkinyt 429 kilometriä pidemmälle.Tuntematon kiinalainen meni pisimmälleNorjalaisten talvitestissä pisimmälle meni suomalaisittain tuntematon sähköautomerkki HiPhi Z. HiPhillä mentiin peräti 522 kilometriä ja sen poikkeama WLTP-arvosta oli NAF:n talvitestin pienin, vain 5,9 prosentin negatiivisella poikkeamalla. Se on myös ainoa auto testin historiassa, joka on päässyt -10 prosentin poikkeamaan paremmalle puolelle testissä. HiPhiä pidemmälle kilometreissä talvitestissä on mennyt vain yksi auto, Tesla Model S Plaid viime vuonna.HiPhi on kiinalainen, vasta vuonna 2017 perustettu automerkki ja sillä on Z-mallin lisäksi myös mallit X ja Y, joista Y:n tuotanto on vasta alkamassa. Yhtiö on kertonut, että siltä on tulossa myös malli nimeltä A.Tesla Model 3:n WLTP-arvo matkaan lähteneistä autoista oli kaikkein suurin, 629 kilometriä. Tesla jäi tien varteen kuitenkin 441 kilometrin ajon jälkeen, joten sen poikkeama WLTP-arvosta oli noin -30 prosenttia. Vuonna 2021 Tesla Model 3:n vanhempi versio pääsi 521 kilometrin kantamaan.Volkswagen ID.7:lla isoin poikkeamaPienimpiin poikkeamiin WLTP-arvosta pääsivät Kian uutuusmaasturi EV9. Sen poikkeama WLTP-arvosta oli vain -12,5 prosenttia. BMW i5 pisti vielä vähän paremmaksi, sen poikkeama WLTP-arvosta oli -12,2 prosenttia. Myös Nio EL6 pääsi hyville lukemille vain -13,8 prosentin poikkeamalla.Volkswagen ID.7 edusti testissä puolestaan toista ääripäätä. Se oli Teslan ohella myös testin yksi neljästä autosta, jonka WLTP-arvo on yli 600 kilometriä. Volkkarilla testissä päästiin kuitenkin vain 414 kilometriä. Volkswagenin poikkeama oli siis testin suurin, -31,9 prosenttia.Kian ja BMW:n lisäksi muun muassa Lotus Eletre, Xpeng G9, Nio EL6 ja ET5 pääsivät -12 – -14 prosentin poikkeamaan. Myös Mercedes-Benz EQE SUV:n poikkeama jäi alle -20 prosentin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyBYD lavetilla rengaskorjaamolleEl Prix -talvitestissä nähtiin myös kommelluksia. BYD Dolphin -auton matka katkesi noin 150 kilometrin kohdalla renkaan puhkeamiseen. Auto vietiin lavetilla korjaamoon, jossa sen renkaasta löytyi lasinsiru. BYD:in matka jatkui renkaan korjaamisen jälkeen samasta paikasta mistä se poimittiin hinurin kyytiin. BYD:in suoritusta ei lasketa mukaan virallisiin tuloksiin renkaan puhkeamisen vuoksi.Seuraava vastoinkäyminen tuli eteen niillä autoilla, jotka pääsivät testissä pisimmälle. Vuori, Venabygdsfjellet, jonka kautta pisimmälle pääsevien autojen piti kiertää lenkki ja kääntyä takaisin Osloon päin, suljettiin talvimyrskyn vuoksi. Autot joutuivat palaamaan siis samalle reitille, mitä pitkin ne vuorelle nousivatkin.NAF on tehnyt sähköautotestiä vuodesta 2020 saakka. Silloin autojen ilmoitettu keskimääräinen WLTP-arvo oli 373 kilometriä, nyt tänä vuonna 530 kilometriä. Tämä osoittaa sen, että sähköautot ovat kehittyneet muutamassa vuodessa melkoisen loikan eteenpäin.– Autot ovat kasvaneet ja sähköautouutuuksien joukossa on vähän enää pikkuautoja. Viime vuosina sähköautojen joukkoon on tullut yhä enemmän keskikokoisia- ja perheautoja, Nils Sødal NAF:n viestinnästä sanoo.El Prix 2024 -talvitestin tuloksetAuton merkki ja malliWLTP km *Mitattu kmEro %Kulutus kWh / 100 kmMitattu kWh / 100 kmEro %Audi Q8 e-tron515411-22,822,424,810,7BMW i5505444-12,218,719,75,3BYD Dolphin427339-20,615,917,17,5Ford F-150 Lightning429337-21,418,723,927,8HiPhi Z555522-5,920,424,319,2Hyundai Ioniq 6614468-23,814,316,314Hyundai Kona Electric454341-24,816,618,310,2Jeep Avenger395286-27,615,719,423,6Kia EV9505442-12,522,8230,9Lotus Eletre530464-12,320,324,822,2MG MG4520399-23,316,517,56,1Mercedes-Benz EQE SUV491399-18,721,522,54,7Nio EL6529456-13,822,119,8-10,4Nio ET5560481-1421,619,4-10,2Nissan Ariya498369-25,820,421,76,4Opel Astra Electric413296-28,315,717,410,8Peugeot e-308409297-27,412,71733,9Polestar 2 Long Range614430-3015,818,517,1Tesla Model 3629441-29,9–18–Toyota bz4x460313-31,816,219,822,2Volkswagen ID.7608414-31,914,418,931,2Volvo C40572395-30,917,521,120,6XPeng G9520451-13,121,322,87* = testatun autoyksilön tarkka WLTP-arvoTeksti: Manu Tuppurainen Kuvat: Moottorin arkisto Lähde: NAF, Motor.no Lue lisää Kaikki artikkelit 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 7.10.2024 Uutinen Sähköautojen paloriskit – näin pelastusala ohjeistaa 7.10.2024 Ajoneuvot McLaren W1 jatkaa F1:n ja P1:n ajatusta 2020-luvulla – avainlukuina 1 275 hevosvoimaa ja 1 000 kilon downforce 6.10.2024 Ajoneuvot Hyundai on valmistanut 100 miljoonaa autoa 57 vuodessa – niistä puolet tehtiin vain 11 vuodessa 6.10.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Aceman – ovela välimalli 5.10.2024 Ajoneuvot Ihan kohta täällä: Toyota Proace Maxilla voi olla uudeksi automalliksi vähän ikää, mutta ostat sen joka tapauksessa 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 4.10.2024 Uutinen Kyselytutkimus: Automaattinen taskuparkkitoiminto epäilyttää suomalaisia – vinkit toiminnon käyttöön 3.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.10.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Rolls-Royce Silver Spur, joka yrittää epätoivoisesti matkia Phantomia 6.10.2024 Lentokoneet Lentokoneet: uusi israelilainen startup-lentoyhtiö aikoo aloittaa ensi viikolla lennot alle 30 kilometrin päästä Libanonin rajasta 7.10.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz – Rellun keihäänkärki numero 2 7.10.2024 Ajoneuvot McLaren W1 jatkaa F1:n ja P1:n ajatusta 2020-luvulla - avainlukuina 1 275 hevosvoimaa ja 1 000 kilon downforce 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 1.10.2024 Uutinen Matkailuautossa oli jos jonkinlaista vikaa – myyjäliike tarjoutui ostamaan sen takaisin, mutta 4 500 euroa halvemmalla 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 2.10.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Octavia Combi – menestys ei jää tähän 3.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä