10.4.2020

Maistiainen: BMW F 900 XR – astuu isoveljen varpaille

BMW F 900 XR

BMW F 900 XR:n koeajon edetessä alkaa koko ajan enemmän miettiä, mihin tarvitaan BMW:n 9 000 euroa kalliimpaa S 1000 XR -mallia.

Sylinterien määrä 50 prosenttia pienempi kuin S 1000 XR:ssä. Iskutilavuutta 10 prosenttia vähemmän. Teho ja hinta kolmanneksen pienempiä. Miksi tällainen vertailu? Koska F 900 XR tarjoaa samanlaista ajamisen iloa kuin isoveljensä, mutta 9 000 euroa edullisempaan hintaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Painolukema ei kerro kaikkea

Mikä erikoista, niin mainituilla malleilla on painoeroa vain seitsemän kiloa. Akselivälikin molemmissa on käytännössä sama, yhden millin eroa tuskin kukaan voi väittää ajossa huomaavansa. Siitä huolimatta F 900 XR tuntuu selvästi kevyemmältä, pienemmältä ja ketterämmältä.

Siinä kun S 1000 XR on kaupungissa vähän iso ja kankea, niin ysisatanen toimii heti parkkipaikkakäännöksien kävelyvauhdista lähtien ja tuntuu ensimmäisistä ajometreistä lähtien vanhalta tutulta. Moottoripyörien kohdalla ei kannatakaan liikaa tuijottaa ilmoitettua painolukemaa, vaan tuntumaan vaikuttaa selvästi myös pyörivien massojen määrä ja painopiste sekä painon keskitys. F 900 XR:ssä kaikki tuntuu olevan kohdallaan.

BMW F 900 XR

Monipuolisuus valttia

Vaikka sivuprofiili on seikkailupyörämäinen, on istuinkorkeus vain normaalien nakupyörien luokkaa eli 825 millimetriä. Hyvänä puolena jalat yltävät helposti maahan, mutta pitkillä matkoilla tiukka polvikulma saattaa ahdistaa. Istuinkorkeuden ohella myös tuulisuoja ja toimintamatka tankillisella ovat hieman vaatimattomammat kuin isoissa seikkailupyörissä.

Tuulilasin korkeussäädössä on kaksi asentoa. Alemmassa asennossa 180-senttisen kuljettajan kypärään ei tule pyörteitä, mutta ajoviima osuu jonkin verran kypärän visiirin tienoille. Yläasennossa taas ajoviima ei juurikaan osu kypärään, mutta pieni täristävä pyörre tuntuu moottoritienopeuksissa. Tiheämpi säätömahdollisuus ja kompromissi näiden kahden ääriasennon välillä saattaisi olla paras ratkaisu.

Polttoainetankin tilavuus on 15,5 litraa, mikä tarkoittaa noin 300 kilometrin toimintamatkaa. Ihan OK yleiskäyttöön, mutta matkailuun ehkä vähän vaatimaton. F900 XR:n suurin valtti on monipuolisuus. Se sopii – pienine puutteineenkin – tasaisen hyvin niin työmatkoille, mutkatieiloitteluun kuin matkakäyttöönkin.

BMW F 900 XR

BMW F 900 XR

Moottori: 895-kuutioinen kaksisylinterinen rivimoottori
Teho: 77 kW (105 hv) / 8500 r/min
Vääntö: 88 Nm / 6750 r/min
Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto

Paino tankattuna: 219 kg
Akseliväli: 1521 mm
Istuinkorkeus: 825 mm
Tankin tilavuus: 15,5 litraa

Hinta: 16 000 €

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Jari Saarentaus

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat